Onderwijs Links week 48

Links week 48
L

Zo, afgelopen week eens fijn langs ’s werelds edubloggers gedwaald. Dicht bij huis begonnen: Helikon (Fons van den Berg) haalde vorige week in zijn blog Alan Kay aan: ‘Technology is anything invented after you were born, everything else is just stuff’. Hij pleitte vervolgens voor het weglaten van de e- in e-learning en riep zijn lezers op het gewoon maar weer over leren te hebben.

 

We gebruiken technologie bij van alles: koken, autorijden, hartproblemen, aantekeningen maken (als je tenminste een Livescribe pen hebt zoals ik), en dus evengoed bij leren, soms wel, soms niet. Minder vaak bij begrijpend lezen, vaker bij uitspraakoefeningen.

 

Wilfred Rubens was het daar niet mee eens. Hij pleit voor het behoud van de e-, omdat in het onderwijs naar zijn smaak nog lang niet genoeg gebruik wordt gemaakt van (digitale) technologie en we met de e-aanduiding de alertheid op de e-mogelijkheden houden zolang die nog niet vanzelfsprekend zijn. Ik merk dat ik een beetje naar Fons van den Berg overhel omdat het gebruik van technologie geen doel op zich is. Net zo min als innovatie een doel op zich is. Optimaal onderwijs voor elke individuele leerling is een doel en dat doel kan met inzet van allerlei middelen behaald worden. Wat vindt u? Met of zonder -e? Verder is alles in dit artikel overigens nadrukkelijk webbased.

Margreet van den Berg meldt dat Wikikids, de Nederlandse wiki voor en door leerlingen in basis- en voortgezet onderwijs, op zoek is naar moderatoren. En moderatoren, dat kunnen heel goed leerlingen zijn die er een leeractiviteit van maken, bijvoorbeeld voor het vak Nederlands. Op de moderatorenpagina staat alle informatie.

 

Bij Margreet en verschillende andere bloggers las ik over Free Technology for Teachers van Richard Byrne, ‘teacher and web apps junky’. Op zijn site heel veel nuttige en mooie tips en materialen. Deze week bijvoorbeeld het artikel over het European Virtual Museum waar je onder meer van 27 samenwerkende Europese musea stukken in 3D kunt bekijken. Onder dat artikel staat een link naar een animatiefilm van het Tapis de Bayeux, maar dan wel met het echte tapijt als basis, het ziet er niet gedisneyd uit.

 

Ook bij FreeTech4Teachers: 12 Ways For Students To Publish Slide Shows Online. Overzichtelijk, met een aantal nieuwe applicaties. Onderaan het artikel nog meer handige ‘ways to’: Ten Places To Make And Find Flashcards Online en Six Ways for Students to Publish their Writing Online. Via die laatste kwam ik op Yudu, een site waarop meer dan 1 miljoen publicaties leesbaar zijn. Vaak tijdschriften die je online kunt doorbladeren, met bladeranimatie (beeld én geluid, tsk). Ik heb nogal lang rondgebladerd en niet eens zo heel veel interessants gevonden maar dat kan aan mijn ongestructureerde manier van doen liggen. Vond wel een aardig literair tijdschrift, het Five Dials Issue. Nog maar eens teruggaan, een miljoen publicaties, daar moet toch wel het één en ander tussen zitten.

 

Via Richard Byrne belandde ik op het edublog van Larry Ferlazzo, waar je uren zoet kunt ronddwalen. Ferlazzo is docent Engels in Sacramento, California. Op zijn site veel lesmateriaal en veel lijstjes met favoriete web applicaties en bronmateriaal. Dit weekend was het offerfeest en nu het voorbij is kom ik zijn lijstje tegen met ‘The Best Online Resources For Learning About Eid al Adha’.

 

Hij heeft ook zijn Web 2.0-favorieten voor 2009 al gepubliceerd. Uitgangspunten: gratis, voor mensen die Engels leren, gebruiksvriendelijk, webbased en geschikt voor in de klas. Tweeëndertig sites! Als je ze hardop achterelkaar uitspreekt is het of je toverspreuk opzegt: Toobla, BookRix, Strutta, WeToKu (dat lijkt me een heel praktisch ding: een online app waarmee je interviews kunt opnemen), Ediscio, Quizlet, Hipero, Doodle, Yarp, Chribit, Gizmoz! En dan nog 21 andere.

 

Op 12: Google Voice, oftewel bellen met Google. Ferlazzo heeft daar een mooie toepassing voor taalleerders voor bedacht: hij laat leerlingen naar zijn Google-nummer bellen en een bericht achterlaten. Dat bericht kan hij bewaren als bestand maar ook als transcript. In dat kader nog een laatste link van Larry: The Best Sites To Practice Speaking English (sorry voor al die hoofdletters vandaag).

 

Waar ik dan nog een ouwetje aan toevoeg die ik nog steeds heel leuk vind: Fonetiks, een uitspraakwebsite met uitspraak van Engelse (en van veel andere talen!) klanken in verschillende dialecten. Aldaar weer heel veel links naar andere uitspraaksites, o.a. naar Ship or Sheep. En ga dan ook nog even naar IDEA, The International Dialects of English Archive. Honderden dialecten, niet héél nuttig, wel ERG leuk. En dan eindig ik met ons eigen Meertens Instituut dat via het project Soundbites haar Nederlandse dialectopnamen openbaar toegankelijk heeft gemaakt.

 

3 REACTIES

  1. De school over 20 jaar: Iets wat lijkt op een rookpaal, waar de leerling op gezette tijden achteloos langs wandelt, om de hersenen op te laden met de op dat moment benodigde kennis.

  2. Over 20 jaar = gelijk aan nu.
    Alleen een nieuwere generatie met dan hedentendaagse ontwikkelingen. En wie weet, huppelt ook dan het onderwijs een aantal jaren achter maatschappelijke ontwikkelignen aan.

    p.s mijn originele oplossingvoor de som is afgekeurd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua...

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...