Home » Een escalatieladder in de klas?

Een escalatieladder in de klas?

Onenigheid met een collega? Een leerling die je het bloed onder de nagels vandaan haalt? De vraag is: hoe los je het op? De escalatieladder is een populaire manier om het conflict in kaart te brengen. Maar: wat kun je nou met zo’n ladder? In dit artikel lees je er alles over.

De escalatieladder, in 1941 bedacht door Friedrich Glasl, geeft aan hoe een conflict zich ontwikkelt. Hoe verder op de ladder, hoe moeilijker het conflict op te lossen is. De ladder heeft negen treden en kent drie fases. Elke stap op de ladder staat bovendien voor een positie in het conflict.

Drie fases van conflict

In iedere fase nemen de conflicterende partijen een andere houding aan. Afhankelijk van de fase van het conflict wordt vervolgens naar een passende oplossing gezocht:

1. Relationele fase – win/win
In deze fase is er sprake van een meningsverschil, maar zoeken beide partijen een oplossing waar iedereen blij mee is. Het herstellen van de goede relatie staat voorop.

2. Emotionele fase – win/verlies
Beland je in de emotionele fase, dan is de redelijkheid verdwenen. Emotie neemt de overhand, er is geen begrip voor de ander en je denkt vanuit eigenbelang.

3. Vechtfase – verlies/verlies
In de vechtfase is het conflict zo geëscaleerd dat de twee partijen niet langer met elkaar in een ruimte willen zijn. Het gaat niet meer om de situatie. De woede is gericht op de persoon.

Escalatieladder in de klas?

Je gebruikt een escalatieladder om een conflict te de-escaleren. Behalve bij conflicten met collega’s kun je een escalatieladder ook gebruiken in de klas. Ook bij conflicten tussen leerlingen kun je de ladder in je achterhoofd houden. Om te bepalen hoe je het conflict het best kunt oplossen, kijk je eerst waar het zich op de escalatieladder bevindt. Op basis daarvan bepaal je een oplossingsstrategie. In de relationele fase kun je er samen nog uitkomen: praten helpt dan. In de emotionele fase is hulp van een bemiddelaar onmisbaar. Eenmaal in de vechtfase is de oplossing minder makkelijk en vraagt de situatie om mediators.

Maak je eigen escalatieladder

Tot de vechtfase wil je het in de klas (en daarbuiten) uiteraard niet laten komen. Dat hoeft ook niet als je voor jezelf een duidelijke escalatieladder opzet. Daarmee maak je al in de eerste stappen van een conflict de juiste keuzes om het conflict de kop in te drukken. Je kunt een eigen escalatieladder maken waarbij je stap voor stap uiteenzet hoe je omgaat met een conflictsituatie in de klas. Welk gedrag heeft welke consequenties? Bijvoorbeeld: praat een leerling door de les, dan krijgt diegene een waarschuwing. Wordt er geschreeuwd in de klas, dan moet diegene de les verlaten.

Treden om leerling te bereiken

Een ladder bestaat uit meer dan twee treden. Bedenk dus genoeg stappen om je eigen escalatieladder vorm te geven. Wat kun je doen om leerlingen te bereiken en een conflictsituatie in de klas te beëindigen? Oogcontact maken, naar een leerling toelopen, de leerling apart zetten, een persoonlijk gesprek voeren; het zijn slechts enkele voorbeelden. Beland je onverhoopt in de emotionele fase? Dan kan een gesprek met de mentor van de leerling erbij uitkomst bieden.

Laatste onderwijsnieuws

Een van de bekendste stoepplantjes: de paardenbloem

Natuur dichtbij: stoepplantjes

Geen natuur in de stad?! Kijk eens naar beneden of naar een muur en ontdek de allerlei prachtige stoepplantjes.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.