Home » Augmented history: geschiedenis in het hier en nu

Augmented history: geschiedenis in het hier en nu

We schreven hier al eerder over augmented reality, een nieuwe techniek die soms nog wat gekunsteld aandoet, maar waarmee ook verrassende effecten kunnen worden gecreëerd. Nadat ik al eerder eens had nagedacht over de educatieve waarde van augmented reality – na het zien van een potje augmented poolbiljart – werd ik vorige week aan het denken gezet door een bijzondere toepassing.

 

 

De ontwikkelaars van het Duitse Hoppala hebben een speciale invulling gegeven aan hun augmented reality-applicatie voor de AR-browser Layar. In plaats van een ‘laag met informatie’ over de realiteit te leggen, toont Hoppala een deel van de geschiedenis. Hoe werkt het precies? Hoppala heeft samen met Superimpose de Berlijnse muur naar Layar gebracht. Als gebruiker kun je langs de (3-D) muur ‘browsen’ en ontvang je aanvullende informatie over de muur. De makers van Hoppala geven zo een nieuwe dimensie aan het begrip augmented reality. Met deze techniek kunnen we nu niet alleen lagen met extra informatie realiseren, maar ook de geschiedenis verbeelden.

 

Het laten zien van wat er vroeger is geweest of is gebeurd, op een plek in het hier en nu, kan in mijn ogen een educatieve flashback van grote waarde zijn. De mogelijkheden lijken oneindig. Een potentieel nadeel is natuurlijk wel dat we snel geneigd zullen zijn om ons te beperken tot die historische gebeurtenissen en locaties waarvan beelden voor handen zijn.

 

Ik vind het idee om lagen van geschiedschrijving over onze bestaande realiteit te leggen in ieder geval erg tastbaar en prikkelend. Het doet me ook denken aan mogelijke toepassingen voor andere vakken dan geschiedenis. Een wiskundige toepassing die je de omvang, hoogte en inhoud van gebouwen langs de weg laat zien? Een aardrijkskundige toepassing die aantoont op wat voor soort grond je loopt?

 

Wat denkt u? Heeft het ontwikkelen van augmented applicaties met bijvoorbeeld geschiedkundige informatie toegevoegde waarde? Kunnen we op deze manier de leerling de stof nog beter laten beleven, of is het overdreven om dit soort nieuwe technieken direct toe te willen passen in het onderwijs?

 

Door Kasimir Landheer. Jurgen Baart is op vakantie.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind dat ligt te lezen in de schoolbibliotheek

Boekentips februari 2024

Verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Bekijk
Twee kinderen steken hun vinger op

Het belang van filmeducatie

Filmleraar van het jaar regio Midden Astrid van der Knaap deelt haar visie op filmeducatie en geeft tips.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.