Leer ‘anders kijken’ tijdens 4e Toetscongres VO

0

Hoe geef je op motiverende manier invulling aan het volgen van de ontwikkeling van leerlingen in het vo? Je kunt dit onder meer bereiken met toetsing, maar de ene toets is de andere niet. Het 4e Nationale Toetscongres VO, dat plaatsvindt op donderdag 10 oktober 2019 in de Amsterdamse Amsterdome, laat docenten en schoolleiders in het vo ‘anders kijken en meer zien’.

Toetsing en leerevaluatie grijpt direct in op de onderwijskwaliteit, de leerlingmotivatie en op de toekomst van de leerling. Het 4e Toetscongres VO gaat daar met het thema Anders kijken, meer zien in een mix van weten, doen en snappen mee aan de slag. Dagvoorzitter Jesús de la Torre y Rivas, trainer bij organisator Bureau ICE: ‘Als bezoeker ga je weer even naar school, waarbij je stof tot nadenken mee naar huis krijgt, maar ook praktische tips om morgen al toe te passen. Je gaat anders kijken en meer zien. Daarom mag je dit evenement als vo-professional niet missen.’

Inspirerende lezingen en actieve workshops

Vier inspirerende lezingen, van onder andere Harold Bekkering (professor in de psychologie) en Eric van ’t Zelfde (rector Dreamschool), worden afgewisseld met tien workshops. Deelnemers kunnen zich daar in drie keuzerondes laten prikkelen over trends binnen de dagelijkse onderwijspraktijk. Van wetenschappers die de laatste psychologische en sociologische trends tonen tot docenten die een openhartig beeld van hun klas, zelfreflectie of ervaringen geven. Cabaretier Vincent Bijlo sluit het congres ludiek af met een speciaal cabaretprogramma over het thema. Benieuwd naar alle verhalen?

Een greep uit de workshops

Leraar van het jaar 2018-2019 Lucelle Deneer neemt bezoekers mee in de wereld van de gamification, waarbij leerlingen meer plezier beleven aan leren. Docent Nederlands en fan van formatief lesgeven Anke Swanenberg is benieuwd wat haar toehoorders vinden van lesgeven zonder cijfers, ofwel de cijferloze school. Dat het ook anders kan, wil hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner laten zien. Hij stelt juist dat leerlingen paradoxaal genoeg beter leren en minder toets-stress ervaren door meer toetsing. Weer een andere invalshoek geeft Devon Diercks, die in 2016 vwo-examen deed én slaagde. Zijn aanpak vertaalde hij in het boek De handleiding tot slagen havo/vwo en in een eigen huiswerkbegeleidingsinstituut. Hoe is hij anders gaan kijken en meer gaan zien?

Ontwikkeling leerling staat centraal

Het gevarieerde programma weerspiegelt de diversiteit in praktische manieren en wetenschappelijke visies om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De la Torre y Rivas: ‘Scholen en docenten doen het heel goed, maar met nieuwe tools en inzichten krijg je nog meer plezier in lesgeven. We bespeuren een behoefte in de markt om kennis op te doen over de wijze van toetsing. Formatief en summatief toetsen zijn methodes die in onze beleving afzonderlijk sterk zijn en elkaar aanvullen. De ene wijze van toetsen is niet beter dan de andere. Het gaat om het beoogde doel. Het thema Anders kijken, meer zien sluit daarop aan. Essentieel is dat de ontwikkeling van de leerling centraal moet staan. Daarbinnen staan we tijdens dit congres open voor elke zienswijze.’

Inschrijven kan via Toetscongresvo.nl.

Hoe geef jij op motiverende manier invulling aan het volgen van de ontwikkeling van leerlingen in het vo? En welke rol speelt toetsing hierbij? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here