Home » De zin én de onzin van huiswerk

De zin én de onzin van huiswerk

Meisje dat haar huiswerk maakt

Huiswerk kan kinderen helpen om zich lesstof eigen te maken, maar het kan kinderen ook het gevoel geven dat ze moeten presteren. Huiswerk legt druk op de vrije tijd, vooral bij kinderen die op school al hard moeten werken. Na een lange schooldag worden zij thuis opnieuw geconfronteerd met de taken die zij in de klas al moeilijk vonden. 

De hele rekenles is Selma aan het zwoegen: de tafel van 7 vindt ze moeilijk. De leerkracht heeft het al een paar keer uitgelegd, maar bij elke som moet ze weer lang nadenken. Aan het eind van de les komt de leerkracht naar Selma toe en geeft haar een tafelboekje: allemaal sommen van de tafel van 7, die aan het einde van de week af moeten. Selma denkt: ‘Heb ik niet goed genoeg mijn best gedaan …?’

Sommige kinderen hebben baat bij meer oefenen, maar andere hebben eenvoudigweg meer leertijd nodig. Dan is huiswerk niet per se het antwoord. Ook is het niet realistisch om te verwachten dat thuis wordt opgelost, wat in de klas niet lukte. Niet in de laatste plaats omdat er thuis niet altijd hulp is. 
Print dus niet zomaar werkbladen uit, omdat het je gewoonte is elke week huiswerk mee te geven. Denk goed na voordat je huiswerk geeft en overleg met de kinderen hoe zij het huiswerk ervaren. Wat vinden zij van de frequentie en de hoeveelheid? Wat voor huiswerk willen zij wel maken en wat voor huiswerk niet?

Jonge kinderen

Uit onderzoek blijkt dat huiswerk voor jonge basisschoolkinderen niet hetzelfde effect heeft als voor kinderen in het voortgezet onderwijs. De executieve functies van jonge kinderen zijn nog niet voldoende ontwikkeld. Het positieve effect van huiswerk is pas aan de orde vanaf ongeveer negen jaar. Vóór deze leeftijd zijn kinderen, volgens kinderneuropsycholoog Diana Smidts, nog niet toe aan huiswerk. Jonge kinderen hebben nog geen realistisch tijdsbesef, wat van groot belang is bij het overzien van een taak. Spelen en vrije tijd zijn heel belangrijk voor kinderen. Binnen spel worden executieve functies getraind die nodig zijn om überhaupt huiswerk te kunnen maken. 

Criteria

Wees kritisch en stel jezelf vooraf de volgende vragen, als je overweegt om huiswerk op te geven.

  • Wat is het doel van het huiswerk?
  • Kunnen kinderen het huiswerk zelfstandig maken?
  • Is het huiswerk bevorderlijk voor de leerprestaties?
  • Hoe kom ik in de klas terug op het huiswerk? Hoe geef ik feedback op de taak en het proces?

Het maken van huiswerk vanaf ongeveer groep 6 versoepelt de overgang naar het voortgezet onderwijs. De kinderen zijn dan immers al gewend aan huiswerk.

Online huiswerk

Er zijn veel websites waarop kinderen extra aan allerlei vakken kunnen werken. Als je kinderen adviseert om een website te raadplegen, bekijk die dan zelf goed. Kies bij voorkeur sites (van methodes) die op school gebruikt worden, zodat je voorkomt dat kinderen dingen aanleren die ze op school op een andere manier leren.

Sommige kinderen vinden het leuk om online te oefenen. Zorg dat er vanuit school controle blijft over de hoeveelheid tijd die kinderen bezig zijn met dit soort programma’s. Het is jouw taak om kinderen te motiveren en te stimuleren, maar ook om ze af te remmen wanneer zij óf hun ouders te veel willen.  

Laatste onderwijsnieuws

leerlingen in het Rijksmuseum

Beleidsupdate: Impuls Open Leermateriaal

In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: Impuls Open Leermateriaal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.