Gedicht verzonden

7

De 160 is een voor leerlingen zeer aansprekende dichtvorm: een gedicht van maximaal 160 tekens, het wit inbegrepen, precies zo lang als een sms dus. Het vereist talig vernuft en creativiteit om op zo’n klein vlak poëzie te maken. De 160 is echter zo’n uitdagende vorm, dat veel meer leerlingen dan verwacht over dat talig vernuft blijken te beschikken.

 

 

 

De stad grijs
de paden druk
stemmen rond mijn hoofd
de banken stuk
de zon schijnt tussen de gebouwen door
de muren zijn kil
stad aan de stroom
waar ik wonen wil.

Dit gedicht is een 160 van Johan Deceuninck, en hij won er in 2007 op zijn school Katholiek Scholencentrum JOMA Merksem de eerste prijs van het poëzieproject ‘Gedicht verzonden’ van docente Janien Benaets mee.

Een van de edubloggers die ik graag volg is Janien Benaets. Janien, oud-literatuurdocent, blogt op haar site The Sausage Machine vrijwel dagelijks over onderwijs, kunst, ict, nog een heleboel meer én over poëzie. In feite is haar blog het gevolg van het poëzieproject ‘Gedicht verzonden’ dat zij organiseerde in 2007, naar aanleiding van Gedichtendag 2007. Janien combineerde Gedichtendag met de jongste dichtvorm: de 160, een uitvinding van Sofie Cerutti. Het project werd een groot succes, Sofie Cerutti en de Vlaamse minister van onderwijs Franck Vandenbroucke namen zitting in de jury. Het lesmateriaal, tevens verslag van dat beroemde project uit 2007, kunt u hier downloaden. Het materiaal geeft een mooi compleet beeld van het hele project en wat daarvoor nodig is: voorbereiding, schrijffase, jury, pers, en alles speelde zich af binnen tweeëneenhalve dag en zeven lesuren Nederlands. Ik hoop dat u zich laat inspireren door dit prachtige project.

Op 28 januari 2010 is het voor de elfde keer Gedichtendag, ‘hét poëziefeest van Nederland en Vlaanderen’. Op de site veel informatie over het wat, hoe en wanneer. Heel goed, handig en prachtig: de lessuggesties die Tatjana Daan schreef voor Gedichtendag 2010. Ook alle lessuggesties van vorige jaren zijn op de site als download beschikbaar met aparte edities voor voor voortgezet onderwijs en basisonderwijs. Hou ook Janien in de gaten, zij gaat ‘iets doen’, beloofde ze op The Sausage Machine.

 

 

7 REACTIES

  1. Bedankt! Wat een eer om op deze prestigieuze Nederlandse onderwijssite zoveel warme aandacht te krijgen! Adembenemend leuk!

    Ik zal het aan mijn oud-leerlingen doorvertellen. Hulde en vernieuwde dank! Zonder hun talenten, enthousiasme, motivatie, samenwerking, creativiteit en werkkracht was er geen ‘Gedicht verzonden’ geweest. En geen Sausage Machine … Altijd welkom!

  2. Corinne, dit artikel trof mij. De lezers kennen mij vooral van mijn artikelen die zich begeven op de terreinen van de leerpsychologie, onderwijskunde en taaldidactiek. De bezoekersaantallen tonen dat ze in de belangstelling staan van veel docenten die duidelijk het academisch niveau waarvoor ik bewust kies niet schuwen. Als je ruim aan de verkeerde kant van 60 zit, krijg je steeds meer de neiging terug te kijken. Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom je de levensweg hebt bewandeld die je achter je hebt liggen. Voor mij is het antwoord hierop duidelijk geworden. Ik koos er als jonge man voor leraar Engels te worden. Tijdens mijn studie Engelse Taal- en Letterkunde werd ik gegrepen door de dichter Wlliam Blake (1757-1827). Deze uitzonderlijke schilder/dichter was in staat op verschillende niveaus te communiceren. Zijn taalgebruik was in de lijn van de Romantiek eenvoudig, maar wat hij verwoordde had vele dimensies. Het spel met de taal, in combinatie met diepe emoties in een wereld vol Ratio (William Blake leefde in de wereld tussen Rationalisme en Romantiek) hebben mij veel geleerd. Corinne, je woorden talig vernuft en creativiteit zijn heel juist gevonden. Ik wil er nog het vermogen van scherpe conceptualisering aan toevoegen. Poëzie zou een veel grotere plaats moeten innemen. Het zou onze leerlingen helpen scherpe concepten te vormen, hetgeen hun denkkracht zou bevorderen. Het was het hier geciteerde gedicht van Johan Decouninck die deze gedachten in mij wakker riep.

  3. Komt er aan …, die 140. Eigenlijk bestaat-ie al wel. Maar kom. Zoals u zegt. U raadt mijn suggestie voor Gedichtendag 2010. Nu, alsof er veel te raden viel. Een toonbeeld van originaliteit is die 140 dus helemaal niet. BTW, was ‘twitteren’ ook niet Woord van het Jaar 2009?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here