Home » Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

Onlangs verscheen op Kennisnet een interessant interview van Marjolein de Cocq met de jonge docenten én filosofen Simon Verwer en Eke Rebergen. De heren bevragen de status quo in het huidige onderwijsdebat. Onder andere op het gebied van ict en de invulling van het onderwijs. Verwer: “Wij zeggen niet dat ict de oplossing is. Goed onderwijs is ook gymmen, ook frutselen, ook buitenspelen. Maar er kan meer dan nu worden gewerkt met digitale middelen.”

Samen vormen Verwer en Rebergen De Denkfiguren: een onafhankelijke denktank voor Research en Development in het Nederlandse onderwijs. “‘Wij zoeken verfrissend positieve en doordachte vergezichten voor de alledaagse onderwijspraktijk’, aldus de website. En dat doen ze op allerlei manieren, gebruik makend van filosofische methoden, door onderzoek, docenten- en bestuurdersworkshops en lezingen en via blogs. Vanuit eigen passie, interesse en nieuwsgierigheid.”

Benieuwd geworden? Lees hier, op de website van Kennisnet, het hele artikel.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind dat vermoeid op zijn bureau ligt met een bordje Help!

Lied van de maand: Ik heb het zo druk!

Even lekker klagen: we hebben het zo druk! Hier vind je een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie en tips voor je les.

Bekijk
Een klas vol jongens in een oude jongensschool

Luistertip: De Jongensschool

In de documentaire De jongensschool onderzoekt Jan Maarten Deurvorst zijn herinneringen aan een van de laatste jongensscholen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.