Emoji-leesplank met veel enthousiasme ontvangen

16

De missie van Maud Donga is om Nederland digitaal, emotioneel en visueel geletterd te maken. Dit doet ze door middel van een leesplank die je emoji-taal leert lezen. Het helpt leerlingen hun attitude en gevoelens ermee in kaart te brengen. Dit past bij gepersonaliseerd onderwijs, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat.

De emoji-leesplank is met veel enthousiasme ontvangen door vakgenoten binnen en buiten het onderwijs. Van het lectoraat gedrag- en leerproblemen van Saxion tot en met Trylikes: een bedrijf dat ervoor zorgt dat consumenten met één klik op offline-feedbackbuttons hun emoties delen. Het is fijn om te zien dat het onderwerp leeft, dat merk ik aan het groot aantal reacties.

Ook gaf ik een interview aan Leraar.nl: de online community van het ministerie van OCW. Daar komen leraren in contact met vakgenoten en blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs. Zij en vele anderen zien ook kansen en voordelen om emoji-taal te integreren in het onderwijs. Ze zien de meerwaarde voor zowel leerlingen als docenten.

Het drieluik van geletterdheid

De emoji-leesplank sluit niet alleen mooi aan bij gepersonaliseerd onderwijs. Ook past het bij sociaal en emotioneel leren, 21e-eeuwse vaardigheden en bij een van de vier themagebieden ‘Mediawijsheid’, onderdeel van digitale geletterdheid. Digitale vaardigheden worden in 2021 opgenomen in het officiële curriculum en worden ontwikkeld door SLO, Kennisnet en Curriculum.nu. Deze inzichten resulteren in mijn onderzoek in een drieluik van digitale, emotionele en visuele geletterdheid.

Leerlingen voorbereiden

Als gevolg van de technologie en toenemende digitalisering hebben media een steeds grotere invloed op ons dagelijks leven. We leven in een gemedialiseerde samenleving en maken er bewust en onbewust dagelijks gebruik van. Volgens het rapport 21e -eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs: een conceptueel kader is er in het onderwijsdebat veel discussie over de vraag of het huidige onderwijs leerlingen voldoende voorbereidt op deze veranderingen. Er zijn steeds meer geluiden dat er andere accenten gelegd zouden moeten worden in inhoud en vorm van het onderwijs.

De emoji-leesplank geeft gehoor aan deze geluiden en brengt op eenvoudige wijze gevoelens en emoties in kaart met behulp van emoji-taal: een visuele, digitale, universele, non-verbale taal die ervoor kan zorgen dat we digitaal, emotioneel en visueel geletterd zijn en/of worden.

Generatiekloof dichten

De emoji-leesplank is in februari getest op het Vitalis college door twee docenten en een tiental leerlingen. Wat ik terugkreeg van de docenten: ‘Als ik de tekst teruglees, vind ik het beeld dat ook op de leesplank ligt wel echt een meerwaarde hebben. Al is het alleen om de generatiekloof te dichten.’ Een mooi gedeeld resultaat vanuit de docenten. De leerlingen zijn niet eenduidig in hun bevindingen, maar laten juist diversiteit zien. De emoji-leesplank zorgt er dan ook voor dat leerlingen reflecteren: ze inspecteren en evalueren hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag in plaats van dat ze talige zelfbeschrijvingen geven die louter de docent pleasen.

Emoji-leesplank voor het basisonderwijs

De emoji-leesplank wordt binnenkort door Stichting FutureNL uitgebracht als Digi-doenerles voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Het doel van de stichting is dat alle kinderen in het Nederlandse basisonderwijs kennismaken met technologie en digitale vaardigheden ontwikkelen. Dit zodat ze autonoom en creatief worden en vaardigheden ontwikkelen die onze maatschappij nodig heeft. Mijn doel om Nederland digitaal, emotioneel en visueel geletterd te maken sluit daar natuurlijk naadloos bij aan!

De emoji-leesplank zou ik graag vaker willen inzetten bij geïnteresseerde vakgenoten in de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger, waar leerlingen al gebruikmaken van het emoji-toetsenbord op hun smartphone en sociale media. Ik nodig jullie dan ook van harte uit om de Digi-doenerles te doen met je klas. Je maakt dan kans op een emoji-pretpakket! De Digi-doenerles en de resultaten deel ik in mijn volgende blogpost.

Hoe zou jij de digi-doenerles willen gebruiken in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier en maak kans op een emoji-pretpakket!

16 REACTIES

  1. Je hebt me mega enthousiast gemaakt met deze emoji-leesplank. ik zou dolgraag dit willen inzetten in de les. Ik werk op een mbo waar studenten worden opgeleid voor de mediawereld. Ik zie daarom zeker aanhakers zoals communicatie, vormgeving, beeldspraak etc. Maar ook op het sociale vlak bij mentorles en burgerschap.

    • Hoi Lianne, Wat leuk om te lezen, dat je zo enthousiast bent over de emoji-leesplank. Ik ben ervan overtuigd dat het heel mooi past bij de MBO opleiding waar je werkt. laten we kijken, wat we voor elkaar kunnen betekenen en stuur me anders een mail naar mauddonga@gmail.com of m.donga@fontys.nl. Groeten,
      Maud

  2. Heel graag zou ik de leesplank willen gebruiken met mijn mentorleerlingen. Misschien om het gebruik ervan daarna uit te laten vloeien door een groot deel van de school/de hele school?

  3. Hoi Wilma, Ik zie dat je op LinkedIn ook gereageerd hebt via de tag van Vicky. Ik benader je even via dat kanaal, zodat we kunnen kijken wanneer je de emoji-leesplank kan gebruiken. Groeten Maud

  4. Wow, dit klinkt goed! Wij zijn met een team lees -en mediaconsulenten vanuit de bibliotheek bezig met een doorgaande lijn mediawijsheid voor de scholen die wij bedienen. De digi-doenerles willen we graag uittesten! Vriendelijke groeten Hanneke

    • Hoi Hanneke, Wauw! Het zou super zijn om de emoji-leesplank ook vanuit de bibliotheek aan te rijken richting scholen. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de digi-doenerles. Heel veel plezier en ik hoop dat je de inzichten met mij wilt delen. Groeten, Maud

  5. Is het al zo ver, echt waar? Ik ben blij dat ik dat ik hopelijk nog maar een jaar of vijftien te leven (en te lezen) heb. Het is goed dat alles vooruit (en niet achteruit) gaat. En heus, ik gebruik ook wel eens een emojietje.
    Maar oh wat mis ik onze genuanceerde echte taal!

    • Hey Rian, gelukkig mag je nog een jaar of 15 genieten van al het taalgeweld! Ik ben wel benieuwd wat je onder genuanceerde echte taal verstaat 😊 Groeten, Maud

  6. Hoi Maud,
    Het lijkt me een goed idee om dit te gebruiken met mijn NT2 cursisten. In eerste instantie vooral met Alfabetisering omdat het al scheelt als mensen handen en voeten kunnen geven aan emoties. Kan dat?

    • Dag Gé,
      Er is niet echt een cursus emoji-lezen, maar je brengt me wel op ideeën, of mijn idee wordt bevestigd. Ik wil namelijk meerdere versies van de emoji-leesplank uitbrengen. Op deze website: https://emojipedia.org/people/ kun je wel de oorspronkelijke ‘betekenis’ terugvinden. Groeten,
      Maud

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here