Favoriete educatieve apps: Augmented Reality (AR)

2

Het zal nog wel even duren voor we in het onderwijs en masse aan de slag kunnen met devices als Google Glass. Toch zijn er al heel wat mogelijkheden om augmented reality (AR) – een techniek waarmee de echte wereld en de virtuele wereld samenkomen – te gebruiken in de les. Misschien nog niet met wearables, maar wel door middel van je smartphone of tablet en een van de volgende favoriete educatieve apps.

Aurasma
Aurasma is een algemene AR-app die je in kunt zetten voor vrijwel ieder vak of onderwerp. Bijvoorbeeld tijdens het veldwerk voor biologie, een schoolbezoek aan een museum of tijdens een practicum voor scheikunde. De Aurasma-app kan met behulp van de camera, het kompas, GPS en de accelerometer op je device foto’s, symbolen en objecten tot leven wekken. Wanneer er herkenning plaatsvindt – door bijvoorbeeld een educatieve poster te scannen met de app – dan speelt je smartphone of tablet vanzelf de toegevoegde content – de zogeheten aura – af. Dat kan een video zijn maar ook een audio-opname, een 3D-animatie of een verwijzing naar een website.

Die aura’s maak je natuurlijk zelf: hoe je dat doet wordt helder en eenvoudig uitgelegd in deze YouTube-video. Benieuwd geworden naar meer toepassingsmogelijkheden binnen het onderwijs? Bekijk dan deze presentatie. Een vergelijkbare app is het Nederlandse Layar. Alleen is Aurasma qua technische mogelijkheden, zoals meer 3D- en video-opties, net een tikkeltje completer. Desalniettemin is Layar ook een prima app met interessante mogelijkheden voor het onderwijs.

ZooBurst
Eerlijk is eerlijk: ZooBurst oogt een beetje kinderachtig. Toch is deze app door de originele toepassingsmogelijkheden de moeite waard om te vermelden. Met ZooBurst – een digitale storytelling-tool – kun je namelijk interactieve pop-up verhalen maken. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld interactieve, korte samenvattingen maken voor Nederlands. Maar ook kunnen ze presentaties maken, lesstof uitleggen en op visuele wijze antwoorden op vragen formuleren. De verhalen zijn online te bekijken, maar met de app kun je ze ook regelrecht ‘op je lessenaar’ afspelen: de karakters uit het verhaal lopen dan zo over je bureau heen! Leerlingen kunnen de app afzonderlijk downloaden maar ook is het mogelijk om als docent leerlingenaccounts aan te maken. Dat laatste kan alleen met de betaalde versie. Het voordeel daarvan is dat je alle creaties van leerlingen op één plek bij elkaar hebt staan. Ook heb je als betalende gebruiker meer functies – zoals audio- en spraakintegratie – tot je beschikking.

Anatomy 4D
Biologiedocenten opgelet: Anatomy 4D is wel een heel bijzondere app om de biologielessen mee te verrijken. Met deze app leg je namelijk de meest complexe details van het menselijk lichaam bloot. Het werkt al volgt: Via de app download je de target image. Die kun je vervolgens afdrukken, naar jezelf of leerlingen e-mailen of simpelweg opslaan op de camerarol van je device. Wanneer leerlingen die afbeelding ‘scannen’ met de Anatomy 4D-app, verschijnt er een – naar keus mannelijk of vrouwelijk – multidimensionaal menselijk lichaam op je scherm. Die kun je vervolgens van alle kanten bekijken door met je device te bewegen. Je kunt er voor kiezen om alle onderdelen van het menselijk lichaam te bekijken, maar ook kun je een selectie maken; bijvoorbeeld alleen het zenuwstelsel, spierstelsel of skelet.

Heb jij al ervaring met augmented reality in het onderwijs? En wat is jouw favoriete educatieve AR-app? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Met Aurasma en wat fantasie zijn de mogelijkheden eindeloos. De kinderen maken uitlegfilmpjes (tellagami) die te voorschijnkomen als ze de bladzijde scannen. Ook leuk voor open dagen waarbij ouders de klassefoto scannen om filmpjes en info over de klas te krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER