Een tablet voor 30 euro

5

Gisteren heb ik een iPad gekocht. Niet dat ik er ongelooflijk ondersteboven van ben want veel sites die ik bekijk hebben zogenaamde Flash-elementen (een programma waarmee je beweging optimaal kunt weergeven) en die worden niet getoond op de iPad. Maar het blijft een mooi instrument en het zou een hele goede aanvulling kunnen zijn op het digitale schoolbord. Maar aiiii: wat is hij nog duur.

 

 

 

India heeft de aanval ingezet. Natuurlijk India. Het land waar technologie een gemeengoed is geworden, heeft nu een eigen tablet ontwikkeld die volgend jaar verkrijgbaar zou moeten zijn voor een bedrag van 35 dollar. Even iets anders dan de gemiddeld 600 euro die voor de Apple iPad moet worden neergelegd. En het ontwikkelprogramma wordt gedragen door de overheid die het project voor 50% subsidieert.

 

Het nieuwe touchscreen werd eind juli gepresenteerd door Human Resources Development-minister Kapil Sibal met de mededeling dat de tablet vanaf volgend jaar voor scholieren en studenten verkrijgbaar is. En dat hij nog op zoek is naar een producent die deze tablet PC in de toekomst voor minder dan 10 dollar kan produceren. “India is courting manufacturers to find a partner to mass-produce the cheap tablet PC and hopes that the economy of scale will allow it to push the price down to $10- a tablet PC, the cost of a couple Starbucks drinks. It is intended for use by students of low-income families, and could be rolled out at some educational institutions as early as next year.”

 

De tablet past in het Indiase beleid om breedband internet beschikbaar te maken op de 25.000 scholen en 500 universiteiten. Het Amerikaanse instituut MIT (Massachusetts Institute for Technology) ontwikkelde vijf jaar geleden een laptop van 100 dollar voor kinderen in ontwikkelingslanden. India vond die computer te duur en begon zelf met de ontwikkeling van een goedkopere tabloit. Resultaat: nu een van 35 dollar, straks waarschijnlijk onder de 10 dollar.

 

Er is nu alleen nog maar een prototype. Maar wel één met een touchscreen, 2GB geheugen, aansluiting op wifi en natuurlijk voorzien van usb-poorten om foto’s te uploaden en dergelijke.
Als India dit voorelkaar krijgt, en de prijs van een tabletcomputer even hoog kan maken als die van een maaltijd, dan kunnen de veranderingen in het onderwijs nog sneller plaatsvinden. Dan kan digitale content echt aan een opmars beginnen en lijken de nu nog op volle toeren draaiende drukkerijen echt het onderspit te delven.

 

De vraag lijkt in deze situatie niet te zijn of leermiddelen volledig gedigitaliseerd zullen worden, maar wannéér dit zal gebeuren. Ik hoor nu nog wel verhalen over de conservatieve docenten die “gatekeeper” zijn en die de intrede van digitale middelen tegenhouden. Maar mocht het zo zijn dat er binnen afzienbare tijd tablets voor minder dan acht euro verkrijgbaar zijn, dan verliest bedrukt papier het van de digitale middelen, alleen al door de kostenbesparing.

 

De kinderen veranderen. De maatschappij verandert. De leerstof blijft hetzelfde. Maar de manier waarop deze tot de kinderen komt verandert wel in een razendsnel tempo.
Denk bij de volgende keer dat u even ergens een broodje haalt met een goede koffie: “Over 2 jaar koop ik hier een tablet van.” 

5 REACTIES

  1. Je zou ook anders kunnen redeneren: bij een lage aanschafprijs van een tablet, blijft er genoeg budget over om goede boeken aan te schaffen voor die leerstofonderdelen die het zo fijn doen in een boek of werkboek.

  2. Goedkoper dan de beste kan altijd, dat geldt voor alles. Het lijkt me van belang, juist voor mensen uit het onderwijs, iets meer onderzoek te doen naar hoe die prijs tot stand komt. Wel eens gehoord van kinderarbeid? Dat lijken me dan niet de producten om het onderwijs mee ‘vooruit’ te helpen.

  3. nee Rob, het vertelt meer iets over hoe meneer Jobs van Apple mensen compleet oplicht. Ga maar eens kijken wat een iPad aan onderdelen kost.

    35 dollar in India of 300 voor een Android tablet straks, het is hoe dan ook minder veel minder dan die fruitmachine. Het besturingssysteem kan bijna niet geslotener zijn dan iOS van Apple en alle andere tablets zullen zeer waarschijnlijk wel Flash ondersteunen.

    Het gemis van Flash op de iPad is de doodsteek voor gebruik in het onderwijs, de reden waarom ie vrijwel nutteloos is. Voor vakken als Scheikunde en Natuurkunde zijn er talloze applets die je kunt gebruiken. En die applets zijn nagenoeg allemaal Flash toepassingen. Tsja, en als dan om vreemde redenen van meneer Jobs geen Flash op je iPad hebt, dan blijft er zo weinig over dat je niet net zo goed zo niet beter op een “gewone” laptop of computer kunt doen.

  4. Apple is een zeer innovatief bedrijf dat sinds haar vroegste bestaan zwaar geïnvesteerd heeft in vernieuwende digitale concepten. Zonder Apple geen Indiase tablets, geen Android. Sterker nog: zonder Apple geen Windows. Iedereen aapt Apple altijd na en geen van de naäpers haalt het qua schoonheid en slimheid. Goedkoop = duurkoop, de harde waarheid.

  5. Apple aapt toch vaak ook dingen uit Linux na. Iedereen pikt links en rechts de beste ideeën van elkaar. Ik snap wel dat fanboys en fangirls dat niet willen horen, toch is het zo.

    Omdat Apple aanvankelijk in vergelijking weinig units produceerde na net zo veel, of wellicht net iets meer research, waren hun units vaak duurder. Tegenwoordig kopen mensen meer Apple producten en is dit minder het geval.

    Duurkoop = trendkoop, in het geval van Apple. Identieke onderdelen kunnen in een identieke samenstelling OSX draaien voor een fractie van het bedrag, dat je betaalt voor een logo en een mooie behuizing, die we tegenwoordig ook bij andere merken terug zien.

    Apple staat op plaats nummer 4 als het aankomt op de beste merken van notebooks, als gekeken wordt naar hoeveel procent van de verkochte notebooks worden teruggestuurd met technische mankementen. Goede koop? Geen idee, maar wel zeker duurder dan merken die minder mankementen vertonen.

    Omdat er niet zoveel Apple units werden gemaakt en omdat ze redelijk duur zijn, zijn het statussymbolen geworden, net als Rolex en D&G. Was de iPod nou echt zoveel beter? Hij werd in ieder geval goed gepromoot en op de markt gezet. Daarna had Apple opeens meer kapitaal om meer dingen in bulk te produceren en goed te promoten, waarbij het toch ook vaak terug valt op zijn schare trouwe kopers om via internet hypes te laten ontstaan. Alle lof daarvoor, maar ik vind een normaal horloge net zo goed voor mijn leerlingen als een Rolex. Vooral als ik iedereen een horloge kan geven in plaats van mensen de Rolexen te laten delen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here