VO en MBO Jongeren en studiekeuze: komen ze er online uit? (2)

Jongeren en studiekeuze: komen ze er online uit? (2)
J

Een studie kiezen is een onzeker en spannend proces, zeker in tijden van Corona. Sfeer proeven op een open dag en ervaringen opdoen tijdens een meeloopdag zijn voorlopig verleden tijd. Inmiddels bieden scholen talloze online alternatieven. Samen met jongeren praatte en keek Youngworks de afgelopen twee maanden naar online open dagen van mbo’s, hbo’s en universiteiten. Hoe worden online studiekeuzeactiviteiten door jongeren ervaren? Dit is het tweede deel in een serie over online studiekeuze.

Dit artikel van Suzanne Dölle verscheen eerder op Youngworks.nl.

Jongeren zijn blij met alle online studiekeuze-activiteiten. Toch kunnen die niet tippen aan de fysieke open dagen. Je eigen ervaring is toch de beste raadgever. De fysieke open dag is voor veel jongeren hét startpunt van de zoektocht. Een dagje rondlopen en luisteren en kijken op de informatiemarkt helpen bij het wegstrepen en ontdekken van opleidingen.

Het online zoekproces is daarentegen meer gefocust. Je verdiept je in een paar studies door de website te bekijken, webinars te volgen en te chatten met studenten. Voor verdiepers die voor 1 juni moeten kiezen is dat prettig. Maar verkenners, die zich oriënteren op opleidingen, missen een brede scope. Zij willen niet een uur lang de diepte in. En concrete vragen aan studenten hebben ze nog niet. Zij willen alleen even proeven aan opleidingen binnen een domein om te kijken of het eventueel wat voor ze is. “Na vijf minuten wist ik al dat die studie niets voor mij was, maar ik durfde de webinar niet uit te gaan. Mijn hele naam was in beeld. Straks kom ik nog op een lijst te staan. Ik heb ‘m maar op mute gezet en na een half uur gekeken of het was afgelopen.”

Stem online studiekeuzeactiviteiten ook af op verkennende studiekiezers
Jongeren die net starten met het online zoekproces, verdrinken in de hoeveelheid opleidingen op websites van scholen. Dat geeft keuzestress: hoe meer keuze, hoe lastiger de beslissing. De informatie-overload op websites belemmert het zoekproces. Neem jongeren daarom veel meer mee aan de hand door hun zoekproces. Help ze om in kleine stapjes tot een weloverwogen keuze te komen.

Ons advies is om, naast verdiepende webinars over specifieke opleidingen, ook onlinesessies te organiseren rondom clusters van opleidingen (domeinen): verbreden i.p.v. versmallen. Denk aan technische opleidingen of opleidingen binnen het sociale domein. Vertel een inspirerend verhaal over het domein en de relatie tussen de opleidingen: wat zijn verschillen, de overeenkomsten, de toelatingseisen en de perspectieven? “Ik keek op de website en er waren 52 opleidingen die ik met mijn diploma kan doen. Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak. Hoe weet je of je de juiste keuze maakt? Waar moet ik op letten?”

Keuzestress door onzekerheid over de toekomst

Een opleiding kiezen is een complex proces. De coronacrisis maakt het nog een stuk lastiger. Zo is het nog onzeker of jongeren in het nieuwe schooljaar fysiek onderwijs kunnen volgen. Daarnaast is het (korte termijn) baanperspectief van een aantal sectoren ineens ingrijpend veranderd. Denk aan horeca, aviation, de evenementenbranche en toerisme. Dit geeft keuzestress: is dit wel de goede keuze?

Voor sommige jongeren is dit een reden om een tussenjaar te nemen en de studiekeuze een jaar uit te stellen. We zien weinig scholen die dit dilemma online benoemen. Nu, maar ook straks, is het belangrijk om jongeren te informeren over de stand van zaken in het beroepenveld. Bied een handelingsperspectief en relativeer. Want ook volgend jaar zal onzekerheid bestaan over arbeidsperspectieven en afstandsonderwijs. Honderd procent zekerheid over je studiekeuze bestaat vrijwel niet. Geef jongeren daarom de mogelijkheid om met studiekeuzeadviseurs van gedachten te wisselen over het wel of niet uitstellen van hun studie. “Ik wil de opleiding kok niveau 3 gaan doen. Koken is mijn passie. Maar mijn ouders zeggen dat ik nu beter iets anders kan kiezen. Nu weet ik het even niet meer.”

Meer weten?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Of heb je behoefte aan onderzoek en advies bij het ontwikkelen van online studiekeuzeactiviteiten? Neem dan contact op met Suzanne Dölle, senior onderzoeker bij Youngworks.

Wat zijn de ervaringen van jouw laatstejaarsleerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...