De Google gap: het online zoekgedrag van leerlingen

3

Of het nu gaat om een uitleg van de snaartheorie, een goed feest of de hoofdstad van Wit-Rusland: Google is voor heel wat mensen een handige encyclopedie voor de meest uiteenlopende weetjes. Ook studenten maken er gretig gebruik van, maar uit onderzoek blijkt dat ze daar niet altijd even goed in zijn. Het ‘Ethnographic Research in Illinois Academic Libraries project (ERIAL)’ deed op vijf universiteiten in Illinois in de Verenigde Staten onderzoek naar het online zoekgedrag van studenten.

 

 

Uit interviews met 156 studenten blijkt dat Google de meest gebruikte zoekmachine is onder studenten. Daarnaast werden zestig studenten in de bibliotheek gevolgd (participerende observatie) tijdens hun zoektocht naar online informatie. Opvallend is dat wanneer studenten andere zoekmachines gebruikten, ze verwachtten dat deze hetzelfde werken als Google.

‘Search Engine Optimization’
De manier waarop studenten Google gebruiken blijkt niet ‘optimaal’ te zijn. Zo slagen ze er bijvoorbeeld niet helemaal in een goede zoekopdracht in te geven en vinden ze het lastig om hun resultaten te verfijnen. Daarnaast hebben ze er ook moeite mee om na te gaan of te verkregen resultaten de juiste zijn. Van de dertig studenten van de Illinois Wesleyan University die werden gevolgd, slaagden er 27 niet in om hun zoekopdracht zó te verfijnen dat ze relevante zoekresultaten kregen. De zoekopdrachten bestonden bijvoorbeeld uit hele zinnen in plaats van uit steekwoorden.

Mediawijs
Dat jongeren niet altijd even goed zijn in het vinden van relevante informatie, bleek ook uit eerder onderzoek van Digivaardig en Digibewust. Jongeren schatten zichzelf hoog in als het gaat om internetgebruik, maar ze zijn eigenlijk helemaal niet zo goed in het beoordelen van online informatie. Daar nemen ze ook de tijd niet voor, aangezien jongeren van hot naar her schieten als ze online informatie tot zich nemen. Wordt het tijd voor een lesje informatie zoeken op (middelbare) scholen? Of krijgen uw leerlingen daar al les in?

Bron: Youngworks

3 REACTIES

  1. @Jacques Daar zijn we ons van bewust. De kop Search Engine Optimization is daarom ook niet serieus bedoeld, maar juist heel letterlijk. Daarom staat deze ook tussen aanhalingstekens.

  2. Opzoeken moet je leren. Op scholen wordt hier weinig of geen aandacht aan gegeven, omdat er al jaren geroepen wordt dat dit door ervaren en ervaring gebeurt. Voor een deel klopt het. Veel leer je door ervaren, maar aan de basis daarvan staat leren.
    Een kind dat leert lopen, leert niet alleen door ervaring maar ook door stimulans en hulp. De ouder helpt het kind om rechtop te blijven staan.
    Leren is niet altijd leuk maar soms stom vervelend vooral als je de keus hebt uit zoveel andere leuke dingen zoals onze kinderen.
    Creativiteit kan leiden tot grootse prestaties maar ook tot eigengereidheid.
    Jongeren leren te weinig ergens de tijd voor te nemen. Alles moet zo snel mogelijk en er moet prestatie geleverd worden die ook nog eens meetbaar moet zijn.
    Jongeren kunnen vaak goed scannend lezen, maar als ze gedetailleerd moeten lezen, haken ze in verband met ongeduld af.
    Bovenstaande is lekker gechargeerd, maar roept, hoop ik, wellicht reacties op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here