Home » Het rapport voor het vmbo

Het rapport voor het vmbo

Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot stand gekomen aan de hand van de vmbo-scholentour en de LAKS-monitor onder 22.000 vmbo-leerlingen.

Lessen
Uit de monitor blijkt dat leerlingen op het vmbo vinden dat ICT nog onvoldoende wordt ingezet in de klas. Als aanbeveling stellen leerlingen dat het gebruik van filmpjes en landkaarten een positieve manier is om ICT in te zetten in de klas. En daarin staan ze niet alleen: ook BBC vindt dat er veel meer uit video gehaald kan worden dan nu het geval is. Een link naar YouTube is leuk en het is een welkome afwisseling in de les. Evelien Hoekman, economiedocente aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, heeft in een Prezi geschikte video’s voor verschillende vakken bij elkaar gezet. Een selectie waarmee u uw eigen verzameling kunt beginnen of aan kunt vullen.

Docenten
9 van de 10 leerlingen vindt de manier waarop docenten met leerlingen omgaan prima. Over de vakkennis van docenten zijn leerlingen dan ook enthousiast. Maar over de wijze waarop docenten motiveren zijn niet alle leerlingen tevreden: 1 op de 6 leerlingen vindt namelijk dat leraren hen beter zouden kunnen motiveren. Maar wat draagt nu precies bij aan de motivatie van leerlingen? Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) heeft hier in 2011 studie naar gedaan, omdat bleek dat veel docenten op zoek zijn naar handreikingen om leerlingen beter te motiveren. Naar aanleiding van deze studie heeft het RdMC een aantal handreikingen geformuleerd (pag. 51). Het is aan de docent om deze handreiking op de juiste maat te snijden. Lees voor meer informatie ook de ‘Zomerreeks Motivatie’ op Onderwijs van Morgen.

Leerling
Ook over de moeilijkheidsgraad van het vmbo-onderwijs zijn de leerlingen nog niet helemaal tevreden. Bijna 70 procent vindt het vmbo niet moeilijk. Als aanbeveling stellen de leerlingen voor om bij een aantal vakken niveaugroepen in te delen. Zo kan er een verschil worden gemaakt tussen de leerlingen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken en zij die extra uitdaging nodig hebben. Het flipping the classroom-concept kan het werken in groepjes mogelijk maken: leerlingen nemen thuis de uitleg van de lesstof tot zich, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken. Ook hier staan video en digitale toepassingen centraal, dus bij gebruik van dit concept bent u tevens bezig met ICT. Thuis en in de klas.

Bekijk voor meer beoordelingen en aanbevelingen het gehele rapport. Kunt u zich als vmbo-docent vinden in dit rapport? Of zijn er een aantal punten die volgens u niet helemaal kloppen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier en deel uw ervaringen met elkaar.

2 reacties op “Het rapport voor het vmbo”

  1. Menno van Halem

    Ik onderschrijf de rapportcijfers volledig. Ik begeleid dagelijks docenten die werkzaam zijn in het VMBO en zie soms de handelingsverlegenheid. Met name op het gebied van motivatie is veel winst te boeken. Het handelen van de docent is daar een bepalende factor. Op basis van de bevindingen uit het rapport van het RdmC adviseer ik docenten hoe ze hun leerlingen beter kunnen motiveren. Motivatie is een opbrengst is mijn motto.

  2. Menno van Halem

    Ik onderschrijf de rapportcijfers volledig. Ik begeleid dagelijks docenten die werkzaam zijn in het VMBO en zie soms de handelingsverlegenheid. Met name op het gebied van motivatie is veel winst te boeken. Het handelen van de docent is daar een bepalende factor. Op basis van de bevindingen uit het rapport van het RdmC adviseer ik docenten hoe ze hun leerlingen beter kunnen motiveren. Motivatie is een opbrengst is mijn motto.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste onderwijsnieuws

Beeld uit de vlog Latino King van Steven Stavast

Boek voor Nederlands: Latino King

Castel heeft geen zin in school. Hij laat zich verleiden drugs te smokkelen vanuit de Dominicaanse Republiek, en dat loopt helemaal verkeerd af.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.