Volgende week mogen we weer naar de stembus. Uw leerlingen mogen dan nog niet stemmen, maar dat betekent niet dat ze geen onderdeel uit kunnen maken van het verkiezingsproces. Integendeel zelfs. In dit lesidee zoeken uw leerlingen uit welke standpunten en bijbehorende partij zij belangrijk vinden. Hier maken ze een digitale presentatie van.
Jeugdkieswijzer
Om te beginnen gaan de leerlingen aan de slag met de Jeugdkieswijzer, speciaal gemaakt voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. Hier kiezen zij vijf onderwerpen uit die zij belangrijk vinden. Aan de hand van deze onderwerpen geven ze antwoord op een aantal stellingen, waarna de best matchende partij uit de bus komt.
Standpunten
Vervolgens kiezen de leerlingen één van de vijf onderwerpen uit die ze aan het begin van de kieswijzer hebben aangevinkt. Deze koppelen ze aan de meest overeenkomende partij. Nu begint het speurwerk: de leerlingen zoeken uit wat die partij van het gekozen onderwerp vindt. Dit gaat in eerste instantie via de website van de partij, maar er mag eventueel ook gezocht worden met een zoekmachine.
Presentatie
Als de leerlingen de juiste informatie hebben gevonden, gaan ze een korte digitale presentatie maken over het standpunt van de partij betreffende het gekozen onderwerp. Ze hebben de vrijheid om dit op drie verschillende manieren te doen: met Glogster, met Prezi of met Popplet. In het stappenplan wordt verwezen naar instructievideo’s waarin de leerlingen precies kunnen zien hoe ze dat moeten doen.
Er zijn drie elementen die in de presentatie voor moeten komen:
– De partij en het gekozen onderwerp
– Het standpunt van de partij over dat onderwerp
– De mening van de leerling + motivatie
De leerlingen zijn vrij om gebruik te maken van foto’s, video’s en andere media. Maak aan de hand van de meest voorkomende partijen en onderwerpen een selectie van presentaties die u klassikaal gaat behandelen. Zo leren uw leerlingen van elkaar en wie weet steekt u ook nog iets op.
Wij zijn benieuwd hoe u en uw leerlingen dit lesidee hebben ervaren. Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.
Aan de collega’s die hier – op de valreep – nog iets mee willen doen:
Leuk idee, maar in de uitvoering kan er wel wat verfijnd worden. Waarom geen verkiezingen houden op basis van standpunten? Wat vind jij? Wat adviseert de stemwijzer? Volg je het advies van de stemwijzer? Waarom wel of niet?
Aan de hand van zulke vragen maak je leerlingen kritisch en bewust van wat er speelt in de samenleving.
U schrijft: ‘Maak aan de hand van de meest voorkomende partijen en onderwerpen een selectie van presentaties die u klassikaal gaat behandelen. Zo leren uw leerlingen van elkaar en wie weet steekt u ook nog iets op.’
Waarom alleen de meest voorkomende standpunten en partijen? Dan hoeft de eenling met zijn unieke standpunt niets te doen. Die kan juist een prachtig verhaal te vertellen hebben dat anderen inspireert. Grote geesten zijn ooit als eenling begonnen. Maak van de klas geen grauwe massa! Laat de leerlingen met oorspronkelijke standpunten opstaan!
Natuurlijk steek ik er wat van op. Ik leer elke dag van mijn leerlingen, maar dat heb ik in een ander commentaar als eens gezegd. https://staging-onderwijsvanmorgensowmedia.kinsta.cloud/de-docent-terug-de-klas-in#reactions
Presenteren is iets anders dan je bevindingen in een programmaatje verwerken. Presenteren is: voor een groep staan, je zegje doen, een verhaal vertellen of een standpunt verdedigen.. Dat zijn de werkelijke criteria van een presentatie.
Daarom begrijp ik de laatste zin uit het stappenplan niet. ‘De beste presentaties gaan jullie klassikaal bekijken en bespreken.’
Een lauwe PowerPoint kan een prima ondersteuning van een prachtig verhaal zijn. Een spetterende Prezi kan inhoudsloos zijn of zonder mondelinge toelichting niets voorstellen. Daarom kun je (nog lang) geen oordeel vormen op basis van wat er digitaal gemaakt is.
Aan de collega’s die hier – op de valreep – nog iets mee willen doen:
Leuk idee, maar in de uitvoering kan er wel wat verfijnd worden. Waarom geen verkiezingen houden op basis van standpunten? Wat vind jij? Wat adviseert de stemwijzer? Volg je het advies van de stemwijzer? Waarom wel of niet?
Aan de hand van zulke vragen maak je leerlingen kritisch en bewust van wat er speelt in de samenleving.
U schrijft: ‘Maak aan de hand van de meest voorkomende partijen en onderwerpen een selectie van presentaties die u klassikaal gaat behandelen. Zo leren uw leerlingen van elkaar en wie weet steekt u ook nog iets op.’
Waarom alleen de meest voorkomende standpunten en partijen? Dan hoeft de eenling met zijn unieke standpunt niets te doen. Die kan juist een prachtig verhaal te vertellen hebben dat anderen inspireert. Grote geesten zijn ooit als eenling begonnen. Maak van de klas geen grauwe massa! Laat de leerlingen met oorspronkelijke standpunten opstaan!
Natuurlijk steek ik er wat van op. Ik leer elke dag van mijn leerlingen, maar dat heb ik in een ander commentaar als eens gezegd. https://staging-onderwijsvanmorgensowmedia.kinsta.cloud/de-docent-terug-de-klas-in#reactions
Presenteren is iets anders dan je bevindingen in een programmaatje verwerken. Presenteren is: voor een groep staan, je zegje doen, een verhaal vertellen of een standpunt verdedigen.. Dat zijn de werkelijke criteria van een presentatie.
Daarom begrijp ik de laatste zin uit het stappenplan niet. ‘De beste presentaties gaan jullie klassikaal bekijken en bespreken.’
Een lauwe PowerPoint kan een prima ondersteuning van een prachtig verhaal zijn. Een spetterende Prezi kan inhoudsloos zijn of zonder mondelinge toelichting niets voorstellen. Daarom kun je (nog lang) geen oordeel vormen op basis van wat er digitaal gemaakt is.