Home » Maak van de jaarafsluiting één groot drama

Maak van de jaarafsluiting één groot drama

Het afsluiten van het jaar is een periode van terugkijken, afronden en voorbereiden op wat er komen gaat. Met dramaopdrachten kunnen de kinderen de emoties die hierbij horen vormgeven zonder het afscheid te zwaar te maken. Laagdrempelige drama-activiteiten bieden de kans om samen met de kinderen het afgelopen schooljaar te evalueren.

Onderbouw: hoe verplaatsen we ons in de vakantie?

Als de school uit is, dan is het vakantie. Sommige kinderen zullen op vakantie gaan en andere kinderen blijven thuis. Bespreek met de kinderen op welke manieren zij zich in de vakantie zullen verplaatsen: te voet, met de fiets, met de trein, met de bus, met de auto, met de boot, met het vliegtuig?

De kinderen staan in de kring. Een kind doet voor hoe het zich deze vakantie zal verplaatsen en de rest van de groep doet mee. Daarna doet het volgende kind voor hoe het zich gaat verplaatsen. Geef op alle voorgestelde manieren een positieve reactie en beeld het steeds op een vrolijke manier gezamenlijk uit. Zo worden alle vakantievervoersmiddelen als speciaal ervaren; een reis met het vliegtuig is net zo bijzonder als een wandeling naar oma.

Middenbouw: de vakantiemassa

Vaak wordt er tijdens dramaopdrachten gewerkt in kleine groepjes. Werk eens met een grote groep om het vermogen tot samenspel en samenwerking te vergroten. Speel een scène op de camping. De kinderen gaan een voor een de speelvloer op als een personage dat bij de situatie past. De kinderen bepalen zelf wat voor personage zij spelen. Dit bedenken ze alleen. Ze improviseren wanneer ze beginnen te spelen. Geef aan wie wanneer op mag komen.

Tijdens de scène kunnen personages elkaar ontmoeten. Niemand mag de scène verlaten en iedereen moet doorspelen, maar de kinderen houden wel rekening met elkaar wat betreft handeling en geluid. Tik kinderen aan die hardop mogen spreken. Je kunt het geluid ook weer ‘uitzetten’. Zo voorkom je te veel lawaai en chaos. Geef aan welk personage de camping, dus de speelvloer, verlaat, waardoor de scène ook weer duidelijk afloopt.

Bovenbouw: de zomer als reactiespel

Een reactiespel is een opdracht waarbij ieder kind een kaartje krijgt met een korte doe-opdracht. Door goed naar elkaar te kijken en te luisteren, weten de kinderen wanneer ze aan de beurt zijn. Reactiespelen worden vaak gebruikt om begrijpend lezen te trainen. Maar met kleine aanpassingen in de handelingen, leg je de nadruk op dramatische expressie.

Download de kaartjes van ‘de zomer als reactiespel’ waarbij de kinderen verschillende emoties en handelingen van een zomervakantie uitspelen. Samenwerking, concentratie, verbeelding, actie-reactie; het zit er allemaal in!

De in dit artikel aan bod gekomen dramaopdrachten zijn verdeeld over de onder-, midden- en bovenbouw. Maar voel je vooral niet geremd om een opdracht voor een andere bouw aan te passen en voor je eigen groep te gebruiken.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van juni 2019 en is geschreven door Esther Erdtsieck-Blaaser.

Laatste onderwijsnieuws

Welkom terug poster 2024

Gratis ‘Welkom terug’-posters

Ze zijn er weer: de gratis ‘Welkom terug’-posters. Dit jaar hebben we weer 3 nieuwe toegevoegd aan de collectie. Het nieuwe schooljaar gaat weer van start.  Daarom hebben we een paar mooie ‘Welkom terug’-posters voor je laten maken die je kunt printen en ophangen in je klas. We hopen dat het de opening van je […]

Bekijk
jongen leest boek in het gras

Boekenkettingruil: leesplezier geef je door

Misschien heb je er al eens van gehoord: de kledingkettingruil. Een tas met kleding reist van persoon naar persoon. Je haalt eruit wat je leuk vindt, stopt er zelf iets in wat je niet meer draagt, en geeft de tas weer door. Het is een creatief en duurzaam initiatief dat inmiddels op allerlei manieren navolging heeft […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.