Home » Een goed begin: DIY en de Maker Movement
Tags

Een goed begin: DIY en de Maker Movement


Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Deze eerste editie gaat over DIY en de Maker Movement. Heeft u er al eens over nagedacht om een makerlab te beginnen op school?

Makered.nl
Op Makered.nl vind je alles over Maker Education Nederland. Nieuwsberichten, evenementen, documenten, presentaties, filmpjes, foto’s, lesmateriaal, opinie, discussie en nog veel meer. Kortom: een allesomvattende website voor docenten die meer willen weten over wat er op dit vlak speelt in het Nederlandse onderwijs. Vooral de lijst met bronnen is de moeite waard, niet in de laatste plaats omdat het een welkome aanvulling is op dit artikel. Er staan bijvoorbeeld blogs op van scholen waar Maker Education al helemaal is ingeburgerd, maar ook websites waar je instructies en lesmateriaal kunt vinden. Vergeet ook niet de boekenlijst te bekijken voor de nodige lees- en studietips.

DIY in het onderwijs
De opleving van do it yourself-technologie sluit aan bij de noodzaak in het voortgezet onderwijs voor meer activerende didactiek. Vorig jaar bespraken Wietske van Bruggen en Erik Woning in een Kennisnet-webinar de mogelijkheden om als docent laagdrempelig aan de slag te gaan met deze actieve DIY-vorm van onderwijs. Bruggen en Woning leggen onder meer uit welke leerdoelen je kunt bereiken en hoe je dat precies kunt doen. Ook besteden ze aandacht aan uitdagingen voor docenten. Moet je als docent bijvoorbeeld zelf kunnen programmeren? Tot slot bespreken ze ontwikkelingen uit landen waar ‘maken’ en ontwerpen verplichte onderdelen zijn in het curriculum. Een aanrader voor iedereen die meer te weten wil komen over de mogelijkheden van DIY in het onderwijs. De webinar is hier terug te kijken.

Jong Geleerd 2.0: Maker in het onderwijs
De Maker-beweging luidt een nieuw digitaal tijdperk in. In de Maker Movement gaat het niet alleen om zoeken, delen en weten, maar ook om het zelf maken van fysieke dingen met behulp van de jongste technologie. Leerzaam en verrijkend en dus een aanwinst voor het onderwijs. In deze aflevering van Jong Geleerd 2.0, een initiatief van Kennisnet en Mijn Kind Online, laten docenten en leerlingen zien hoe leuk het is om zelf te gaan maken. Ze komen uitgebreid aan het woord: van leerlingen die zelf een sudoku-plotter maakten tot een docent die de voortrekker was van het vak Design & Innovation. Hun boodschap? Gewoon gaan dóen! ‘Leerlingen kunnen veel meer dan ze denken.” Download het digitale magazine hier. (bron)

De MakerSchool in Utrecht
Op de X11 School voor Grafimedia in Utrecht zit sinds mei 2015 de MakerSchool: een fysieke, digitale maak-plek waar de onderzoekende, ontdekkende en vormgevende kracht van jongeren alle ruimte krijgt. Leerlingen – van X11, maar op afspraak of uitnodiging ook van andere scholen – kunnen hier terecht om te werken met 3D-printers, lasercutters, Makey Makeys, littleBits en Scratch. Om maar een aantal tools en platforms te noemen. ‘Wat kunnen scholen van ons verwachten? We kunnen in ieder geval de ruimte bieden om te experimenteren. Daarnaast kunnen we schoolleidingen adviseren over hoe zij kunnen nadenken over deze vorm van techniek in de klas. Ten derde creëren we lessen waar mensen wat mee kunnen op andere scholen’, aldus de MakerSchool. Bezoek de website voor meer informatie.

Heeft u ervaring met de Maker Movement of soortgelijke initiatieven? Of bent u van plan om het komende schooljaar stappen te zetten richting een eigen makerlab? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.