Mediagebruik in de klas: krachten gebundeld

0

Kritisch mediagebruik is een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid. Door in de les gebruik te maken van betrouwbare nieuwsmedia, sla je een brug tussen de klas en de wereld buiten school. Leerlingen werken met onderwerpen en opdrachten die relevant en écht zijn. Daardoor wordt de les betekenisvol en raken leerlingen gemotiveerder.

Dilemma – de maatschappijleermethode bovenbouw havo/vwo van Malmberg – en Nieuws in de klas zijn om die reden een samenwerking aangegaan. Daarmee willen ze het gebruik van nieuws in het onderwijs verder stimuleren.

Gratis Blendle en opdrachten

Dilemma biedt al wekelijks actuele opdrachten, compleet met nieuwsbronnen; het is echter belangrijk dat leerlingen aan de hand van vragen ook zélf op zoek gaan naar relevante artikelen in nieuwsmedia en deze analyseren. Daarom zal Dilemma dit schooljaar in de wekelijkse serie actuele opdrachten regelmatig opgaven aanbieden die aansluiten bij het werken met de Nieuwsservice van Nieuws in de klas. Dat initiatief maakt het mogelijk dat docenten en leerlingen vier weken lang gratis gebruik mogen maken van Blendle, en dus toegang hebben tot de belangrijkste nieuwsmedia, waarbij Dilemma geregeld zal zorgen voor een relevante opdracht.

Opdracht: het nieuwe kabinet

De eerste opdracht in deze serie gaat over hoe media berichtgeven over het nieuwe kabinet en is nu beschikbaar via de website van Dilemma. De opdracht is gericht op de lessen maatschappijleer havo/vwo en ook geschikt als je niet met de lesmethode Dilemma werkt. Voor je met de opdracht aan de slag gaat, moet je je als docent eerst even aanmelden bij Nieuws in de Klas. Daar lees je ook hoe leerlingen gratis toegang krijgen tot Blendle.

Maak jij al gebruik van de actuele opdrachten van Dilemma in samenwerking met Nieuws in de klas? En heb je Blendle weleens ingezet tijdens de les? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER