Leraar van het jaar 2016: de winnaars

1

Op zaterdag 8 oktober vond op het Lerarencongres de feestelijke verkiezing voor de Leraar van het jaar 2016 plaats. De winnaars – in de categorieën po, so, vo en mbo – zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep binnen hun sector. In dit artikel de vier winnende leraren, waar we het komende jaar ongetwijfeld nog heel wat van gaan horen.

Primair onderwijs: Daisy Mertens

BBS De Vuurvogel, Helmond
Daisy Mertens geeft les in groep 7 van BBS De Vuurvogel in Helmond. Volgens het juryrapport doet Mertens alles wat ertoe doet in de klas. Dat maakt de effectieve leertijd in de groep optimaal. “Daisy betrekt de leerlingen bij de inrichting van hun eigen leerproces en neemt daarbij een coachende rol aan. Daarom zijn zowel inzet als eigenaarschap bij haar kinderen super hoog. Ze heeft hoge verwachting van de zelfstandigheid van de kinderen. Verder is ze reflectief en constant op zoek naar verbetering van het onderwijs”, aldus het juryrapport. In een artikel van Omroep Brabant uit bestuurslid Jan van der Heijden zijn blijdschap voor de erkenning die Mertens heeft gekregen: “Daisy Mertens werkt al verschillende jaren binnen QliQ Primair Onderwijs in Helmond. Ik kan aangeven dat wij heel erg trots zijn op haar.”

Speciaal onderwijs: Anna Hinkema

Dr. J. de Graafschool, Groningen
Anna Hinkema geeft les aan slechthorenden, jongeren met een spraak- en taalstoornis en autistische kinderen: “Ik begeleid leerlingen op weg naar de juiste bestemming en wil ervoor zorgen dat alle leerlingen een goede plek krijgen.” Volgens de jury van de jaarlijkse prijs stak Hinkema er in de categorie ‘speciaal onderwijs’ met kop en schouders bovenuit: “Ze heeft echt een passie voor de leerlingen en is gedreven om kennis en ervaring met betrekking tot het speciaal onderwijs te delen.” Hinkema zelf is ontzettend blij met de prijs, en wil het komende jaar meer aandacht genereren voor dove, slechthorende of slechtziende kinderen en voor kinderen met een verstandelijke handicap of een gedragsstoornis. “Ik wil al deze leerlingen zichtbaar maken,” aldus Hinkema.

Voortgezet onderwijs: Joke de Jong

Het Schoter, Haarlem
Joke de Jong geeft sinds 1998 dramales in het voortgezet onderwijs en werkt daarnaast als lerarenopleider. Volgens het juryrapport motiveert De Jong leerlingen om het beste uit zichzelf te halen. In haar lessen leren leerlingen om elkaars uniciteit te accepteren en te respecteren. “Joke is bevlogen en creatief. Bovendien actief op het gebied van onderwijsvernieuwingen en in staat om op alle niveaus over het onderwijs te praten. Door een onderzoekende houding worden niet alleen de leerlingen gestimuleerd, maar worden ook de collega’s in dit proces meegenomen”, aldus het juryrapport. Lees op de website van NOS een uitgebreid artikel over De Jong en haar visie op het onderwijs.

Mbo: Merel Brugman

ROC A12, Velp
Merel Brugman werkt voor de opleiding beeld en geluid op ROC A12 in Velp. Over haar werk voor de klas en haar inzet voor het onderwijs in het algemeen is de jury lovend: “Vakmanschap is belangrijk, maar lesgeven is ook een vak. En daar heb je bewezen skills voor nodig. Ze is ambitieus en wil graag doorgroeien in deze onderwijssector, maar ze wil de komende jaren ook blijven lesgeven. Als ambassadeur wil zij in ieder geval de verbinding met de opleiding behouden en studenten betrekken bij het ambassadeurschap. Trots, innovatief, creatief zijn kenmerken die Merel typeren.” Het komende jaar gaat Brugman zich onder meer richten op de verbinding tussen opleiding en werkveld, zodat studenten goed voorbereid zijn op de toekomst.

Waar hoopt u dat de Leraar van het jaar in uw schooltype het komende jaar aandacht voor gaat genereren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Loopbaan voor leerlingen/studenten in het algemeen. Aandacht, voortzetting, ontwikkeling en aansluiting van opleiding mbo naar werkveld en/of geschikte baan in het bijzonder.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here