Alexander Pechtold enthousiast over Onderwijsvanmorgen.nl

2

Onderwijsvanmorgen.nl is sinds eind februari online. Inmiddels hebben we bijna 10.000 bezoekers mogen verwelkomen en is er volop gediscussieerd. Alexander Pechtold was één van de bezoekers. Hij reageerde enthousiast op ons artikel “Leerling wordt leraar“. Onderwijsvanmorgen.nl is bij hem op bezoek geweest.
Alexander Pechtold is erg te spreken over Onderwijsvanmorgen.nl: “Een prima initiatief, dat aansluit bij de behoefte van 24 uur beschikking hebben over informatie en bij kunnen lezen. Aandacht voor toekomstig onderwijs en de mogelijkheid om er met elkaar over te praten. Dat is nodig.”

Een mooi compliment natuurlijk. Maar wij zijn zeker zo nieuwsgierig naar úw reactie. Denk ook mee over het onderwijs van morgen. Reageer, inspireer, innoveer!

2 REACTIES

  1. Ik reageer op wat Karlien vroeg.
    Beste Karlien,
    Jullie enthousiasme over toekomstig onderwijs kan ik alleen maar positief noemen. Een opgewekte toon, in plaats van alle gesomber, over ons onderwijs vind ik gewoon leuk; daar kan ik als docent mee verder.
    Toch zou ik je willen vragen eens na te denken over een soort taboe, dat heel erg hangt boven ons onderwijs. Er mag niet over gepraat worden, lijkt het wel. Maar de vraag is toch simpel, en na 35 jaar in het onderwijs mag ik hem best een keer stellen. Zou het niet zo kunnen zijn dat veel leerlingen eigenlijk te hoog grijpen in de keus van het bij hen horend onderwijstype? Ik stel de vraag neutraal en ik weet van onderzoek dat aangeeft: veel leerlingen zitten op een onderwijstype dat in feite beneden hun werkelijke capaciteiten ligt.
    Wanneer je het onderwijs anno 2008 een echte dienst zou willen bewijzen, zou ik je willen vragen:
    1. maak zo hoog mogelijke toelatingscriteria voor de hoogste onderwijstypen
    2: stel eens nauwkeurig vast wat aspirant-leerlingen aan habitus in huis moeten hebben om aan enig onderwijstype te voldoen.
    We kunnen met elkaar wel struisvogel spelen, maar het duurt geen 10 jaar meer, voordat we ons allen realiseren dat hier 2 voorbeelden van kernvragen liggen. Ook jullie gaan nog teveel uit van wat onderwijs zou moeten zijn, en te weinig van wat je kunt maken van het beschikbare “materiaal” in 2008.
    Ed van Houte

  2. Met de reactie van Ed van houte ben ik het volledig eens. In het vakonderwijs (VMBO BL en KL) zie ik een leegloop? Waar blijven die leerlingen die vakman/vrouw willen worden? Het lijkt wel of het een schande is als je een vak wil leren. tegenwoordig gaan veel leerlingen naar GL en TL in het VMBO, ook degene die er niet thuis horen, zie reactie van Ed. Door de vorming van het VMBO zijn we de vakmensen kwijtgeraakt. de arbeidsmarkt schreeuwt om vakmensen!!! In Nederland moeten we zorgen dat de vakopleidingen weer “hot”worden, het moet “cool”zijn als je een vak durft te leren en dat niet pas in het MBO maar al in het VMBO. Laten we de leerling meer structuur geven want dat heeft hij/zij nodig, duidelijkheid en geen wazig toekomstbeeld,

    Karin Smitsmans, docent DaCapo college afdeling Horeca.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here