Thema's Differentiëren Hebben conferenties nog toekomst?

Hebben conferenties nog toekomst?
H

Ieder jaar wordt begin januari in Engeland de ASE-conferentie gehouden. Dit jaar vond de conferentie voor de 50e keer plaats. ASE staat voor Association for Science Education (opgericht in 1900). De conferentie trekt jaarlijks circa 3000 bezoekers uit Europa en is de grootste in zijn soort. In Noorwegen is een bezoek aan de ASE-conferentie zelfs een verplicht onderdeel van de lerarenopleiding.

Afnemende bezoekersaantallen
De afgelopen jaren daalt het bezoekersaantal van de ASE-conferentie gestaag. Om die trend een halt toe te roepen, is toegang tot de tentoonstelling – met honderden exposanten – voortaan gratis. Men ging ervan uit dat de economische situatie oorzaak was van de afnemende bezoekersaantallen. Aan het programma kan het niet liggen. Ieder jaar is er een keuze uit tientallen workshops per dag, vaak door interessante en vermaarde organisatoren. Waarom daalt het aantal bezoekers dan? Heeft het ermee te maken dat docenten meer met elkaar delen via the cloud? Als dat zo is dan heeft de ASE misschien wel haar eigen glazen ingegooid door de laatste jaren presentaties van de honderden workshops online te plaatsen.

Einde van Reehorst?
Ook in Nederland hebben we te kampen met dalende bezoekersaantallen. Zo zal voor het eerst sinds jaren de zogenaamde Reehorstconferentie (natuurwetenschappen) in het voorjaar van 2013 geen doorgang vinden. Er zijn geluiden die dit wijten aan de urennorm: docenten hebben geen tijd en ruimte meer om conferenties te bezoeken. Maar is dat de werkelijke reden? Ligt het aan het programma, wat in vergelijking met de ASE weinig uitdaging biedt? Of zijn er andere oorzaken?

Nask-congres bloeit
Toch zijn er congressen die het wel goed doen. Zo mogen we op het derde Nask-congres, dat komende vrijdag wordt gehouden, ruim vierhonderd deelnemers verwelkomen. Dat is vijftig procent meer dan de tweede editie in 2011. Hoe kan het dat deze conferentie wel groeit?

Wat heeft uw voorkeur?
Zoals vermeld zullen er verschillende oorzaken zijn voor de verminderde interesse in congressen. Hoe denkt u daarover? Waar liggen volgens u de oorzaken? Volstaat het wanneer we uitsluitend nog via fora met elkaar communiceren? En hoe dan? Per vak? Per schooltype? Hoe kunnen we de ‘community’ weer warm krijgen om elkaar in levende lijve te ontmoeten en ideeën uit te wisselen? Of heeft u daar helemaal geen behoefte (meer) aan?

Graag vernemen we uw ideeën in dezen. Reageer, opdat organisatoren van congressen en evenementen beter op uw wensen kunnen inspelen.

3 REACTIES

  1. Hoe doet de NIBI biologie onderwijsconferentie dat dan? Daar komen 600 deelnemers en er staan altijd nog deelnemers op de wachtlijst.

  2. @Monique Dat is bijzonder. Chapeau voor de organisatie en voor de biologen en exposanten! Maar het zou interessant zijn te onderzoeken wat de oorzaak van dit succes is. Wellicht dat anderen daar iets van kunnen leren.

  3. De ervaring in mijn omgeving is dat de belangrijkste oorzaken dat docenten minder vaak naar congressen gaan de volgende zijn;
    – financieel: scholen zijn voorzichtiger met toestemming verlenen
    – tijdsdruk: vanuit de scholen is de eis dat het niet tot lesuitval mag leiden sterker aanwezig, vanuit de docent wordt een toegenomen druk ervaren door extra taken
    – waarde: er wordt door zowel scholen als docenten om bovenstaande redenen kritischer gekeken naar wat er gehaald kan worden op een congres en hoe relevant dit is voor de dagelijkse lespraktijk
    Gezamenlijk betekent bovenstaande dat er gerichtere keuze’s gemaakt worden. De congressen die nog wel goed lopen zijn dus kwalitatief de betere.
    Ontwikkelingen zoals The Crowd http://www.thecrowd.nl waar docenten de regie over hun eigen professionalisering in de hand nemen geven aan in welke richting docenten hun scholing meer gaan zoeken.
    Een toekomst voor congressen zou mogelijk kunnen liggen in het deels virtueel organiseren hiervan. Niet alle deelnemers zijn dan lijfelijk aanwezig maar de virtueel aanwezigen committeren zich wel aan deelname door zich te verbinden met een fysiek aanwezig deelnemer: conferentie 2.0.. Zie bijvoorbeeld http://fdroog.wordpress.com/2012/12/23/een-nieuwe-vorm-van-leren-deelnemen-aan-een-conferentie-in-2-0-stijl/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua...

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...