Home » Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

Onlangs verscheen op Kennisnet een interessant interview van Marjolein de Cocq met de jonge docenten én filosofen Simon Verwer en Eke Rebergen. De heren bevragen de status quo in het huidige onderwijsdebat. Onder andere op het gebied van ict en de invulling van het onderwijs. Verwer: “Wij zeggen niet dat ict de oplossing is. Goed onderwijs is ook gymmen, ook frutselen, ook buitenspelen. Maar er kan meer dan nu worden gewerkt met digitale middelen.”

Samen vormen Verwer en Rebergen De Denkfiguren: een onafhankelijke denktank voor Research en Development in het Nederlandse onderwijs. “‘Wij zoeken verfrissend positieve en doordachte vergezichten voor de alledaagse onderwijspraktijk’, aldus de website. En dat doen ze op allerlei manieren, gebruik makend van filosofische methoden, door onderzoek, docenten- en bestuurdersworkshops en lezingen en via blogs. Vanuit eigen passie, interesse en nieuwsgierigheid.”

Benieuwd geworden? Lees hier, op de website van Kennisnet, het hele artikel.

Laatste onderwijsnieuws

Een vrouw ligt in het gras naar een podcast te luisteren

Onderwijsnieuws: zomerkamp en podcasttips

Het onderwijsnieuws van deze week: de wiskundekampen in Heino en podcasttips over scheiden en digitaal lezen versus lezen van papier.

Bekijk

De ideale les in 6 stappen

De ideale les een onhaalbaar streven? Allesbehalve. Soms is een eenvoudige aanpak heel effectief. Bekijk dit stappenplan maar eens.

Bekijk

Zo vergroot je ouderbetrokkenheid

Betrokken ouders dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling van ieder kind. Met deze tips vergroot je de ouderbetrokkenheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.