Leeft het nieuwe biologieonderwijs bij docenten?

1

Al heel wat jaren zoemt het rond en nu lijkt het dan toch echt te gaan gebeuren: de vernieuwing van het biologieonderwijs. Vanaf 2004 is er door vernieuwingscommissie CVBO gewerkt aan nieuwe examens voor havo en vwo. Als er geen verdere vertragingen meer zullen optreden dan gaat deze vernieuwing in schooljaar 2013 – 2014 daadwerkelijk ingevoerd worden.

Het kan niet anders of dit houdt biologiedocenten van havo/vwo bovenbouw bezig. Wat gaat er veranderen? Wat kan ik er mee? Hoe ingrijpend is het? Is het wel een verbetering?

Vragen, veel vragen
Afgelopen 14 en 15 januari vond de 25e Nibi-conferentie plaats. Naast nieuwe wetenschappelijke inzichten en didactische toepassingen was er uiteraard ook aandacht voor de vernieuwing van het biologieonderwijs. In mijn anderhalf jaar als uitgever van Biologie voor jou heb ik hier veel vragen over gekregen. Mijn verwachting was dan ook dat dit op de Nibi-conferentie ook het geval zou zijn. Zonder een herziene methode te kunnen presenteren (want zolang het programma niet definitief is kan er ook niet ontwikkeld worden) besloten we toch een sessie te organiseren om op de inhoud van de vernieuwing in te gaan en het concept dat we in gedachten hebben voor Biologie voor jou te toetsen.

Contexten
Ik was met name benieuwd naar de mening van docenten over de plannen. Herkennen ze de verbeterpunten of omarmen ze die zelfs? Bieden contexten inderdaad een mogelijkheid om het onderwijs interessanter en relevanter te maken voor leerlingen en op welke wijze ga je dat doen?  De zaal was goed gevuld en het onderwerp leefde, maar het verbaasde me hoe weinig voorkennis er was. Vrijwel iedereen had wel van concept-context gehoord, maar van de 30 docenten was er slechts 1 die zich in de inhoud van de vernieuwingsplannen had verdiept. En dit beeld kwam aardig overeen met andere docenten die ik gedurende het symposium heb gesproken.

Wat vindt u?
Dit is geen verwijt aan deze docenten. Het onderwerp leeft, maar de inhoud blijkbaar niet. SLO heeft een implementatieplan klaar liggen, dus binnenkort zal de informatievoorziening wel losbarsten. Maar ik ben wel benieuwd waarom er tot nu toe zo weinig inhoudelijke interesse lijkt te zijn voor de vernieuwing van het biologieonderwijs. Welke biologiedocent wil hier zijn/haar mening over geven?

Door: Yvonne Morsink
Uitgever Biologie Malmberg

1 REACTIE

  1. We geven alle dagen les! Concepten worden nu ook bijgebracht en veel toetsvragen zijn contextueel gesteld. ook op het examen. De vorm wachten we af, de inhoud blijft. Proefprodukten volg ik in de vakpers. Het speelt wel, maar leeft niet echt. Uit de krant en tijdschriften haal ik de maatschappelijke contexten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here