Een eigen laptop

6

Op de foto hiernaast laat een schoolmeisje trots haar nieuwe Magelhaen-laptop zien. Deze laptop is vernoemd naar de 16-de eeuwse Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magelhaen. 50.000 schoolkinderen in Portugal krijgen binnenkort op school zo’n laptop. De laptop kost normaal bijna 300 euro. De school betaalt er echter maar 50 voor, de rest wordt door de overheid gesubsidieerd. Het project is onderdeel van een programma waarmee Portugal ernaar wil streven tot de Europese top 5 van meest technologisch ontwikkelde lidstaten te behoren.

 

Niet alleen in Portugal, maar ook in andere landen zijn er initiatieven om ieder kind een eigen laptop te geven. Bekend is het project One Laptop Per Child dat als doel heeft kinderen in ontwikkelingslanden laptops te geven om zo hun onderwijssituatie te verbeteren. Dit project is onderdeel van één van de acht Millennium-doelen: ieder kind, waar ook ter wereld, volgt in 2015 basisonderwijs.

 

Volgens de Stichting One Laptop Per Child heeft een kind met een laptop een betere toegang tot de buitenwereld: met de laptop hebben ze beschikking over informatiebronnen en kunnen ze contact leggen met anderen. Op deze manier kan potentieel van kinderen in ontwikkelingslanden ontwikkeld worden, wat nu door het gebrekkige onderwijs vaak niet lukt.

 

Maar ook in Nederland zijn er initiatieven. Zo hebben inmiddels veel gemeentes een budget om een computer te kopen voor kinderen uit achterstandsgezinnen. Het is inmiddels wel duidelijk dat kinderen letterlijk niet meer mee kunnen komen op school als ze niet de beschikking hebben over een computer.

 

Toevallig waren laptops in het onderwijs deze week in het nieuws. Twee brugklassen op een school in Goes gebruiken vanaf deze week een minilaptop in de les. Zo kunnen ze tijdens de les gebruik maken van internet of software. De leerlingen kunnen ook buiten schooltijd hun minilaptop gebruiken voor huiswerk en om contact te hebben met de docent. Ongetwijfeld zullen steeds meer scholen laptops gaan gebruiken – of al gebruiken – in de klas.

 

Zijn er scholen die ervaring hebben met laptopklassen? Praat mee over dit onderwerp door een reactie bij dit artikel achter te laten. 

6 REACTIES

  1. Onze school oriënteert zich op laptops. We lopen o.a. op tegen ergonomische en ARBO-eisen die we niet willen en kunnen negeren. Ik ben benieuwd hoe ervaringsdeskundigen hier tegenaan kijken. Je reactie zou ons goed kunnen helpen bij ons onderzoek, dus bij voorbaat dank!

  2. Ik ben leerkracht in groep 8. Ik zou graag de mogelijkheid onderzoeken om te starten met een soortgelijk project als in Meppel. Een soort laptop leaseplan voor groep 7 en 8. Is er een school of stichting die ervaring heeft met deze opzet.

  3. Digitalisering zal versneld moeten worden.

    Tegen kinderen zeggen we doodleuk: “Jullie doen met z’n vijven samen met één computer”, terwijl zij degenen zijn die hiermee ontzettend veel feeling hebben. Als hierin niet snel verandering komt, wanen kinderen zich in deze tijd van high-tech in een museum i.p.v. een schoolgebouw.
    Mijn streven is om binnen enkele jaren de gehele bovenbouw te voorzien van laptops of iets vergelijkbaars. Tijdwinst boeken t.b.v. sport, expressie en sociale vaardigheden.
    Momenteel werken drie zorg-leerlingen in mijn groep permanent met een laptop. Een groot succes. Resttijd voor deze kinderen bestaat niet meer.
    Er vanuit gaande dat aan de basisvoorwaarden (gediplomeerde leerkracht, goede methoden en goede en voldoende materialen) voldaan is, zijn er drie structurele manieren om prestaties van kinderen, ongeacht welk niveau, te verhogen:

    1. Groepsgrootte verkleinen
    2. Inzet van Remedial Teachers om zorgleerlingen (ook excellente) individueel te begeleiden
    3. Elk kind zijn eigen pc/laptop, te beginnen in de bovenbouw

    Doordat een kind gebruik kan maken van een eigen pc of laptop kan de schooltijd maximaal benut worden en kan elk kind na het maken van de basisstof op zijn eigen niveau verder werken, hetzij herhalen, hetzij verrijken. Resttijd bestaat niet meer. De uitgevers moeten nu aan de slag om de basisstof te digitaliseren en het is aan de politiek hoeveel het onderwijs en de toekomst hun waard is.

  4. Beste heer Geertshuis, een leuk streven voor de toekomst alleen jammer dat er binnen de directie van de school zo weinig draagvlak is te vinden. Voor de zorgkinderen binnen uw school wordt de aanbevolen software niet eens aangeschaft. Ik zou eerst stappen zetten in het heden en dan is kijken naar wat er in de toekomst kan worden verbeterd. De door u geschertste utopie is nog heel ver weg! GA ER VOOR ZOU IK ZEGGEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here