Niet alleen in Nederland, maar ook in Groot-Brittannië verlaten steeds meer leerlingen vroegtijdig de middelbare school. De voornaamste reden hiervoor is het feit dat leerlingen de samenhang tussen het werkveld en school missen. Ze vragen zich bij teveel vakken af waar het leren nou eigenlijk precies goed voor is. De Young Foundation, een organisatie die in Groot-Brittannië al verschillende onderwijsinnovaties op haar naam heeft staan, kwam met een antwoord op dit probleem: The Studio School.
Je leert door te werken
In Nederland is het concept nog niet zo bekend, maar in Groot-Brittannië schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Het principe is eigenlijk vrij simpel: je werkt door te leren, en je leert door te werken. Niet het opdoen van theoretische kennis, maar de ervaring door écht meewerken aan échte projecten vormt de spil van het onderwijs: zo’n tachtig procent van het nationale curriculum wordt dan ook opgedaan door middel van projecten in opdracht van bedrijven en ngo’s. Daarnaast verdienen leerlingen vanaf zestien jaar ten minste het minimumloon voor hun werkuurtjes. Mede hierom lijkt het lesrooster erg op de planning van een bedrijf.
Persoonlijke coaching
Een ander inspirerend kenmerk van de studioschool is dat leerlingen van alle niveaus welkom zijn: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen voorbereidend wetenschappelijk-, algemeen- of beroepsonderwijs. Iedere leerling krijgt een eigen ‘personal coach’ toegewezen die hem/haar coacht door middel van een-op-een gesprekken, groeps-coaching sessies en samen praktisch leren.
Ook identificeert en bepaalt de coach samen met de leerling zijn of haar persoonlijke doelstellingen, individuele behoeftes en aspiraties en helpt hij hen om het niveau van het curriculum te behalen. De uiteindelijke kwalificaties met betrekking op het curriculum verschillen dan ook niet met die van andere scholen.
Kleine scholen
Om de persoonlijke aanpak te waarborgen blijven de studioscholen, met maximaal driehonderd leerlingen, kleinschalig. De behoeftes van alle leerlingen blijven zo op constante wijze bekend bij docent en coach. Dat is cruciaal om het curriculum naar ieders wens op maat te maken. Daarnaast is het ook makkelijker om verschillende aspecten van de studioschool, zoals bijvoorbeeld de betaalde projecten, te verwezenlijken.
Opvallend
Een opvallend detail is dat deze onderwijsinnovatie niets meer kost dan het reguliere onderwijs in Groot-Brittannië. Het zijn geen privéscholen en ze worden, gewoon net als andere scholen, gefinancierd door de overheid. Bekijk voor meer informatie over dit interessante concept de TED Talk van Geoff Mulgan (uitvoerend directeur Young Foundation) of download de brochure.
Wat vindt u van dit concept? Zitten er bruikbare elementen in voor het Nederlandse onderwijssysteem?
Prachtig artikel. Aaanwinst in de redactie van OVM..Renee Conradi. Goed bezig bij OVM en Malmberg. Zo blijft OVM futureproof!
Ik werk zelf mee aan het vormen van het Beroepscollege. Ga dit artikel in de groep bespreken en kijken of er raakvlakken zijn. http://beroepscollege.blogspot.com/
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3229414/2012/03/22/Lever-maatwerk-in-de-klas-in-plaats-van-lessen-van-9-tot-4.dhtml Kan mooi aan dit artikel gehangen worden!
Hoi Theo,
Bedankt voor het leuke compliment. Het is erg uitdagend om de ontwikkelingen binnen het onderwijs zo op de voet te volgen! Ook een leuk opiniestuk van De Volkskrant: ik zal Rein Bijlsma eens in de gaten gaan houden!
http://beroepscollege.blogspot.com/ Hier zie je steeds meer invulling van het Beroepscollege dat in Parkstad door team1 ontwikkeld wordt.
Inspirerend! Ik ben alleen benieuwd naar de redenen van de vraagstelling aan het einde. Waarom dit op de componenten beschouwen, en niet als concept in ere houden? Het jammere vind ik, dat de nadruk op uitstappers ligt, terwijl er genoeg kinderen zijn die volhouden tegen beter weten in. Gelet op de uitdagingen die leraren dagelijks tegenkomen in de klas, kan dit energie losmaken bij alle typen leerlingen.
Inspirerend! Ik ben alleen benieuwd naar de redenen van de vraagstelling aan het einde. Waarom dit op de componenten beschouwen, en niet als concept in ere houden? Het jammere vind ik, dat de nadruk op uitstappers ligt, terwijl er genoeg kinderen zijn die volhouden tegen beter weten in. Gelet op de uitdagingen die leraren dagelijks tegenkomen in de klas, kan dit energie losmaken bij alle typen leerlingen.