Een goed begin: DIY en de Maker Movement

1


Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Deze eerste editie gaat over DIY en de Maker Movement. Heeft u er al eens over nagedacht om een makerlab te beginnen op school?

Makered.nl
Op Makered.nl vind je alles over Maker Education Nederland. Nieuwsberichten, evenementen, documenten, presentaties, filmpjes, foto’s, lesmateriaal, opinie, discussie en nog veel meer. Kortom: een allesomvattende website voor docenten die meer willen weten over wat er op dit vlak speelt in het Nederlandse onderwijs. Vooral de lijst met bronnen is de moeite waard, niet in de laatste plaats omdat het een welkome aanvulling is op dit artikel. Er staan bijvoorbeeld blogs op van scholen waar Maker Education al helemaal is ingeburgerd, maar ook websites waar je instructies en lesmateriaal kunt vinden. Vergeet ook niet de boekenlijst te bekijken voor de nodige lees- en studietips.

DIY in het onderwijs
De opleving van do it yourself-technologie sluit aan bij de noodzaak in het voortgezet onderwijs voor meer activerende didactiek. Vorig jaar bespraken Wietske van Bruggen en Erik Woning in een Kennisnet-webinar de mogelijkheden om als docent laagdrempelig aan de slag te gaan met deze actieve DIY-vorm van onderwijs. Bruggen en Woning leggen onder meer uit welke leerdoelen je kunt bereiken en hoe je dat precies kunt doen. Ook besteden ze aandacht aan uitdagingen voor docenten. Moet je als docent bijvoorbeeld zelf kunnen programmeren? Tot slot bespreken ze ontwikkelingen uit landen waar ‘maken’ en ontwerpen verplichte onderdelen zijn in het curriculum. Een aanrader voor iedereen die meer te weten wil komen over de mogelijkheden van DIY in het onderwijs. De webinar is hier terug te kijken.

Jong Geleerd 2.0: Maker in het onderwijs
De Maker-beweging luidt een nieuw digitaal tijdperk in. In de Maker Movement gaat het niet alleen om zoeken, delen en weten, maar ook om het zelf maken van fysieke dingen met behulp van de jongste technologie. Leerzaam en verrijkend en dus een aanwinst voor het onderwijs. In deze aflevering van Jong Geleerd 2.0, een initiatief van Kennisnet en Mijn Kind Online, laten docenten en leerlingen zien hoe leuk het is om zelf te gaan maken. Ze komen uitgebreid aan het woord: van leerlingen die zelf een sudoku-plotter maakten tot een docent die de voortrekker was van het vak Design & Innovation. Hun boodschap? Gewoon gaan dóen! ‘Leerlingen kunnen veel meer dan ze denken.” Download het digitale magazine hier. (bron)

De MakerSchool in Utrecht
Op de X11 School voor Grafimedia in Utrecht zit sinds mei 2015 de MakerSchool: een fysieke, digitale maak-plek waar de onderzoekende, ontdekkende en vormgevende kracht van jongeren alle ruimte krijgt. Leerlingen – van X11, maar op afspraak of uitnodiging ook van andere scholen – kunnen hier terecht om te werken met 3D-printers, lasercutters, Makey Makeys, littleBits en Scratch. Om maar een aantal tools en platforms te noemen. ‘Wat kunnen scholen van ons verwachten? We kunnen in ieder geval de ruimte bieden om te experimenteren. Daarnaast kunnen we schoolleidingen adviseren over hoe zij kunnen nadenken over deze vorm van techniek in de klas. Ten derde creëren we lessen waar mensen wat mee kunnen op andere scholen’, aldus de MakerSchool. Bezoek de website voor meer informatie.

Heeft u ervaring met de Maker Movement of soortgelijke initiatieven? Of bent u van plan om het komende schooljaar stappen te zetten richting een eigen makerlab? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel voor de toegankelijke programmeeromgeving zoals hierboven genoemd als voor de filosofie die die kinderen gereedschappen wil aanreiken om verbeelding om te zetten in tastbare werkelijkheid. Het is niet vreemd dat Scratch ontwikkeld is in hetzelfde gebouw (MIT Medialab) als waar FabLabs hun oorsprong hebben.
    Het Nederlands onderwijs is meer dan welkom om nog deel te nemen aan deze conferentie. Het is je kans om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld de bedenker van MakeyMakey, Eric Rosenbaum, de uitvinder van Arduino, Massimo Banzi en zo nog tientallen “rocksterren”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here