Home » Filmrecensie: ‘Un Monde’

Filmrecensie: ‘Un Monde’

De Belgische Oscarinzending ‘Un Monde’ is een rauw kijkje in het hoofd van een kind dat haar eerste periode op school beleeft. Een intense film die heel interessant is voor iedereen die met kinderen werkt.

‘Un Monde’ is het speelfilmdebuut van de Brusselse regisseur Laura Wandel en de Belgische inzending voor de Oscars. We volgen Nora die haar eerste schooldag beleeft. In tranen maakt ze zich los van haar vader, om vervolgens onwennig kennis te maken met de klas. Ze hoopt steun te vinden bij haar grote broer Abel, maar komt erachter dat hij vreselijk wordt gepest op school. Wat er dan gebeurt is een ontdekkingstocht van emoties, keuzes en confrontaties.

Op het schoolplein

Ter voorbereiding op deze film observeerde Wandel maandenlang het schoolplein, een ‘minimaatschappij’, zoals ze het noemt. Iedereen probeert er zijn plek te vinden, kinderen ontdekken er hun relaties tot anderen. Voor Wandel staat het schoolplein symbool voor de rest van de wereld: als je mondiale conflicten terugbrengt tot de essentie, dan kom je op een soort speelplein uit.

Dat is precies waar ‘Un Monde’ over gaat: de ruwe werkelijkheid van het erbij-willen-horen. We hebben, volgens Wandel, vaak het idee dat we iets van onszelf moeten opgeven om erbij te horen. Die strijd zien we ook terug bij Nora. Vertelt ze haar vader over de pesterijen, terwijl ze Abel beloofde het geheim te houden? Kiest ze voor haar broer of haar vriendinnetjes, die hem maar raar vinden? Nora en Abel gaan steeds verder van elkaar afstaan, maar verliezen ze elkaar ook uit het oog?

Intens

‘Un Monde’ is intiem, kwetsbaar en intens. De camera is grotendeels gefocust op Nora. De bedoeling is dat je volledig in haar belevingswereld gezogen wordt. De shots zijn lang en er is geen muziek. Het geluid is zo ontworpen dat je omringd wordt met schoolse geluiden als gejoel en geschreeuw, dan weer stiltes. Op die manier bouwt de spanning op en af.

De film speelt zich af op één locatie: de school. Je krijgt weliswaar flarden mee van Nora en Abels vader en hun thuissituatie, maar wat daar precies speelt is open voor eigen interpretatie.

‘Un Monde’ is een bijzondere film. Je kunt niet anders dan in Nora’s hoofd kruipen en het schoolplein meebeleven. Verwacht geen humor en sensatie tijdens het kijken van deze film, maar een kwetsbaar, tikje duister moment in het kinderbrein.

‘Un monde’ draait nu in de Nederlandse bioscopen.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind