Kun je geluk leren?

131

Nare gedachtes in de prullenbak gooien, een kaarsje branden voor een zieke opa of de natuur in. De module gelukskunde op het Eijkhagencollege in Landgraaf is zeker niet doorsnee. De school vindt deze lessen belangrijk: “Op onze school leer je niet alleen Nederlands, wiskunde en biologie, maar ook hoe je met angst en verdriet om moet gaan”, aldus Theo Wismans, docent gelukskunde en één van de initiatiefnemers van het vak.

De module gelukskunde duurt acht weken en wordt aangeboden in leerjaar 1 en 2. In deze lessen denken de leerlingen na over geluk en welke invloed je daar zelf op kunt uitoefenen. En dat ze niet bang hoeven zijn om hun gevoelens te uiten. Deze doelen staan beschreven in de verantwoording van de module. Maar er komen ook andere zaken aan bod, zoals omgaan met stress of dat je conflicten beter niet via sms of mail kunt oplossen. “Beter met zulke zaken leren om te gaan komt hun schoolprestaties ten goede”, vindt Theo Wismans, “iets wat ook voor de andere vakken heel zinvol is”.

Vorig schooljaar startte de school met lessen gelukskunde in de brugklassen. Vanwege het grote succes wordt op verzoek van de leerlingen dit jaar ook een vervolgmodule in leerjaar 2 gegeven. De module gelukskunde is onderdeel van een aanpak om de school aantrekkelijk te maken voor een nieuwe generatie leerlingen. Ook het curriculum werd voor dat doel aangepakt. “De vakken ICT en gezondheidszorg zijn geïntegreerd in de andere vakken zodat er in het lesrooster ruimte vrij kwam. Er is nu ook nog tijd voor andere modules, zoals rekenen, begrijpend lezen, omgaan met elkaar, presentatietechnieken, goed (Europees) burgerschap, mindmapping, creatief denken, drama, cultureel erfgoed en tai-chi voor een betere concentratie. “Alle modulen zijn door de docenten zelf ontwikkeld en worden dus met veel passie gegeven. Dat heeft een heel positief effect voor de leerlingen.”

De lessen hebben vaak een vaste opbouw. Zo begint de les met een energizer, vaak een videoclip, waardoor de leerlingen loskomen van de sleur op school. In de lessen staat nadenken en praten centraal. De les wordt vaak afgesloten met dansen op muziek, om nieuwe energie op te doen voor de rest van de schooldag.

“We krijgen door deze nieuwe aanpak heel veel belangstelling van de pers (zie het filmpje van Jeugdjournaal) en ook van andere scholen”, vertelt Theo Wismans. ‘En onze gedachtegoed breidt zich uit. Delen van de module worden nu ook door onze vmbo-leerlingen gebruikt bij hun stage in een naburig verzorgingstehuis. Binnenkort verschijnt er een zogenaamd ‘Lifebook’ voor volwassenen op de markt, een werkboek voor meer geluk en succes door het gebruik van breinvriendelijke technieken. De auteur, die ook de boeken ‘Gebruik je hersens’ en ‘Leer als een speer’ schreef, zegt geïnspireerd te zijn door onze module gelukskunde.

De lessen gelukskunde hebben zeker veel opgeleverd voor de leerlingen én voor de school. Als school hebben we, tegen de gevolgen van de vergrijzing in, opeens veel meer aanmeldingen dan voorspeld was. Dat heeft niet alleen met gelukskunde te maken, maar wel met het lef om in de onderbouw een andere richting in te slaan. Maar het allerbelangrijkste is dat kinderen steeds opnieuw aangeven dat ze echt heel veel van de lessen gelukskunde leren.”

Meer informatie over gelukskunde is te vinden op de website van de school: www.eijkhagen.nl

131 REACTIES

  1. ik weet niet wat ik lees, helemaal top dit wil ik ook op mjn school. daar ben ik trouwens begonnen me elke les 3 minute mediteren (we noemen het 3 minutes de silence. even totaal ontspannen van de hele dag in je hoofd zitte). ik wil ALLES van jullie methode weten, school kan zo leuk zijn en we kunnen op zoveel betere en andere manieren leren!!!!
    top

  2. natuurlijk erg leuk en fijn, maar ook erg triest dat geluk op school geleerd moet worden en niet thuis.

    en ik dacht dat nederlanders behoorden tot de gelukkigste mensen op deze wereld. Hoeveel lessen geluk heeft men dan elders nodig?

  3. naast een studie voor een leuke baan (materieel) en sociale vaardigheden (voor anderen) lijkt gelukskunde (voor jezelf) een interessante aanvulling. als wiskunde-docent ben ik benieuwd naar het groeipercentage geluk in de klassen die de lessen WEL en de klassen die de lessen NIET hebben gevold.

  4. De module gelukskunde lijkt me prachtig. Ik zocht op de website van de school meer informatie, maar vond dat niet. Om nu zelf het wiel uit te vinden als er al iets moois bestaat… Ik ben dus nieuwsgierig: ik wil meer weten en lessen kunnen gebruiken.
    Met vriendelijke groet,
    Bibian Goossen
    gn@hilfertsheem.nl

  5. Heel nieuwsgierig in welke vorm het gegoten is.Voor mijn lesen biologie en MenG zou ik het ook graag integreren.
    Veel leerlingen voelen zich ongelukkig over de positie waarin ze m.n thuis zitten en overgeleverd.Pre is dat ze er met jullie lessen zelf ook stuur aan leren kunnen geven.

    Hoe kan ik aan het materiaal komen?Graag informatie.
    Ik wil graag op de hoogte gehouden worden vanhet project en nieuwsbrief.

  6. Wat een geweldig initiatief.
    Ik zou het prettig vinden wanneer deze lessen ook binnen onze school zouden worden ingezet. Erg belangrijk om ook te werken aan persoonlijke ontwikkelingen.
    Wanneer jullie informatie vrijgeven, dan zou ik graag de informatie doorlezen en eventueel inzetten tijdens leercoachlessen.

  7. Via de schoolsite kan ik geen informatie vinden.
    Graag zou ik op de hoogte blijven middel nieuwsbrief en / of concrete lessen

  8. Wil graag op de hoogte gehouden worden.
    Is materiaal te bestellen?
    Is er misschien een workshop over te organiseren?
    Groet,
    Marjo.

  9. Gelukskunde. Geweldig idee! Hoop dat jullie je brainchild willen delen. Ben heel benieuwd naar concreet materiaal. Ben ook bereid e.e.a. te vertalen (engels) zodat het op twee-talige scholen ingezet kan worden.

  10. Erg nuttige module! Ook ik zou graag praktische info willen ontvangen. Hartelijk groet, Trijntje van der Wal (t.vdwal@dingstede.nl)

  11. Bijzonder en mooi initiatief in een steeds verder “verindividualiseerde” samenleving. Ik ga zeker een balletje opgooien hier op school

  12. Ook ik ben zeer geïnteresseerd in concreet materiaal. Ik had het artikel uit het onderwijsblad ook al uitgeknipt.

    Lonneke Knegtel Helicon VMBO Groen Nijmegen

  13. Zo snel mogelijk aborteren dit soort ‘brainchildren’.
    Dit soort gedachtegoed (wanneer stoppen we eens met het gebruik van deze weinig fortuinlijke term), modieuze prietpraat, moet niet verder verspreid worden.

  14. Precies datgene waar zelfs de huidige minister van vindt dat dit soort rimram weg moet. Leer die kinderen goed wat ze goed moeten kunnen.. Als kinderen door taalfalen mijn toetsen niet voldoende kunnen maken,in de bovenbouw zeg ik niet: als je maar gelukkig bent . En ook niet: het is maar een spelletje. Wellicht dat ik op een achterlijke school werk, maar wij hebben extra taal en rekenlessen in de onderbouw om hiaten op te ruimen, Daar wordn ze later als het menens is in de grote mensenwereld ook mede heel gelukkig van

  15. Leuk initiatief! Denk ook dat het belangrijk is hier aandacht aan te schenken. Praat je samen in de klas over o.a hun gevoelens, dan merk je dat de kinderen zich serieus genomen voelen. Ze elkaar beter leren kennen. Deze veilige situatie draagt bij aan betere schoolprestaties.
    Wil graag op de hoogte blijven.

  16. Zie ook http://www.lesseningeluk.nl
    Vanaf zomer 2008 is een module van 6 tot 8 lessen beschikbaar.
    Komend schooljaar worden de effecten van deze lessen wetenschappelijk onderzocht. Worden kinderen er echt gelukkiger/gezonder van? We zoeken nog scholen die hieraan mee willen werken.

  17. ik wil graag meer weten over de module als die klaar is.
    alle nieuwe impulsen op dit gebied spreken mij aan.

  18. Vind het heel goed dat meer aandacht besteed wordt hoe om te gaan met dingen die op je pad komen.
    Weerbaar maken als zaken tegen zitten, ziekte, dood, we krijgen er allemaal mee te maken en er over praten helpt.
    Zou graag concreet materiaal willen zien en evt. aanschaffen om te gebruiken.

  19. Dank voor alle enthousiaste reacties! Voor meer informatie kunt u mailen naar t.wismans@eijkhagen.nl. Van degenen die al hebben gereageerd op de site heb ik geen mailadres. Ik verzoek u dan ook om mij te mailen. Door de enorme drukte moet men wel even geduld hebben. Alle mails worden beantwoord.

  20. Theo Wismans. Complimenten. Ik was erg geinteresseerd, niet alleen inhoudelijk, maar ook omdat ik in een ver verleden docent bij jullie ben geweest (was toen nog Bernardinuscollege)”.

  21. Prachtig te integreren met Stroomtaal!
    Hoe eerder je leert dat jij je gedachten kunt kiezen, hoe beter.
    Keep going 🙂

  22. “De lessen hebben vaak een vaste opbouw. Zo begint de les met een energizer, vaak een videoclip, waardoor de leerlingen loskomen van de sleur op school. In de lessen staat nadenken en praten centraal. De les wordt vaak afgesloten met dansen op muziek, om nieuwe energie op te doen voor de rest van de schooldag.”

    Mag ik een teiltje?

  23. Gefeliciteerd Eijkhagen College!

    Het is een heel mooi initiatief: Gelukskunde Een nieuw licht!
    Het maakt duidelijk dat het onderwijs wat we al jaren gegeven hebben incompleet is en een jongere zich verre volledig ontwikkelt hierdoor om het maar eens eufemistisch uit te drukken.

    Dat een jongere hier dus kansen mist, die zijn mogelijkheden in de rest van zijn leven begerenst, is onacceptabel en wij zijn dan ook niet tevreden met oplossingen die alleen maar het AANBOD van het onderwijs veranderen, hoe goed dat aanbod ook is!!. Wij hebben een fundamentelere oplossing: bewustzijnsontwikkeling, de leerling ZELF ontwikkelt hier AL zijn creatieve en intelligente vermogens. Want wat weet de psychologie, de onderwijskunde, de medische wetenschap etc. nu over een volledig gezond en sociaal en emotioneel ontwikkeld mens? Wij gebruiken transcendente meditatie in ons onderwijs om alle ontwikkeling een basis te geven in het bewustzijn.

    Wat is het unieke van ons onderwijs op basis van bewustzijn?
    Laten we het nu eens bekijken van de fysiologische kant: Elk kind van 12 jaar is begonnen met de ontwikkeling van een nieuw deel van zijn hersenen: de prefrontale cortex. Hiermee ontwikkelt het zijn inlevingsvermogen, zijn moreel besef, zijn vermogen tot overzicht, plannen maken, vooruitzien. Dit deel maakt een mens tot mens en bepaalt wat hij in zijn leven besluit te doen. Hij legt dus met deze ontwikkeling een basis voor zijn geluk en succes in de rest van zijn leven.

    De ontwikkeling van deze prefrontale cortex wordt afgerond omstreeks zijn 25e levensjaar. Ons onderwijssysteem met Transcendente Meditatie (TM) is als enige in Nederland gebaseerd op deze hersen- cq. bewustzijnsontwikkeling. Tientallen jaren ervaring en vele onderzoeken tonen aan, dat met dit systeem de leerling zijn volledige geestelijke en menselijke capaciteiten ontwikkelt. Mentaal, emotioneel en sociaal.

    Hoe ziet dit er dan uit in de praktijk (op onze school bv.)?
    Angst, agressie, stress verdwijnt. Leren wordt ontdekken. Jezelf ontwikkelen wordt een plezier!*) Niet omdat de school het beweert of omdat het in de leerboeken wordt gesuggereerd, maar omdat de leerling vanuit zichzelf zijn innerlijke en uiterlijke belevingswereld zichtbaar ontplooit. Dit is wat wij leraren op school van dag tot dag meemaken.

    Bij de ontwikkeling van de hersenen van een jongere is het namelijk: “Nu of nooit!”. Het is dus van cruciaal belang, dat het middelbaar onderwijs dat hij gaat volgen gegarandeerd*) in staat is om zijn volledige geestelijke vermogen en al zijn menselijke kwaliteiten te ontwikkelen. Mentaal, emotioneel en sociaal.

    Veel van onze informatie staat op onze website: http://www.onoverwinlijkheidscollege.nl en dan ziet u “Vedisch Onderwijs”. De Veda gaat veel verder terug dan het hindoeisme of het westerse beeld van “een oosterse godsdienst”. Het leert fundamenteel, dat de mens niet gelukkig is of wordt als hij niet transcendeert, dwz als hij zijn innerlijke belevingswereld niet versterkt en verruimt. Bewustzijnsontwikkeling is hier een kernbegrip, een sleutelwoord.

    *) Zie http://www.cbeprograms.org/research/findings.html met het jarenlange, uitgebreide onderzoek naar hoe het onderwijs op basis van bewustzijn met TM angst, agressie en stress reduceert en de leerlingen zichzelf ontplooien in intelligentie en creativiteit. Geen enkele onderwijsmethode is zo uitgebreid onderzocht en beproefd.

    Het is zeker niet de bedoeling met mijn bijdrage een domper op de feestvreugde van het Eijkhagen-initiatief te zetten door te zeggen: “wij doen het beter” Het is een bijdrage, die laat zien, dat we gebruik moeten en kunnen maken van wat al honderden, zelfs duizenden jaren bekend is over de innerlijke, geestelijke en emotionele ontwikkeling van de mens. Dat willen wij ook graag delen en zoveel mogelijk aan iedere school laten weten. Vandaar oa. dat wij een “pilot” opgezet hebben met een klein havo – vwo-schooltje in Lelystad.

    Hein Brik
    Directeur Onoverwinlijkheidscollege
    h.brik@vedischonderwijs.nl

  24. Ook mij spreken de ideeën heel erg aan. In de mentorlessen en in de lessen leren leren zou je de module ook verder kunnen uitwerken. Hoe kom ik aan de lessen?

  25. Hallo Theo,
    Ik wil me graag aansluiten bij bovenstaande berichten, ik zou ook graag meer willen weten over deze module. Het lijkt mij ook een uitstekende manier om mentoruren en begeleidingslessen mee te verrijken, Ik zie je antwoord dan ook met interesse tegemoet,
    mvg
    Anneke Beumer/Over Betuwe College/Bemmel

  26. Decente Engels. Graag zou ik meer informatie over de module gelukskunde willen hebben. Als het te bestellen is, ook graag info over prijs. Waarschijnlijk kan ik dit ook gebruiken bij Sociale Vaardigheidstraining. Met vriendelijke groet,
    M.van der Zwan, (m.vanderzwankolk@dingstede.nl)

  27. Het lijkt me echt heel leuk om te doen. Zelf ben ik mentor van een tweede klas en lijkt het me heel leuk om de module gelukskunde te gebruiken. Is deze module ook te bestellen? Als het te bestellen is zou ik graag wat prijsinformatie krijgen. Met vriendelijke groeten, Chantal van der Zalm ( cvdzalm@melanchthon.nl )

  28. geef mij alsjeblieft alle informatie over deze methode, lijkt me een fantastische manier om met de leerlingen in gesprek te komen over zaken die hen raken!

  29. De reakties uit het hele land zijn geweldig. Ik geef iedereen antwoord en een op maatgesneden info gedeelte erbij. Er zijn al scholen komen kijken. Even mailen dus. Theo Wismans

  30. Ook wij hier op Curacao zijn hardstikke benieuwd naar invulling van deze gelukslessen. Bij leerlingen van tegenwoordig spelen nu eenmaal een heleboel andere “issues” die hun ontwikkeling beinvloeden. “Zorgen” waar wij vroeger helemaal geen last van hadden. Hou ons ook op de hoogte.

  31. Past precies bij de visie die wij hebben bij het vak Verzorging.:
    ” leren eigen keuzes te maken om zo prettig, gezond en gelukig mogelijk te leven”
    Junior College OBC Bemmel/Jeanny Bongaards

  32. Graag wil ik meer weten of gelukskund in lessen. Op de wbsite van de school heb ik het niet kunnen vinden. Kan het materiaal al ergens worden ingezien of worden besteld?

  33. Gelukskunde het woord alleen al geeft een gelukkig gevoel.
    Ik vind het een prachtige aanvulling voor middelbare scholieren.
    Ik zou heel graag alle informatie en lesideeën willen bekijken om in mijn mentorlessen te gaan gebruiken. Een prachtig initiatief en nog uitgewerkt en uitgevoerd ook, top!

  34. Ik geef Maatschappelijke Projecten op ’n VMBO school
    Is deze module ook voor dit type onderwijs?
    Van harte graag wat meer informatie….

  35. Ik heb al eerder gereageerd,maar er is nog steeds niks op
    jullie site te vinden.Er wordt toch wel op ons enthousiastme ingegaan hoop ik?

  36. Beste Ina, Dit idee is van het Eijkhagencollege in Landgraaf. Theo Wismans is één van de initiatiefnemers van de lessen gelukskunde. Voor meer informatie kun je hem altijd mailen (zie zijn reactie hieronder).

  37. vanaf september materiaal beschikbaar. reageer op de site als je belangstelling hebt, en/of je je school wilt aanmelden om mee te doen aan het wetenschappelijke onderzoek naar effecten van de serie van 6 “Lessen in geluk”

  38. De site http://www.lesseningeluk.nl is niet de site van het Eijkhagencollege in Landgraaf, waar in het artikel op Onderwijsvanmorgen aandacht aan wordt besteed. Voor informatie over de lessen gelukskunde op het Eijkhagencollege kunt u contact opnemen met Theo Wismans (t.wismans@eijkhagen.nl).

  39. Ik blijf iedereen info sturen die mij een e-mail stuurt. Na de vakantie blijkt de beangstelling nog steeds even groot , uit allerlei hoeken van de samenleving! De mensen die langs willen komen zijn weer welkom. Een lesje gelukskunde en een rondgang door de school is altijd te regelen. Verder wordt er gewerkt om de module uit te geven bij Malmberg gr Theo Wismans

  40. Goed nieuws. Door de enorme belangstelling uit het hele land voor het vak gelukskunde op het Eijkhagencollege is Malmberg ingestapt.
    Het katern gelukskunde is vanaf eind januari via de webshop van Malmberg te bestellen.

  41. Klasse dat deze docent levensbeschouwing zich op deze wijze inzet voor de oecumene. De jeugd pakt zo de kern op van het christendom, waarin verdraagzaamheid, barmhartigheid en naastenliefde reele opties worden in het intermenselijk verkeer zonder al te veel dogmatiek en gefixeerd geloof. Je moet niet maar mág een goed mens zijn. Jouw antwoord als jongere is een antwoord op de uitgestoken hand van de Eeuwige. Bouwen aan een betere wereld door je te laten doordrenken van Taizé-muziek en stilte. Zou dat een glimp genereren van wat Jezus bedoelde met het Koninkrijk?!

  42. Eind september ben ik een dag op het Eijckhagensollege geweest en daar hartelijk ontvangen door Theo Wismans. Ik heb zijn module bestudeerd en vind deze uniek qua eenvoud. Daardoor ontroerend, grappig en heel wijs. Wij gingen die dag naar buiten om een foto te maken. Prachtige zon op een prachtig stukje Limburg. Klik een foto. En dan sta je op internet, de hele wereld kan je zien! Gewoon zoals je bent.
    Als docente beeldende vorming neem ik zijn insteek mee in de cursus die ik ga geven op de buurtwerkplaats in Amsterdam. Creativiteit is iets in beweging zetten, gelukskunde ook. Dankjewel Theo.

  43. Proficiat aan alle medewerkers van en aan het Gelukskunde projekt in samenwerking met Malmberg. Het projekt van het Eijkhagencollege heeft de onderwijsprijs van de provincie Limburg gekregen en is ook genomineerd voor de nationale onderwijsprijs. Het boek en de website is klaar. Nu op naar de stand van Malmberg op de NOT! Vanaf 27 jan as is het boek te koop bij Malmberg.

  44. geluk leren op school is een mooi gegeven,omdat je als kind al geluk hebt,waar jezelf niets aan kunt doen,bv hier wonen ipv de Gaza

  45. Als je met gelukskunde aan de slag gaat raad ik je aan het (wetenschappelijk) onderzoek dat onder andere de basis voor het boekje heeft gevormd te lezen: de maakbaarheid van het geluk (Sonja Lyobormirsky). Het geeft nog meer interessante oefeningen die zonder veel moeite naar de klasse situatie zijn te vertalen. Zoals copingstrategieen, dankbaarheid tonen, de het effect van aandacht voor je lichaam (sport) enz. En hoe gaan we om met het onderzoeksgegeven dat geluk voor 50% genetisch bepaald lijkt te zijn? Zeker interessant als we bedenken dat er wellicht een verband is tussen welbevinden en motivatie van leerlingen!

  46. Morgen gaat Eijkhagencollege, samen met Onderwijsvanmorgen en Malmberg een spannend dagje tegemoet. In de Beurs van Berlage worden vele onderwijsprijzen uitgereikt . Het idee achter de schakelklassen, de zelfontwikkelde modules, waarvan gelukskunde er een is , doet mee bij de nominatie van deze prijzen. Heel bijzonder, omdat via dit on-line platform Onderwijsvanmorgen, de uitgever Malmberg ,gekomen is tot het uitgeven van de module Gelukskunde.
    Een prachtig voorbeeld hoe onderwijsinnovatie via een on-line platform concreet gemaakt wordt.

    Namens de vele leerlingen die al gelukskunde hebben gehad feliciteer ik bij deze Onderwijsvanmorgen en ook Malmberg.
    Ook veel waardering voor de leiding van de school die dit unieke proces op gang heeft gezet!

    Theo Wismans

  47. Theo Wismans, veel succes. Ik neem binnenkort contact met je op.Het is voor mij wel bijzonder een oud-leerling zo aan het werk te zien.

  48. Luuk en ik zaten net in de gelukstrein waarmee het Eijkhagencollege naar Amsterdam is gereden. De leerlingen deelden iedereen die in de speciale coupe zat een retourtje geluk met 5 gelukstips uit. Ontzettend leuk om zo’n groep enthousiaste kids te zien!

  49. Nieuwe ontwikkeling: Studenten van de Hogere Hotelschool Maastricht doen een onderzoek voor de Kamer van Koophandel over BEZINNINGSTOERISME. Ze hebben binnenkort een gesprek met mij hierover. Bekeken wordt of vanuit de filosofie achter de module gelukskunde er verder innovatie kan plaats vinden. Kijk ook eens in het blad ODE van deze maand;gaat over gelukskunde in oa bejaardenhuizen en ook over bezinningstoerisme.

  50. http://www.coldplay.com/lrlrl/lr.html Dit kun je downloaden. Ik heb het concert mogen meemaken en het geeft heel mooi weer de hele sfeer van de module Gelukskunde. De vlindertjes die met duizenden neerdaalden tijdens het nummer lovers in japan zijn ook te vinden in de module Gelukskunde. Veel plezier!

  51. Heel goed nieuws voor scholen met tvwo; de module Gelukskunde wordt vertaald in het Engels! Heel goed te gebruiken in bv lessen levenbeschouwing tvwo. Malmberg en Eijkhagencollege houden u op de hoogte.

  52. Na een hartelijke ontvangst in de lerarenkamer, werden we, d.w.z. ik, Mgr. dr. Everard de Jong, de hulpbisschop van Roermond, en de bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek middelbaar onderwijs in Limburg, dhr. drs. P. Flaton, ontvangen in de brugklas waar het inmiddels internationaal bekende vak “gelukskunde” werd gegeven. Mijn verwachtingen waren hooggespannen, en werden niet teleurgesteld. Integendeel! Nadat Theo Wismans de jongens en meisjes had gevraagd de belangrijkste term op te schrijven die ze associeerden met geluk, waarbij het gezin (5X) en vriendschap wel het meest werden genoemd, kregen ze een video te zien van de Gemeenschap van Taizé en hun bezoek aan Brussel aan het einde van 2008, waarbij zo’n 40.000 jongeren aanwezig waren. Theo vroeg ze vóór de video tijdens het kijken op te schrijven welke termen te maken hebben met geluk, en de belangrijkste daarvan na afloop ook op het bord te schrijven. Met grote meerderheid bleek dit de term “vertrouwen” te zijn. Maar ook “Jezus” en “goddelijke sfeer” kwam aan bod. Tot slot mochten ze de twee groepen termen, degene die uit henzelf waren opgekomen, en degene die werden aangeboden in de religieuze ervaringen van de Taizé-gemeeschap, aan elkaar koppelen. Dit bleek geen enkel probleem te zijn. Ze legden zonder enige moeilijkheid verbanden tussen de woorden die uitdrukking waren van hun verlangens naar geluk, en de religieuze en diep-menselijke termen die de oecumenische broedergemeenschap uit Frankrijk aan te bieden had. Hieruit bleek dat de leefwereld van deze leuke eigentijdse brugklassers en hun verschillende behoeften aan geluk heel goed te koppelen waren aan de belevingen van een religieuze gemeenschap als die van Taizé. Een les die getuigde van een heel geslaagde koppeling tussen de zogenaamde “ervarings-” en openbaringscatechese. Er werden veel bruggen geslagen tussen de geloofs- en tienerwereld. Een echte eyeopener voor de jongeren zelf en voor ons als bezoekers. Met een gevoel van hoopvol optimisme verlieten we de klas. Wie durft te zeggen dat jongeren van vandaag niet openstaan voor de religieuze dimensie van hun leven, of slechts met tegenzin in aanraking te brengen zijn met religieuze levenswijzen, blijkt een verkeerd verwachtingspatroon te hebben. Jongeren van nu hebben ook een religieuze ziel!Het is nu een grote uitdaging voor de Kerk om het verlangen naar geluk van deze veel belovende scholieren met haar grote en eeuwenoude schatkist aan mogelijke godservaringen te vullen! Proficiat Theo! Dank aan jullie, goede brugklassers, voor jullie gastvrijheid en openheid!

  53. Gelukkig steeds meer Gelukskunde!

    Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een les gelukskunde op het Eijkhagen college, inmiddels Charlemagne college mogen bijwonen. Toen was ik voornamelijk als ouder van een verse brugmug geïnteresseerd in wat Gelukskunde eigenlijk inhield. Nu, anderhalf jaar, veel publiciteit en de nodige prijzen later, was ik benieuwd naar de ontwikkelingen en ervaringen. Ook deze keer was het voor Theo Wismans geen enkel probleem, ik was wederom van harte welkom om Gelukskunde te komen ervaren. De vorige keer zat ik er als geïnteresseerde ouder, deze keer had ik me voorgenomen om meer als zelfstandig trainer/coach de Geluksles te volgen. Anderhalf jaar geleden zat ik tussen de brugklassertjes, deze keer tussen de gestaag in hun pubertijd gevorderde leerlingen van 2 VMBO.

    Al snel bemerk ik dat ook in deze klas respect voor medeleerlingen en de leerkracht overduidelijk aanwezig is. De leerlingen zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het behalen van een doelstelling die zij zichzelf hebben gesteld. Een leerling legt, als een volleerd spreker, in het kort uit hoe zij te werk zijn gegaan. Iedere leerling heeft een, al dan niet zelfgemaakt, gelukspoppetje aan de onderkant voorzien van een blaadje met daarop de eigen doelstelling. Deze doelstelling heeft ieder leerling voor zichzelf en uit vrije wil gekozen. Vervolgens is dit gelukspoppetje geplaatst op een plek waar het regelmatig gezien wordt, thuis wel te verstaan. Bij het plaatsen van het poppetje wordt een oogje afgeplakt. Wanneer de leerling zijn doel bereikt heeft wordt het tweede oogje afgeplakt. Vandaag worden de resultaten besproken.

    De leerlingen zijn vrij hun doel wel of niet bekend te maken. Waarschijnlijk juist om deze reden vertellen de meesten wel wat hun doel was. De doelstellingen variëren van minder ruzie met zus of ouders tot een beter punt voor Frans halen. En geloof het of niet bijna elke leerling heeft zijn doel bereikt. De enkeling die zijn doel nog niet bereikt heeft is er nog hard mee bezig en heeft waarschijnlijk te hoog gegrepen. Tja, eventjes kijken wat je wel bereikt hebt.

    De leerlingen zijn het er unaniem over eens dat het werkt. De opmerking van een van de leerlingen “Ook al kijk je niet naar het gelukspoppetje, je weet gewoon dat het er is.” werd door de anderen volmondig beaamd. De jongen die veel ruzie met zijn zus maakte vertelt dat zijn zus het ook een prima idee vond en inmiddels zelf haar doel op papier heeft gezet. Nu werken ze samen aan hetzelfde doel, minder ruzie.

    Het is toch prachtig om te zien dat deze jongeren leren inzien dat zijzelf invloed hebben op hun omgeving. Je mag trots zijn op wie je bent. Je hoeft niet anders te worden je hoeft alleen maar bewuster te zijn van jezelf en je eigen invloed op je situatie. Lukt dat altijd en kun je er altijd zelf wat aan doen. Nee, natuurlijk niet maar zoals deze leerlingen zeggen. “Ik voel me er wel een stuk beter bij”. Ik vind het alleen daarom al een hele positieve ontwikkeling dat inmiddels zo’n 150 scholen Gelukskunde op de één of andere manier inzetten.

    Ik word bijna jaloers op deze leerlingen. Ik zou het heel fijn hebben gevonden als ik vroeger had geleerd dat het OK is wie je bent. Pas op latere leeftijd kwam ik tot de ontdekking die deze jongeren nu al maken. Ben wie je bent, je hoeft niet te zijn wie je denkt te moeten zijn. Ik en met mij heel veel anderen weten dat je daar behoorlijk last van kunt krijgen.

    Als trainer/ coach kom ik heel veel mensen tegen die niet meer weten wie zijzelf zijn. Vijftig procent van de Europeanen geeft zelfs toe zich met name op het werk anders voor te doen dan ze eigenlijk zijn. In mijn ogen is Gelukskunde iets dat niet alleen in het onderwijs hard nodig is. Wij kunnen veel leren van deze kinderen. Shakespeare schreef al “To be or not to be….that’s the question”. Kies jij ervoor om te zijn?

    Charlemagne college met name Theo en Tjeu, hartstikke bedankt voor dit initiatief. Dat nog vele scholen (en niet alleen scholen) jullie voorbeeld mogen volgen.

    Veel geluk,

    Ger Kockelkorn
    Kockelkorn Coaching & Training

  54. Andrea zegt:30 mei – 2010
    Super dat er aandacht wordt besteed aan persoonlijke en emotionele ontwikkelingen van jongereren!! Met name gericht op welzijn en geluk. Jee 2 jaar geleden heb ik dit voorgesteld aan de manager van het jongerenwerk ………..het werd destijds nog als wazig gezien en nu wordt het op scholen gegeven!!! Super dat Landgraaf open staat voor vernieuwende ontwikkelingen en tevens het positief resultaat laat zien. Heel veel succes

  55. Moedige Moeders naar Charlemagne College

    Maandag a.s. om 13 uur komen de ‘Moedige Moeders’ uit Nijkerk naar locatie Eijkhagen van het Charlemagne College. Moedige Moeders is een landelijke organisatie van ouders, die zelf ervaring hebben met kinderen die aan drugs verslaafd zijn (geweest) en op basis daarvan veel aan drugspreventie en -voorlichting doen.
    De afdeling Nijkerk heeft onlangs deelgenomen aan een themabijeenkomst van het Europees Parlement in Brussel over de noodxzaak van een eenduidig Europees drugsbeleid. Bij die gelegenheid hebben de Moedige Moeders een pleidooi gehouden voor meer preventielessen op scholen. Daarbij werd aan Europarlementariër Wim van de Camp een exemplaar van de module Gelukskunde aangeboden, die op het Charlemagne College is ontwikkeld en op steeds meer scholen in Nederland als lesmateriaal wordt gebruikt. Volgens de Moedige Moeders nodigt deze module leerlingen op een aansprekende manier uit om over hun gevoelens te praten en gezondere keuzes te maken. Volgens hen zou deze module op elke school verplichte lesstof moeten zijn.
    Maandagmiddag volgt een delegatie van de Moedige Moeders een aantal lessen Gelukskunde op locatie Eijkhagen en praat met de initiatiefnemers.

    Meer info: http://www.moedigemoedersnijkerk.nl en t.wismans@charlemagnecollege.nl

  56. Moedige Moeders krijgen les in Limburg. (verslag)

    Maandag 21 juni zijn de Moedige Moeders uit Nijkerk op het Charlemagne College in Landgraaf geweest om een les in gelukskunde bij te wonen. De docent gelukskunde Theo Wismans had er ’s morgens al een uitgebreid interview over gegeven op radio L1. Deze docent is super enthousiast over gelukskunde en had zijn leerlingen gevraagd om een mening te vormen over wat de Moedige Moeders doen. Deze uitspraken werden door de leerlingen één voor één voorgelezen en daarna konden de leerlingen samen met de Moedige Moeders de uitspraken op een groot vel papier schrijven met viltstiften en daar iets moois van maken. Ondertussen hebben de Moedige Moeders met de leerlingen gesproken en gevraagd wat zij van de lessen vinden. Ze vertelden dat ze er meer zelfvertrouwen door hadden gekregen, ze konden beter luisteren naar elkaar, ze begrepen en steunen elkaar veel meer. De Moedige Moeders waren ontroerd door het inlevingsvermogen van de leerlingen en hun bemoedigende woorden.

    Aan het einde van de les deelden de Moedige Moeders gelukskoekjes uit met een mooie spreuk voor elke leerling. Na de les werd er gesproken met ouders van de leerlingen die vertelden dat ze door de lessen gelukskunde een duidelijk een positieve verandering bij hun kinderen hadden opgemerkt.

    Hierna was er een gesprek met de bedenker van gelukskunde Tjeu Seeverens en de pedagoog Henk Witteman over het ontstaan van de lessen gelukskunde en de noodzaak ervan voor de leerlingen op de middelbare scholen. Juist in de pubertijd zijn de lessen gelukskunde belangrijk voor jongeren om ze te helpen op een prettige, leuke en vooral gelukkige manier door het leven te gaan. Volgens de Moedige Moeders Nijkerk zijn deze lessen belangrijk om op deze manier iets te doen tegen het misbruikt van drank en drugs, maar ook tegen loverboys, gameverslaving en alle andere verslavingen. Alleen zeggen maar dat drugs slecht voor ze zijn werkt volgens de Moedige Moeders niet!

  57. Beste Theo,
    Wij waren aanwezig bij het interview. Het publiek was terecht zeer onder de indruk.
    Goed werk, Theo!

  58. http://www.youtube.com/watch?v=xFle3WYO79o&feature=player_embedded
    Tot nu toe een filmpje van eel leerling van mij dat je heel goed als energyzer kunt gebruiken bij gelukskunde.
    De gelukskunde site http://www.gelukskunde-malmberg.nl wordt iedere week wel aangevuld. Blijf zelf aktief en gebruik het projekt ook alsopmaat naar eigen gemaakt materiaal.

    Ook de site http://www.slimmerkunde.nl wordt iedere dag wel bijgewerkt. Dank aan Ilse van Breughel van Malmberg en het slimmerkundeteam. Klap ook het menu open.. een schat aan info over oa nieuwe media
    Uniek dat op deze manier Malmberg social media inzet in het kontakt tussen hen en het werkveld. Onderwijsvanmorgen is hierbij een belangrijke speler. Goed werk van Yvonne Kuypers, Renske Paping, Henk Witteman en slimmerkundecoach Erno Mijland.

  59. Proficiat OnderwijsNederland. Het aantal bezoekers bij de artikelen van Henk Witteman en van de groep Gelukskundebedenkers is echt te gek. Het is echt een mooie bijscholing. Het is ook een voorbeeld van co-creation, crowd sourcing Ik weet nog dat enkele jaren geleden ik een artikel opstuurde naar OVM en waar Karlien Dijstra er een historisch werk van maakte. De gevolgen waren niet te geloven. Maanden lang de gehele landelijke pers, radio, tv, kranten, tijdschriften, ook uit het buitenland op bezoek bij de lessen Gelukskunde. Na het bedenken van het boek Gelukskunde door Tjeu Seeverens en het uitgeven door Malmberg maakt de methode iedere week een doorstart. Bijzonder proces. Meer dan 150 afgevaardigden van scholen zijn in deze elssen op bezoek geweest, er zijn afstudeerscripties, promoties geweest. Vele bezoekers zijn zelf aan de slag gegaan en maken van Gelukskunde een uniek proces. Ook bij volwassenen is het prima aangeslagen. Vele workshops en masterclasses zijn door mij en Tjeu Seeverens verzorgd. Ook prachtig is dat het hele proces overgeslagen is op vele nieuwe ontwikkelingen hier in Nederland bv TedxYouth, durftevragen, levensbeschouwing (Taize) etc. Voor 2012 vraag ik iedereen die bruikbare content heeft ontwikkeld voor Gelukskunde dat mij te sturen. Het komt dan op de website DOEN dus. t.wismans@charlemagnecollege.nl , linkedin:theo wismans Vanuit de vele kontakten die Tjeu heeft in onderwijsland en ook door Gelukskunde is hij , oa met mijzelf en vele geweldige mensen verder gegaan met het maken van het vervolg nl slimmerkunde. Vergeet niet het menu open te maken.. je komt er een gigantische hoeveelheid content tegen die te gebruiken is in de lessen, bijscholing voor de docenten en natuurlijk deel 2 met een bijzondere bijdrage van Fanny Koers. kijk ook eens naar http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BwMM1V2PW_A.

    http://www.slimmerkunde.nl
    http://www.gelukskunde-malmberg.nl

  60. http://www.malmberg.nl/Voortgezet-onderwijs/Methodes/Mens-Maatschappij/Gelukskunde/De-methode-Gelukskunde/Wat-is-gelukskunde/Marieke-Peters-Bringing-creativity-alive.htm

    Fantastisch , De redaktie van OVM en Malmberg blijven de good practices volgen en publiceren. Zo kunnen er steeds weer nieuwe projekten ontstaan. De talentenacademie past hier heel mooi in. Ook een voorbeeld van co creatie met het onderwijsveld en Malmberg. Puur en helder!

    Fijne vakantie OVM en natuurlijk de vele bezoekers van dit artikel !

  61. http://www.youtube.com/watch?v=T8ZFU4FoNvY&feature=player_embedded
    Why Happiness is the New Productivity

    In 2009 Vishen Lakhiani was asked to speak at Engage Today in Calgary along with such luminaries as Sir Richard Branson, His Holiness the Dalai Lama, Stephen Covey, Nobel Prize Winner F.W De Klerk, Tony Hsieh, the founder of Zappos.com and world-famous artist Wyland.

    This speech was voted as one of the top 3 speeches of the entire event (along with Tony Hsieh and motivational speaker Sean Stephenson).

    Vishen talks about Flow: The Ultimate State of Human Existence. He then shared 10 tips on how to master this state and how to bring it to teams, families, and groups you lead.

    The video is just 39 mins. The last 13 mins are just Q&A with the audience (with a lot of jokes in between)

    This isn’t what you’d learn about in MBA school. Vishen confesses he has no business training (his degree is in Computer Science). But either way, Mindvalley is growing rapidly and averaging 80% growth year to year every year for the last FIVE years straight. And this steller growth has been done without any outside investment, funded by just $250 Vishen used to hire his first website designer in 2003.

    For more on Mindvalley visit: http://www.mindvalley.com

    And for Vishen’s blog on personal growth visit : http://www.finerminds.com

  62. http://hetkind.org/2012/08/16/de-maakbaarheid-van-geluk-een-wetenschappelijke-benadering/ Gelukskunde en de wetenschap!

    De Amerikaanse psycholoog Sonja Lyubomirsky schreef in 2008 een boek ‘De maakbaarheid van het geluk – Een wetenschappelijke benadering voor een gelukkiger leven’. Haar boodschap? Gelukkiger worden is net zoiets als het verliezen van gewicht. Als je het echt wilt, kun je een duurzaam resultaat bereiken, maar het kost wel veel inspanning. In deze video beantwoord ze de vraag wat geluk bepaalt. Interessant voor onderwijzers en opvoeders, omdat we ‘onze kinderen’ vooral gelukkig willen zien.

    Sonja Lyubomirsky: What Determines Happiness?

    ——————————————————————————–

  63. KANOMORI!!! http://hetkind.org/2012/09/07/korte-video-en-veel-fotos-van-kanamori-in-driebergen/
    Ik heb Kanomori ontmoet in Driebergen. Wat een geluk had ik om deze geluksleraar te ervaren. Echt gaaf. http://www.youtube.com/watch?v=umOHxEy1qig Japanse levenslessen
    Ik vroeg mr. Kanomori of zijn levenslessen overgezet zouden kunnen worden in een veranderingsproces in het onderwijs in Nederland. Natuurlijk! Uit de boeken van hem lessen maken moet kunnen, Marcel van Herpen bevestigde dit. Mijn voorstel was aan de groep Kanomori’s tot Kanomori cellen te komen om een gefocuste doorontwikkeling op gang te brengen waarin enkele speerpunten de cellen kunnen voeden.
    -geef aan wat je al doet op de school en in je lessen door bv content te sturen
    -ontwerp nieuwe lessen vanuit Kanomori.

    Dit alles zou dan gebundeld kunnen worden door mij . Het zou gekoppeld kunnen worden aan de methode Geluskunde . Zou een in een map kunnen komen van http://www.gelukskunde-malmberg.nl . OVM zou de broedstoof kunnen zijn.
    Stichting Het Kind is natuurlijk ook in beeld om te helpen.
    Het zijn ideetjes die ik heb gekregen na Kanomori. Trouwens, in mijn jarenlange ervaring met Gelukskunde zie ik heel veel raakvlakken.
    Hebben jullie materiaal dat vraag stuur het naar t.wismans@charlemagnecollege.nl
    Verdere info over Kanomori kun je zien in de Kanomori krant waar ook een pagina staat over gelukskunde.
    http://hetkind.org/wp-content/uploads/2012/09/1520-DekrantvanHetKind-pag30_31.pdf en
    http://hetkind.org/2012/09/03/16080/ – de hele krant.
    gr Theo

  64. Volgens Dr. Robert Firestone vind je de zin van het leven niet op een briefje onder een steen. Je kunt alleen vanuit jezelf zin geven aan het leven.
    Volgens Prof. Dr. Seligman ontstaat geluk door een mix van factoren. Een deel is biologisch bepaald. We zijn allemaal geboren met een vrij vaststaande natuurlijke aanleg voor welzijn in onze genen. Sommigen onder ons neigen naar het sombere eind van het spectrum, anderen naar het opgewekte eind. Maar we kunnen allemaal leren hogere delen van onze aanleg aan te boren – daar waar geluk uit kan voortvloeien. Onder de zaken die volgens Seligman bijdragen aan geluk vallen bevredigend werk hebben, negatieve gebeurtenissen en emoties vermijden, gehuwd zijn en een uitgebreid sociaal netwerk hebben. Belangwijk zijn ook dankbaarheid, vergevingsgezindheid en optimisme. Typisch is dat uit zijn onderzoek blijkt dat meer geld verdienen of veel opleidingen volgen geen bijdrage leveren aan een geluksgevoel.. De combinatie van deze elementen klan volgens Seigman leiden tot wat hij een “Prettig Leven” noemt – een leven vol positieve emoties over verleden, heden en toekomst – waarin je jouw “kernmerkende sterke punten” gewbruikt om bevrediiging te bereiken inde berlangrijkste gebieden in je leven.
    En daarom beste lezers kun je geluk LEREN.

  65. Zolang je je maar realiseert dat geluk nooit buiten jezelf gevonden kan worden, dan ben je al een heel eind. En daar heeft de huidige jeugd (alleen jeugd?) nu juist moeite mee. Niet zo gek met alle negatieve invloeden van buitenaf. Geluk is inderdaad een keuze. Ik kwam deze mooie site nog tegen, waarop mensen die bijdragen aan het geluk op de wereld juist gepromoot worden. Ik denk dat dat heel mooi is: http://www.supersouls.com

  66. Deze Facebook-pagina gaan wij stap voor stap uitbreiden, samen met leerlingen en andere belangstellenden, met content om diezelfde leerlingen en de rest van de wereld wat gelukkiger te maken. Help je mee? Plaats dan links, ideeën, vooral veel beeldmateriaal, etc.
    Via Tjeu Seeverens
    post Theo Wismans

    Gelukskunde
    Gelukskunde, lessen in Geluk voor scholieren maar ook voor de rest van de wereld. In English: Well-being
    http://www.facebook.com/pages/Gelukskunde/447235238686443

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here