Thema Digitaal onderwijs Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen
F


Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.

Connected Classrooms
Met Connected Classrooms kunnen leerlingen meedoen aan verschillende virtuele leeractiviteiten op Google+. Als u zich als docent aanmeldt bij de Connected Classrooms Community, dan komt u in contact met andere docenten en (educatieve) organisaties van over de hele wereld. U kunt samen een virtuele trip organiseren of u gaat alleen aan de slag met een activiteit. Dat kan van alles zijn: een tour naar een museum, een gesprek met een deskundige, een show-and-tell sessie (bijvoorbeeld met artefacten uit een museum) of een gezamenlijke activiteit met een klas aan de andere kant van de wereld.

Deze virtuele trips vinden plaats in zogeheten Hangouts On Air: live video conferenties waaraan u met uw klas live kunt deelnemen. Deze worden uitgezonden op Google+ en (naderhand) gepubliceerd op YouTube. Ook kunt u ze in uw eigen archief of digitale leeromgeving opslaan. Bekijk voor meer informatie deze video of bezoek de website van Connected Classrooms.

The Da Vinci Museum
Waar je in het echte leven naar Parijs of Florence moet om het werk van Da Vinci te bewonderen, kun je in het virtuele Da Vinci Museum een flink aantal werken van de meester bekijken. Een virtuele schoolreis dus, gewoon vanuit het klaslokaal. Helaas is de kwaliteit van de afbeeldingen niet altijd optimaal en ook zijn de in-app advertenties redelijk vervelend. Daar staat wel tegenover dat je een aantal replica’s van Da Vinci’s uitvindingen in 3D kunt bekijken.

My Life as a Refugee
Schoolreizen – virtueel of niet – worden meestal niet alléén georganiseerd voor het plezier. Iets leren, dat is meestal toch ook wel de bedoeling. Met My Life as a Refugee ligt het zwaartepunt op dat laatste. Met deze app verplaatsen leerlingen zich in het leven van vluchtelingen van dezelfde leeftijd. Leerlingen kiezen een personage en worden vervolgens steeds voor een dilemma gesteld: Wel of niet je broertje meenemen? Wel of niet aansluiten bij een groep andere vluchtelingen? Inleven en begrijpen dus, als hoofdthema van de virtuele trip. Lees op Eduapp het lesidee ‘Wat zou je doen?’ van docent Christiaan Diem, waarbij actualiteit een belangrijke rol speelt.

Mobile Learning Academy (of: Repudo)
Mobile Learning Academy is een platform waarmee je als leerling én als docent mobiele opdrachten en games kunt spelen en ontwikkelen. Deze games kunnen locatiegebonden zijn; leerlingen spelen dan aan de hand van verschillende locaties in een stad, dorp, wijk of welke omgeving dan ook. Er zijn al games gemaakt voor onder meer Amsterdam en Leiden en er komen er steeds meer bij die zich op andere plekken afspelen. Lees voor meer informatie verder op de website van Mobile Learning Academy. Een alternatief is de app Repudo, waarmee u locatiegebonden speurtochten kunt maken. Lees voor lesideeën bij deze app verder op Eduapp.

Google Earth
Google Earth, daar is iedereen zo ondertussen wel bekend mee. Met deze app kunt u simpelweg de hele wereld bekijken. Van research in de eigen buurt tot aan het verkennen van een wijk aan de andere kant van de wereld. Op Eduapp, dé verzamelplaats voor educatieve apps en bijbehorende lesideeën, staat een hele reeks lestips met betrekking tot deze app. Wat dacht u van het maken van een reisdagboek tijdens een virtuele reis langs een aantal belangrijke wereldsteden? Kijk ook eens naar de lesideeën op de pagina van Humboldt, de methode aardrijkskunde van Malmberg.

Heeft u nog een tip of suggestie die in deze lijst echt niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Zo kan iedereen zijn beste kwaliteiten eerst ontwikkelen en hierdoor zelfvertrouwen opbouwen. Mocht er later nog iets meer nodig zijn wat niet lukt op jongere leeftijd dan is de motivatie en het doorzettingsvermogen er waarschijnlijk wel om een ander minder geliefd vak op te pakken en te ontdekken dat het nu wel tot een positief eind resultaat kan leiden. De weerstand van kinderen bij bepaalde vakken (angst om te falen) is naar mijn idee vaak bepalend en demotiverend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

5 manieren om de klas stil te krijgen

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de...

Met deze adviezen kan de overheid het lerarentekort aanpakken

Te beperkt, versnipperd, te weinig gebaseerd op feiten en cijfers. Dat is de harde conclusie die Merel van Vroonhoven trekt over de aanpak van...

Zo maak je van de eerste schooldag een succes

Volgende week beginnen de eerste scholen na een lange en welverdiende vakantie aan hun eerste schooldag. Leerlingen zitten niet vanzelfsprekend meer bij elkaar in...