Home » Een (digi)bord vol plezier

Een (digi)bord vol plezier

Een groepje kinderen dat vrolijk door de gang van de school loopt

Als groep 6 de klas inkomt, kijken de kinderen verwachtingsvol rond. Op het bord staat iets! Sarah loopt er meteen naartoe en begint na te denken. Ze haalt haar vriendinnen erbij en samen overleggen ze. Hun nieuwsgierigheid is geprikkeld en hun hersenen zijn geactiveerd.

Als leerkracht denk je goed na over de inrichting van je klas. Wat springt duidelijk in het oog? Het bord! Alle stoelen staan gericht naar het bord. Het bord staat in het merendeel van de lessen centraal en is een onmisbaar hulpmiddel in de klas. Wat zet jij elke ochtend op je bord? Welk effect heeft dat op je klas?

Portret van Anouk Meijer

Anouk Meijer was leerkracht in het basisonderwijs. Ze is vakspecialist muziek en heeft de master ecologische pedagogiek gevolgd.

De dag goed beginnen is belangrijk voor het verloop van de rest van de dag. Wat doen de kinderen bij binnenkomst in jouw klas? Laat je ze kletsen tot de schooldag echt begint, moeten ze werk afmaken of stillezen?

Wat zet jij op het digibord als de kinderen binnenkomen? Sommige leerkrachten houden bij wie aanwezig of afwezig is. Andere zetten hun dagplanning op het digibord. In dit artikel vind je vijf tips die variatie bieden in het gebruik van het digibord.

5 tips

Een uitdagende opdracht

Denk aan een rebus, zoek de verschillen of een rekenraadsel. De kinderen komen binnen en worden meteen geprikkeld. Ze komen zo in aanraking met verschillende puzzels – ook met puzzels die ze misschien nog niet kennen.

Stelling of spreuk

Wil je wat meer tijd besteden aan de start van de dag? Zet dan een stelling of spreuk op het bord, bijvoorbeeld over een actueel onderwerp of over iets wat elke dag gebeurt. Haal je inspiratie uit bijvoorbeeld een spreekwoordenboek. Voor de onderbouw kan een abstract onderwerp lastig zijn. Een vraag als: Wie heeft vannacht gedroomd? En wat? biedt dan aanknopingspunten voor een gesprek.

Een andere taal

Begin de ochtend met een taalfeestje! Verander de ‘Goedemorgen’ of ‘Hallo’ op je bord in ‘Hola’ of ‘Salam Alaikum’. Zo varieer je op een makkelijke manier en ontstaat er een mooi gevoel van taaldiversiteit: elke taal is welkom. Kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands zet je zo ook in het zonnetje: hun taal doet er ook toe en wordt in de klas gebruikt!

De dag van vandaag

Haal de actualiteit in je klas door de ochtend te beginnen met het nieuws. Een kort nieuwsbericht kan de start zijn van een mooi gesprek in de klas. Zet in de onderbouw elke ochtend het weerbericht op je digibord. Dit geeft kinderen visuele ondersteuning bij het weer, de dag en de maand.

Hoe voel jij je vandaag?

Op school trainen we de hele dag door het brein van de kinderen. ‘Check ook eens in’ en zoek uit hoe iedereen zich die dag voelt. Kinderen leren dan dat je niet elke dag blij hoeft te zijn. Kies ervoor om drie verschillende smileys op het bord te zetten of bied een heel scala aan emoties. Vraag vervolgens aan de kinderen hoe zij zich die dag voelen. Als de groep veilig is, kun je dit op het bord bijhouden voor een mooi totaaloverzicht. Vervolgens vraag je enkele kinderen of zij iets meer willen vertellen. Dit kan heel laagdrempelig: een leerling deelt bijvoorbeeld dat hij slecht geslapen heeft of gespannen is. Als kinderen het inchecken kennen, kun je een van de kinderen vragen om het inchecken te leiden. Zo raken ze meer betrokken. Kinderen leren zo over hun eigen emoties en de emoties van de ander.

Met het digibord als centraal punt in de klas is de ochtendroutine een sleutelmoment om de kinderen te stimuleren. Wat je op het digibord zet, bepaalt mede de sfeer en dynamiek van de dag.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.