Home » Juf Wendy: ‘Ze verslinden het ene na het andere Engelse boek.’

Juf Wendy: ‘Ze verslinden het ene na het andere Engelse boek.’

Leerkracht van de maand

Naam: Wendy Bootsma
School: De Voorhof, Vianen
Groep: leerkracht Engels en Explore (plusklas)
Hoe lang al voor de klas: ruim 20 jaar, 4 jaar als vakleerkracht Engels

Portret van leerkracht van de maand Wendy Bootsma

Juf Wendy is vakleerkracht Engels en geeft op een activerende manier Engels aan groep 1 t/m 8.

Hoe doe je dat: Engels op een activerende manier aan groep 1 t/m 8 geven?

Ik kijk altijd eerst naar de leerlijn en de lessen. Wij hebben de methode ‘Join in’ en daar staan al veel actieve werkvormen in. Soms voeg ik iets toe. Daarbij laat ik kinderen zo veel mogelijk met hun lijf leren. Ik gebruik bijvoorbeeld graag de digiboard software en de flashcards met de afbeeldingen van de woorden erop. Daarmee doen we dan ‘mix en ruil’. Dat is een coöperatieve werkvorm waarbij elk kind met een kaartje door de klas loopt. Je zoekt een andere leerling, zegt in het Engels wat er op het kaartje staat, wisselt van kaartje en gaat weer door naar de volgende leerling. In de bovenbouw gebruiken kinderen wisbordjes bij deze werkvorm.

Wat voor werkvormen gebruik je nog meer?

In onze methode zitten ook veel liedjes, dus we zingen ook. Verder zoek ik naar activiteiten die bij de thema’s passen. Bij het thema ‘boodschappen’ krijgen de kinderen winkelmandjes en kunnen ze bij elkaar iets kopen bijvoorbeeld. Die werkvormen wissel ik steeds, zodat het aantrekkelijk en afwisselend is.

Ook gebruiken we veel Engelse boeken. We zijn bezig om een goede Engelse bibliotheek aan te leggen op school. Ik kom regelmatig de klas in met een prentenboek: ‘Hé we hebben een nieuw boek, waar zou het over gaan?’ Dan lees ik een stuk voor. Vanaf groep 5 praten we ook in het Engels over het boek. Over wie gaat het? Wat gebeurt er?

Mogen de kinderen zelf ook een Engels boek kiezen?

Ja, we hebben bij de gewone Nederlandse bieb een vak met Engelse boeken. Als ze een boek voor in de klas kiezen, mag dat er ook een in het Engels zijn. Het was in het begin een beetje onwennig, maar ik zie nu steeds meer kinderen uit dat Engelse vak een boek pakken. Sommige kinderen vinden dit heel leuk. Die verslinden het ene na het andere boek.

Door te kiezen voor een vakleerkracht geef je het meer prioriteit.

Waarom heeft je school gekozen voor een vakleerkracht Engels, in plaats van Engels door de groepsleerkracht?

Omdat we zien dat Engels steeds belangrijker wordt door internationalisering en digitalisering. Kinderen pikken het ook zelf op door de media en via games. Het is dus niet alleen handig voor later, ook in hun dagelijks leven speelt het. Door te kiezen voor een vakleerkracht geef je het meer prioriteit. Ik heb meer ruimte om tijd en kennis in de lessen steken dan groepsleerkrachten. Bovendien houden we zo de doorgaande lijn goed in de gaten.

Hoeveel uur Engels krijgen de kinderen? Hoe is de opbouw?

Het begint met elke week twintig minuten bij de kleuters tot een uur in de bovenbouw.

Bij groep 1 en 2 gaat het echt om kennis maken met de taal; verhaaltjes, liedjes, kleuren, tellen. Vanaf groep 3 komt het spreken erbij. Vanaf groep 5 gaan we meer schrijven. Bij groep 6 moeten kinderen aan het eind van een hoofdstuk ook een soort afsluitende opdracht doen, zoals het zelf maken van een weerbericht. In groep 8 komen er toetsen en echte presentaties.

Het lijkt me een uitdaging om in zo weinig tijd ook echt iets te bereiken…

In het begin dacht ik dat ook. Nu ik het voor het vierde jaar doe, blijkt het rendement veel groter dan ik dacht. Ik merk dat de kinderen in de bovenbouw al best veel weten. Zeker als ik het vergelijk met mijn eigen kinderen die in groep 5 pas voor het eerst Engels kregen. Het voordeel van beginnen bij de kleuters is dat kinderen het gewoon vinden. Ze komen op school en krijgen Engels. Het hoort erbij. Je merkt dat ze daardoor minder geremd zijn in Engels spreken en doen. Door de doelgerichte en aantrekkelijke lessen, is de betrokkenheid groot. En het cyclisch werken met de woordenschat is ook effectief. Thema’s komen steeds terug en worden uitgebreid.

Nu ik het voor het vierde jaar doe, blijkt het rendement veel groter dan ik dacht.

Wat doe je als kinderen de taal niet durven te spreken?

Spreekoefeningen zijn bij jonge kinderen nooit in hun eentje voor de hele groep. Ze oefenen in tweetallen of drietallen waarbij iedereen tegelijk praat. Zo komt er geen nadruk te liggen op jou als persoon.

Ik spreek nagenoeg geen Nederlands in de les. Kinderen mogen wel in het Nederlands spreken en vragen stellen. Dan geef ik in het Engels antwoord of geeft een andere leerling uitleg.

Het niveau verschilt erg tussen de kinderen. Ik kijk altijd naar wat wel kan. Dat vraag ik ook aan de kinderen zelf. Stel de opdracht is om tien woorden te leren. Hoeveel woorden lukt jou wel? Eerst moeten ze het zelfvertrouwen hebben dat ze iets kunnen. Daar bouw ik op voort.

Wat heb je zelf met de Engelse taal?

Op mijn zesde ging ik voor het eerst naar familie in Amerika. Daar spraken ze Engels tegen me en lazen ze Engelse boekjes voor. Ik werd er als kind heel nieuwsgierig door. Ik haalde thuis van die plaatjesboeken uit de bieb met ‘bike – fiets.’ Ik keek naar Engelse tv-programma’s en heb veel geschreven en gesproken met mijn Amerikaanse ooms, tantes en nichtjes. Nog steeds lees ik veel Engelse boeken. Het voelt bijna als mijn tweede taal.

En dat enthousiasme wil je graag met de kinderen delen…

Engels is een taal die veel gesproken wordt. Het is handig om je in veel verschillende landen te kunnen uiten. Dat je echt een gesprek kunt voeren, in plaats van alleen zeggen ‘twee broden alsjeblieft.’ In de tijd dat ik veel reisde heb ik enorm plezier gehad van het feit dat ik de taal meer dan gemiddeld beheers. Daardoor hoorde ik meer verhalen en leerde ik meer achtergronden te begrijpen. Dat plezier van het leren van een andere taal wil ik graag delen door samen met de kinderen te leren en te ontdekken. Ik vind dit echt de leukste baan!

Laat je niet remmen omdat je denkt dat je de taal niet goed genoeg spreekt.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Ik hoop dat leerkrachten meer met Engels doen in de klas. Laat je niet remmen omdat je denkt dat je de taal niet goed genoeg spreekt. Doe een spelletje, zing een liedje of pak eens een Engelstalig prentenboek om voor te lezen. Er zijn zoveel mogelijkheden! Er is er vast een manier die bij jou past.

Word ook leerkracht van de maand

Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als leerkracht van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.

Laatste onderwijsnieuws

Een escalatieladder in de klas?

De escalatieladder is een populaire manier om een conflict in kaart te brengen. Maar: wat kun je nou met zo'n ladder? In dit artikel lees je er alles over.

Bekijk
Een meisje zit in het gras te lezen

Boekentips juli 2024

Verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.