Home » Data als betaalmiddel: wat zijn de risico’s?

Data als betaalmiddel: wat zijn de risico’s?

Welke invloed hebben platformen, zoals Google en Facebook, op het onderwijs? En wat zijn de risico’s? Deze vragen staan centraal in de eerste uitzending van de nieuwe podcast Onder wetenschappers. Daarin spreekt Kennisnet met verschillende academici over digitalisering in het onderwijs.

In deze aflevering gaan Remco Pijpers en Willem-Jan van Elk van Kennisnet in gesprek met José van Dijck: president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en auteur van De platformsamenleving. Daarin gaat Van Dijck op zoek naar een antwoord op de vraag hoe publieke waarden gewaarborgd kunnen worden in een online wereld die grotendeels in handen is van commerciële bedrijven als Facebook, Google en Apple.

Betalen met data

Ook in het onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van digitale services. Zo zijn er inmiddels heel wat scholen die gebruikmaken van diverse Google-diensten, waarbij je niet betaald met geld, maar met data. Een dilemma, want wie is eigenaar van deze datastromen en hoe waarborg je de privacy van leerlingen voldoende? Daarover gaat deze podcast van Kennisnet. Je beluistert hem via de website van Kennisnet (onderaan de pagina).

Hoe ga jij om met diensten van bedrijven als Google of Microsoft? Ben je voldoende op te hoogte van de risico’s? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Campagnebeeld Week van de Mediawijsheid 2024

Voel jij je fijn bij je schermgebruik?

Media kunnen je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning, maar ze zijn ook een bron van onrust. Hoe ga je gezond om met je scherm?

Bekijk
Het woord bonus op houten blokken

Beleidsupdate: Bonus op Maat

Hebben schoolleiders bij jou op school al over de maatwerkbonus of beschikbaarheidstoelage gecommuniceerd?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.