Home » Lessen in geluk met Nick Bats: ‘Binnen in onszelf hebben we allemaal een plekje vol liefde en vreugde’

Lessen in geluk met Nick Bats: ‘Binnen in onszelf hebben we allemaal een plekje vol liefde en vreugde’

les in geluk

Van jongs af aan ging Nick Bats al zijn dromen achterna. Na een groot motorongeluk is hij nog veel bewuster geworden van geluk. En daarom besloot hij om volop voor geluk te kiezen én zijn visie op geluk te delen met leerlingen op de basisschool. Hij geeft als gastdocent les in geluk: ‘Ik hoop dat leerlingen geluk in zichzelf vinden en voelen, zodat ze beseffen dat ze goed genoeg zijn in onze maatschappij waarin alles beter, meer en sneller moet.’

De droom die een nachtmerrie werd

Het was een jongensdroom van Nick om marinier te worden. Die droom maakte hij werkelijkheid. Na een mooie tijd bij het Korps Mariniers startte hij een carrière in arbeidsbemiddeling. Ook daar had hij het erg naar zijn zin: ‘Mijn leven was geweldig, geluk was heel gewoon. En alsof het allemaal nog niet leuk genoeg was, besloot ik ook een andere jongensdroom waar te maken: mijn motorrijbewijs halen. Die droom sloeg om in een nachtmerrie.’

Nick had net een maand zijn motorrijbewijs toen hij bij het optrekken te veel gas gaf en in een wheely raakte. Hij reed zestig meter door op zijn achterwiel, kwam toen met honderd kilometer per uur neer, werd van de motor gelanceerd en maakte een klap tegen een paal. ‘Niemand had verwacht dat ik dit zou overleven. Na elf dagen in het ziekenhuis ontwaakte ik uit mijn coma. En na twee maanden mocht ik naar huis. Ik heb een dwarslaesie en kan niet meer lopen, maar ik had er ook niet meer kunnen zijn. Daardoor voelde ik zoveel levensvreugde.’

Geluksdag

De dag van zijn ongeluk beschouwt Nick nu als zijn geluksdag. Dat klinkt een beetje vreemd. Maar uit ons gesprek blijkt dat Nick zó dankbaar is voor alle mensen die hem geholpen hebben en zó blij is dat hij nog leeft. ‘Natuurlijk vind ik mijn dwarslaesie en het feit dat ik in een rolstoel zit vaak een volkomen rotsituatie. En soms ben ik daar echt wel ongelukkig over. Maar je hebt altijd de keuze of je de wereld bekijkt door een roze bril of een zwarte bril. Bij elke gebeurtenis in het leven kies je zelf hoe je ernaar kijkt. Voor mij is een glas niet halfvol of halfleeg. Het is gewoon altijd gevuld. Dat positief denken heb ik altijd al gehad. Voor het ongeluk nam ik geluk als iets normaals aan, nu zie ik het wonderlijke ervan in. En dat inzicht wil ik ook aan kinderen meegeven.’

Lesgeven over geluk

Na zijn ongeluk ging Nick re-integreren bij zijn oude baan in de arbeidsbemiddeling. Maar dat gaf hem niet meer de energie die het altijd gaf. ‘Ik voelde aan alles dat ik wilde delen wat ik had meegemaakt. Ik wist nog niks van het onderwijs, maar dat leek me wel wat. Toen ben ik bij het gemeentehuis in Zoetermeer gaan vragen welk vrijwilligerswerk ik kon doen met jongeren. Zo werd ik stagebegeleider bij een mbo-school, wat ik nog steeds met veel plezier doe.’

Een vriend van Nick is directeur op een basisschool en regelde dat hij daar kon meelopen. ‘Ik kwam er al snel achter dat een hele dag voor de klas niet mijn ding is. Toen die vriend over gastsprekers vertelde, werd ik enthousiast. Want ik vond het wel erg leuk om les te geven. De verhalen van gastsprekers die vroeger bij mij op de basisschool langskwamen hebben veel impact gemaakt. Ze verschillen van de dagelijkse lessen en blijven daardoor goed bij. In februari 2020 begon ik met zes lessen over geluk.’ En toen kwam corona en gingen de scholen dicht…

In de tijd dat de scholen gesloten waren, begon Nick te dromen over een eigen lesprogramma. Hij wilde zelf iets ontwikkelen, maar wist niet goed hoe. En toen tipte iemand hem over Gelukskoffer, een lesmethode waarmee leerlingen aan de hand van de positieve psychologie werken aan persoonlijke ontwikkeling, hun eigen invloed op geluk en aan persoonlijk leiderschap. ‘Dat was liefde op het eerste gezicht. Gelukskoffer is precies wat ik in mijn hoofd had. Toen heb ik Anke Appel-den Boer van Gelukskoffer gebeld. Het klikte onwijs en we wisten direct dat we zouden gaan samenwerken.’

Geluk vinden in jezelf

‘Ik ging aan op de thema’s waarin Gelukskoffer lesgeeft. Het zijn precies de thema’s die ik toepas in mijn leven, namelijk: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. In mijn lezing vertaalt zich dat door in de thema’s: je kwetsbaar op durven stellen, de kunst van hulp vragen en jezelf laten zien. Het is mijn droom dat alle kinderen lessen in geluk krijgen. Het gaat daarbij om het geluk in jezelf vinden en voelen. Binnenin onszelf hebben we allemaal een plekje vol liefde en vreugde. Daarmee voel je dat je je tegenover niemand hoeft te bewijzen. Je leeft en daarmee ben je al genoeg.’

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met lessen in geluk, vindt Nick. ‘Zeker in een maatschappij waarin alles steeds beter moet. Door social media krijgen kinderen het idee dat ze aan een bepaald beeld moeten voldoen. En het nieuws focust zo ontzettend op het negatieve.’

Nick is trots op zichzelf en benadrukt dat je geen ongeluk gehad hoeft te hebben om in het leven te staan zoals hij. ‘Ik ben ook gewoon een mens. Dit kunnen we allemaal leren. Het is geweldig om kinderen deze lessen al vroeg mee te geven. Ik geloof dat de wereld een veel fijnere plek wordt als iedereen tevreden is met zichzelf. Niet alles hoeft beter en meer. Vind die kern van geluk in jezelf. Met mijn geluksles wil ik leerlingen leren dat ze mogen ‘zijn’, ze hoeven niets speciaals te doen om ertoe te doen. En die wijsheid zit al in het kind.’

Geluk bij jou in de klas?

De lezing van Nick duurt ongeveer twintig minuten. Daarna mogen leerlingen vragen stellen. ‘Ik waardeer hun brutale eerlijkheid. Er komen altijd heel mooie gesprekken op gang. Soms duurt de les drie kwartier. En soms zijn we na twee uur nog niet uitgepraat. Vaak waarschuwen docenten me van tevoren dat het een heel drukke klas is. Maar iedereen is altijd muisstil tijdens mijn verhaal.’

Wil jij ook aan de slag met lessen in geluk? Bekijk Gelukskoffer dan eens. Of neem contact op met Nick. Hij komt met liefde zijn verhaal vertellen bij jou in de klas!

Laatste onderwijsnieuws

Tekenkaartjes

‘Niet denken, maar doen’ staat bij deze tekenkaartjes centraal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.