Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces

1


Formatieve toetsen, voorzien van ingebouwde feedback, zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat blijkt uit een reviewstudie van het Expertisecentrum Nederlands en het CITO.
Deze toetsen laten niet alleen zien wat een leerling kan, maar ook hoe deze leert en op welke manier dit leerproces te beïnvloeden is. Formatieve toetsen kunnen meer zeggen over de leerstrategieën en het leerpotentieel van de leerling dan standaardtoetsen, die alleen laten zien of de leerling de stof beheerst’, aldus het NRO.


Dat is de voorzichtige conclusie uit een literatuurstudie naar formatief toetsgebruik in het taal- en leesonderwijs in verschillende onderwijssectoren, waaronder het voortgezet onderwijs. Op basis van resultaten van leerlingen op formatieve toetsen, kunnen docenten het leerstofaanbod en de instructie beter afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Verder lezen? Lees het artikel op de website van het NRO.

TIP: Op het 1e Nationale Docentencongres ‘Toetsen om te leren‘ kwam formatief toetsen ook uitgebreid aan bod. Op onze website Toets vo kunt u de presentaties van de sprekers nog eens bekijken. Daarnaast staan op de blog verschillende artikelen met betrekking tot dit onderwerp.

1 REACTIE

  1. Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven in te blazen. Volgens mij gaat dit over wat we vroeger noemden: geprogrammeerde instructie. Prima geschikt voor zelfstandig werkende leerlingen die daardoor goed zicht krijgen op de onderdelen die nog aandacht verdienen in plaats van een totale veroordeling.
    Ik zou me er graag mee bezig houden, maar het is bijzonder tijdrovend om te maken en dat lukt naast het reguliere werk niet, helaas.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here