Leren in het donker: 3 lestips

0

In deze donkere wintertijd moet je haast kunnen kijken met je ogen dicht. Daar kun je natuurlijk ook je voordeel mee doen, door naar de wereld te kijken zonder je ogen te gebruiken. Dingen doen op de tast of je gehoor, je bewust worden van wat je ruikt en wat je proeft. Misschien gaan sommige activiteiten zelfs wel beter als je niets ziet.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van januari 2017 en is geschreven door Fabien van der Ham. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.

In dit artikel doen we de dingen met onze ogen dicht. Leerlingen handelen op de tast of hun gehoor, worden zich bewust van wat ze ruiken en proeven. Hieronder staan drie oefeningen voor in het donker. Elke oefening kan aanleiding zijn voor een filosofisch gesprek of een vervolgoefening.

Praten in het donker

Laat alle kinderen geblinddoekt in een kring zitten en begin een ‘gewoon’ gesprek, bijvoorbeeld over het lievelingseten of de hobby’s van de kinderen. Vraag na een paar minuten of iedereen elkaars stem kon herkennen. Dit kun je aansluitend ook nog testen: tik een kind op zijn schouder en zeg bijvoorbeeld dat hij ‘abracadabra’ moet zeggen. De andere kinderen luisteren naar de stem en moeten raden wie dat zei.

Na het experiment kun je een filosofisch gesprek houden over stem en identiteit. Zie praxisbulletin.nl voor voorbeeldvragen.

Bomen knuffelen in het donker

Kun je iets terugvinden als je het nog nooit hebt gezien? Dat is uit te testen op een plek met veel bomen. Maak tweetallen. Een van de twee wordt geblinddoekt. De ander leidt de geblinddoekte via een omweg naar een boom. De geblinddoekte mag aan de boom voelen. Hij moet de boom leren kennen. Hoe dik is hij? Wat voor bast heeft hij? Hoe ruikt hij? Hoe voelt hij? De geblinddoekte wordt weer via een zigzagroute naar het verzamelpunt gebracht. Daar mag de blinddoek pas af. Kan het kind de boom terugvinden?

Je kunt na deze opdracht met de kinderen praten over hun zintuigen; hoe betrouwbaar zijn ze en wat zijn optische illusies?

Eten in het donker

Alle kinderen gaan geblinddoekt op hun plek zitten met hun lunchtrommel voor zich. Spreek af dat iedereen tijdens deze oefening muisstil is. Er mag alleen een beetje gesmak te horen zijn. Laat de kinderen hun eerste hap met al hun zintuigen ervaren, zie hiervoor het stappenplan op praxisbulletin.nl.

Praat na over deze eerste hap. Hebben de kinderen iets nieuws ontdekt aan hun eten? Een nieuwe smaak of een andere sensatie? Is er iemand die voortaan zijn broodjes anders zal eten?

Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Heb jij weleens dergelijke activiteiten ondernomen met de kinderen op school? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here