Maatschappelijk aanzien leraren po en vo achteruit

4

Het aanzien van leraren in het basis- en voortgezet onderwijs is achteruitgegaan. Het startsalaris van pabo-afgestudeerden is in de afgelopen tien jaar zelfs onder dat van andere hbo-afgestudeerden gezakt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) en Ecorys.

Voor hbo-afgestudeerde docenten in het voortgezet onderwijs is de situatie minder nijpend. Hun startsalaris ligt gemiddeld zo’n tien procent hoger dan hbo-afgestudeerden in andere beroepsgroepen. Toch is het aanzien van vo-docenten er ook niet bepaald beter op geworden. Een mogelijke verklaring zou zijn dat er steeds meer hoger opgeleide beroepsgroepen zijn bijkomen. Daarmee is het docentschap minder exclusief geworden. Daarnaast schatten docenten zichzelf nog lager in op de maatschappelijke ladder.

Maatschappelijk aanzien in de toekomst

Volgens de onderzoekers is moeilijk hard te maken waar de daling in het maatschappelijk aanzien van po- en vo-docenten nou precies aan ligt. ‘Er zijn wel ideeën over, zoals de dalende beloning, de feminisering en vergrijzing van de sector’, aldus het NRO. Om het tij te keren is het volgens de onderzoekers belangrijk om continu te investeren in verbetering van de arbeidsvoorwaarden, in de kwaliteit van de opleidingen en in de professionalisering van leraren. Daarnaast is het volgens hen van groot belang om voortdurend de aantrekkelijke kanten van een baan in het onderwijs onder de aandacht te brengen.

Wil je meer te weten komen over dit onderzoek of ben je benieuwd naar de aanbevelingen? Download dan het volledige onderzoeksrapport via de website van het NRO.

Merk jij als leraar in het po of vo dat het maatschappelijk aanzien van jouw beroep de afgelopen tien jaar is achteruitgegaan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

4 REACTIES

  1. Er is echt wel een issue als een beroep qua aanzien keldert vanwege feminisering; voor een modern land vind ik dat uitermate schokkend. Er moet wat betreft beeldvorming en blik op vrouwelijke professionals dus nog heel wat gebeuren!

  2. Het is lastig je eigen kennis en kunde naar een hoger plan te tillen als docent, als er vanuit de overheid weinig steun is. Er is weinig geld beschikbaar en ook gedegen onderzoeken naar en ondersteuning voor toekomst bestendig onderwijs in de praktijk zijn schaars. Scholen en docenten willen wel vooruit maar op eigen kracht is dit lastig. Het salaris maakt veel docenten niet uit zolang er een passie blijft bestaan. Wanneer, door steeds het gevoel te hebben dat je een paar stappen achterloopt, deze passie verdwijnt wordt salaris ook een issue.
    Professionalisering van docenten en organisaties is wat mij betreft de sleutel, maar dan moet dit wel gefaciliteerd kunnen worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here