Thema Digitaal onderwijs Kijk Mee: Thorbecke toetst digitaal

Kijk Mee: Thorbecke toetst digitaal
K

Als je binnenkomt zie je het niet direct. Het is een leuk gebouw, speels, kleurig, maar zo zijn er meer. Leerlingen lachen veel en maken veel geluid maar ook dat zie je gelukkig vaker. Wat me ook niet direct opviel maar waar docent Rik van de Donk me later op zal wijzen: hier is niemand te dik. Het Thorbecke zit namelijk vol met sporters, dansers, acteurs en andere talenten. Dat kenmerkt Thorbecke VO: talent. Daarnaast, maar ook daardoor, is het een school die ver is met de inzet van ICT. Waar het kan kiezen ze bij Thorbecke voor digitaal, dus ook voor digitaal toetsen.

In de nieuwe reeks Kijk Mee kijkt u als lezer letterlijk mee op scholen die op een vernieuwende manier hun onderwijs inrichten. Vaak is dat door de inzet van ICT. Malmberg werkt samen met deze scholen en levert hiervoor lesmateriaal op maat. In de eerste aflevering kijken we mee op het Thorbecke VO in Rotterdam waar docenten digitale toetsen inzetten. Leerlingen zijn hier erg enthousiast over. 

Ik praat met Rik van de Donk, docent Mens & Natuur en studiebegeleider. Het onderwerp is digitale leermiddelen, en in het bijzonder: digitaal toetsen. Eigenlijk luister ik vooral. Rik stroomt over van enthousiasme en plezier als hij over zijn leerlingen praat. Hoe krijg je zo’n batterij talenten ook nog aan het werk? Want naast veel uren dans, sport of beeldende vormgeving volgen de leerlingen het normale havo- en vwo-programma. ‘Wij proberen hier kinderen zoveel mogelijk op te leiden tot zelfstandige mensen. Juist in het talentenonderwijs moeten ze hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden, want ze hebben het druk. In de onderbouw leggen we de nadruk op de breedheid en op de verbanden tussen de vakken. We werken daarom met Vita, een geïntegreerde methode voor Mens & Natuur. Deze methode is volledig webbased. Onze leerlingen zitten overal, één van onze leerlingen zat laatst nog een maand in Australië, dan is het fijn als je niet een stapel boeken mee hoeft te slepen. Daarom zijn wij steeds op zoek naar digitale leermiddelen.’

‘We waren al wat langer bezig met digitaal toetsen, maar dat stelde niet zoveel voor: je mailde een toets naar een leerling, die maakte de toets en stuurde ‘m vervolgens weer terug. Een hoop gedoe waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Nu we met Vita overgestapt zijn op online instaptoetsen en diagnostische toetsen kunnen we op een snelle en efficiënte manier leerlingen beoordelen. Leerlingen doen een digitale instaptoets en uit die toets blijkt hun beheersingsniveau van dat onderdeel, uitgedrukt in een percentage. Ze weten dus direct welke onderdelen ze kunnen overslaan, maar ook welke onderdelen extra aandacht nodig hebben. Dat motiveert extra: het idee dat je al wat weet en dat je leert wat je nodig hebt.’ In het filmpje, dat drie leerlingen voor ons gemaakt hebben, zie je hoe ze werken met de instaptoets. Na de toets gaan de leerlingen vijf weken aan de slag met de computerlessen en het werkboek en ze sluiten af met een toets.

‘We zijn nu bezig met de volgende stap: de digitale leeromgeving. Wij gebruiken de leeromgeving van Malmberg. Het aardige is dat je alles kunt meten wat leerlingen in die digitale omgeving doen. Ze zijn natuurlijk veel aan het werk maar je beoordeelt niet alles, leerlingen hebben zelf daardoor soms het gevoel dat ze het ‘voor niks’ doen. Met de nieuwe leeromgeving zien en horen ze direct wat ze goed doen en wat niet. Dat vinden ze heerlijk. Ze willen beoordeeld en vooral gewaardeerd worden. Het systeem registreert bovendien hoeveel tijd en pogingen ze nodig hebben om tot een goed resultaat te komen. Dat is voor ons ook belangrijk om te weten: of iemand heel veel tijd nodig heeft, of dat hij de stof gewoon beheerst. De leerlingen zijn razend enthousiast, ik moet steeds uitleggen waarom we nog niet alles op deze manier doen.’

Toetst u ook digitaal? Werkt u met een digitale leeromgeving? Wilt u uw ervaringen delen met collega’s? Laat het ons weten!Wilt u dat ook uw school in de spotlights wordt gezet? Mail dan de redactie van Onderwijsvanmorgen over wat uw school zo bijzonder maakt.

1 REACTIE

  1. Rik doet zichzelf en zijn collega’s tekort. Op Thorbecke VO is men (bijna allemaal) volledig voor het leergebied Mens en Natuur gegaan, ondanks de valkuilen en drempels. Een overstap van traditionele vakken naar het leergebied vergt zeker in het begin extra inzet van docenten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Hangerige kinderen op school? Dan is de klok weer verzet

Het permanent verzetten van de klok naar winter- of zomertijd staat al een tijdje op de politieke agenda, maar voorlopig hebben we er nog...