De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 2

0


Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant. Daarom zetten we in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar voor u op een rijtje.

Basisboek e-learning maken – Klaas Bellinga
‘Lesmateriaal kan dankzij de digitale revolutie tegenwoordig betrekkelijk snel en goedkoop geproduceerd worden. Maar hoe doet u dat? Klaas Bellinga laat u in dit boek zien dat het maken van e-learning niet moeilijk hoeft te zijn. Na het lezen van Basisboek E-learning maken weet u waar u rekening mee moet houden bij het maken van een e-learning omgeving; kent u 6 didactische concepten en leertheorieën; bent u op de hoogte van leerstijlen en het gebruik van taxonomieën; kent u 8 praktische didactische modellen om e-learning op te zetten; kent u meer dan 25 werkvormen die u kunt gebruiken in e-learningcursussen en heeft u inzicht in bestaande oplossingen voor het technisch inrichten van een e-learningomgeving en het maken van e-learning.’

Wat écht werkt: 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs – David Mitchell
‘De hedendaagse leraar heeft effectieve ondersteuning nodig om het lesgeven in de klas te optimaliseren. Wat écht werkt biedt de leraar 27 evidence-based strategieën, die direct in de praktijk kunnen worden toegepast. Van elk van deze strategieën wordt in dit boek een definitie gegeven, de theoretische basis en het achterliggende idee worden besproken, er volgen praktijkvoorbeelden, het wetenschappelijke onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen aangegeven. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.’

Motivatie Binnenstebuiten – Yvonne van Sark en Huub Nelis
Hoe zorg je ervoor dat jongeren gemotiveerd raken om hun talenten te benutten? Om naar school te gaan, te trainen, te leren, hun werk te doen? De een wil niets. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat je motiveert is dan ook heel persoonlijk. Tijdens de adolescentie moeten jongeren er geleidelijk achter gaan komen wat echt bij ze past. Dat begint al in groep 8 en gaat door totdat iemand begint aan zijn eerste baan. Motivatie Binnenstebuiten is een boek vol prikkelende verhalen, fascinerende theorie, hardnekkige mythes en bewezen feiten, geïllustreerd met vele concrete voorbeelden en interviews met schooldirecteuren, managers van grote bedrijven, wetenschappers, coaches, docenten en natuurlijk met jongeren zelf.

Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs – Myriam Lieskamp en Rob Vink
Strategisch human resource-beleid is – ook in het onderwijs – een belangrijke motor achter de ontwikkeling van vakmanschap. Toch is op veel scholen nog nauwelijks sprake van hr-beleid om de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap te cultiveren. Maar wat is dat eigenlijk, een professionele leergemeenschap? En wat is dan strategisch hr-beleid op basis van verbinden, vertrouwen en vakmanschap? In het eerste deel van dit boek ligt de focus op deze vragen. In het tweede deel staan samen veranderen, werken, leren en leiden centraal en in het laatste deel ligt de focus op hr-instrumenten die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap.

Onderwijshelden: 55x het bewijs dat het kanAlette Baartmans
Onderwijshelden is een boek voor iedereen met een hart voor onderwijs, op zoek naar inspiratie. ‘Bewust of onbewust voelt ieder mens wel aan dat het huidige onderwijssysteem niet op alle gebieden meer aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de wereld van vandaag en morgen. Velen delen ook een gevoel van onvrede en machteloosheid: je kunt het systeem nou eenmaal niet veranderen. Initiatiefnemers Alette Baartmans, Marcel Derksen en Claire Boonstra hebben een ander beeld: van ministerie tot klaslokaal en ver daarbuiten zien zij mensen die verbazing en frustraties omzetten in ideeën en die bewijzen dat onderwijs zich wel degelijk kan ontwikkelen ten behoeve van de snel veranderende maatschappij. Via een boek en de website Onderwijsheldenboek krijgen deze mensen een platform. Om te laten zien dat het kan, te motiveren en te inspireren. Om meer keuzes mogelijk te maken die het onderwijssysteem in beweging brengen.’

Gelukkig voor de klas – Jacqueline Boerefijn
‘Een handreiking voor alle leraren die de eigen bevlogenheid willen aanwakkeren. Dit boek beschrijft aan de hand van de positieve psychologie wat docenten kunnen doen om het geluk van zichzelf en hun leerlingen te vergroten. Het laat zien hoe je je werkplezier op peil kunt houden. Leraren staan steeds vaker voor (te) grote klassen, hebben te maken met ouders die kritisch meekijken en leerlingen voor wie respect voor de leraar niet vanzelfsprekend is. Dit kan er in combinatie met de hoge werkdruk voor zorgen dat de schoonheid van het vak op de achtergrond raakt: het bijdragen aan de zelfredzaamheid en het geluk van toekomstige generaties. Alleen docenten die hun werkplezier op peil weten te houden, slagen erin zich blijvend te laten inspireren door dit ideaal. Gelukkige leraren hebben leerlingen die beter presteren en zijn zelf gezonder.’

Knowmad Society
Docenten, onderzoekers, zakelijk leiders, social entrepreneurs… In Knowmad Society delen negen auteurs uit drie continenten hun visie op de toekomst van leren en werken. Ook delen ze hun kijk op hoe we ons tot elkaar verhouden in een wereld gedreven door steeds snellere veranderingen, kennisnetwerken en de opkomst van Knowmads: ‘nomadische’ kenniswerkers die zowel creatief, innovatief en fantasierijk te werk gaan en altijd, overal en met bijna iedereen kunnen samenwerken. Welkom in de toekomst. Althans, als het aan hen ligt. Daarnaast verkennen de auteurs van deze bundel wat nodig is – zowel op individueel niveau als binnen organisaties en op nationaal niveau – om een toekomstbestendige Knowmad Society te worden. De bundel is via deze link kosteloos – maar wel in ruil voor een tweet – te downloaden.

Welk onderwijsboek van het afgelopen jaar is u bijgebleven? Waarom? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here