Bewegend beeld in de les

5

Onlangs was ik in gesprek met mensen van de educatieve afdeling van de BBC. We kwamen toen tot de conclusie dat het een ongetoetste aanname is dat bewegend beeld een leerproces of les verlevendigt, de leerling stimuleert om te leren en de lesstof beter laat begrijpen. Maar is dat altijd waar? Wordt er bij het inzetten van een videofragment altijd voldoende nagedacht met welk doel het fragment wordt getoond en of het werkt?

Uitmuntende manier
Mijn gesprekspartners bij de BBC waren hier duidelijk over: er kan  veel meer uit video gehaald worden dan nu het geval is. Zeker voor de  huidige generatie leerlingen kan bewegend beeld een uitmuntende manier zijn om de lesstof beter te begrijpen. Een link naar Youtube is leuk en zeker een welkome afwisseling in de les. Maar leren ze er ook echt iets van? En moet dat trouwens ook altijd?

Ik vroeg mijn zoon Robert – hij zit in de tweede –  of hij vaak video’s in de les krijgt  en wat hij daar van vindt. Niet verrassend was dat hij dat leuk vindt (want: afwisseling), maar ik was wel positief verrast over zijn antwoord op de vraag: leer je er ook echt iets van? Hij kwam direct met twee voorbeelden – de vakken geschiedenis en biologie – waar de video hielp om de lesstof beter te begrijpen. Maar vaak wordt video ook gebruikt als extra toevoeging , zo bleek.

Verschillende doelen
Kijkend naar lesmethodes denk ik dat video allerlei doelen dient: Als opwarmertje, om voorkennis te activeren, om voorbeelden te geven bij instructies; of om voorbeelden van situaties te geven waardoor de leerling een taal beter begrijpt; om authentiek (historisch materiaal) te tonen. Daarnaast verschilt het ook nog eens van vak tot vak hoe videomateriaal wordt ingezet.

Toch laten de woorden van de BBC-medewerkers mij niet los en zou ik graag op zoek gaan naar hoe bewegend beeld de leerling makkelijker laat leren. Hoe kan de leerling makkelijker leren met beeld dat hem echt ondersteunt en daarmee voor een beter leerresultaat zorgt? Wat denkt u?

5 REACTIES

  1. Ik heb een gevoel ontwikkeld om via mijn social media netwerk Titter, Facebook , Linkedin filmpjes die gelinkt worden te knippen en in een map wegzetten. Kijk ik dan iets later naar en zet ze weg in themamappen. belangrijk is ook nieuw materiaal dat ik tegenkom weer te versterken via die social media.
    Heb je genoeg materiaal om in lessen te grbuiken. Maakt je baan als leraar een stuk leuker.. dus aan de twiitter en een # van ovm.
    Vraag aan OVM lanceer een #

  2. Bedankt voor jullie reacties. Theo, een pragmatische en zeer bruikbare tip voor docenten en een mooie manier om met elkaar te delen. De suggestie voor de # ligt bij de redactie van OVM.
    Evelien, wat een rijke verzameling. daarmee zijn vast veel docenten geinspireerd geraakt.

  3. Zorg dat de beelden een ervaring worden. Door ze na de video vragen te stellen, zelf te laten experimenteren of de situatie na te spelen, komt de stof veel dichter bij.

  4. Voor mijn studie onderwijswetenschap heb ik net een artikel gelezen van Harskamp, Mayer en Suhre (2007) waarin het modaliteitsprincipe is onderzocht. Zij hebben onderzocht of de combinatie gesproken tekst en afbeeldingen leidde tot meer betekenisvol leren dan alleen geschreven tekst en afbeeldingen. Uit hun onderzoek bleek dat bij beperkte tijd en betekenisvol leren als doel er een modaliteitseffect optreed en dus de combinatie gesproken tekst en afbeeldingen werkt. Dit zou ook voor een filmpje op kunnen gaan. Het onderzoek is gedaan in de vorm van een webbased biologieles bij leerlingenin het VO van 16 en 17 jaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here