Actualiteit in de les

3

Altijd leuk: de les starten met een passend krantenknipsel van de dag ervoor. Een nieuwe diersoort ontdekt, een milieuramp of een aangespoelde potvis; de actualiteit biedt vaak aansprekende aanknopingspunten voor in de les. Tegenwoordig hoef je als docent niet eens meer krant en vakblad door te spitten maar kun je snel zoeken op relevante websites en je abonneren op nieuwsbrieven.

Waar heeft u behoefte aan?
Niet alle docenten zijn hier echter even bedreven in. De laatste jaren krijg ik dan ook steeds vaker de vraag van docenten of we in de methode kunnen inspelen op actuele gebeurtenissen. Lesboeken zijn hier niet zo geschikt voor omdat die jaren meegaan. Maar digitaal lesmateriaal kan vaker ververst worden en biedt dus wel een goede mogelijkheid. De vraag is natuurlijk wel waar precies behoefte aan is. Zijn dit lesbrieven waarmee een les gevuld kan worden? Of is het voldoende om een paar kleine opdrachten aan te bieden?

Actuele lesideeën
Het ontwikkelen van een lesbrief kost tijd, en die tijd heb je niet als je direct wilt aansluiten op de actualiteit. Wij zijn daarom een experiment begonnen met ‘actuele lesideeën’: actualiteiten aangevuld door een paar opdrachten, aansluitend op Biologie voor jou. Op de gloednieuwe blog kunt u de eerste lesideeën bekijken. Elke twee weken zal er een nieuw lesidee worden toegevoegd, dus het archief zal zich de komende maanden gaan vullen.

Vindt u deze opzet prettig en kunt u deze lesideeën gebruiken? Of zou u het graag anders zien? We zijn benieuwd naar uw mening!

Yvonne Morsink – Uitgever Biologie Malmberg

3 REACTIES

  1. Kidsweek in de Klas maakt elke week ook leskaarten bij allerlei onderwerpen uit de krant. Erg interessant om met kinderen te lezen en te maken. Ook geven ze een methode uit voor Begrijpend Lezen aan de hand van de actualiteit. Zeker de moeite waard om eens te bekijken,

  2. De sciencequiz van praktijk.nl doet het ook prima wat betreft de nieuwswaarde en actualiteit. En de leerlingen (vmbo 3 & 4) zijn gek op het competitieelement.

  3. In het dagblad trouw staat iedere dag een stukje natuurdagboek. Regelmatig gebruik ik een stukje bij de bezinning om een link te leggen naar het wonder van de natuur. Vooral brugklasleerlingen reageren enthousiast en nemen zelf soms een “vondst” uit de natuur mee. Je kunt zo met een klas ook een natuurdagboek maken en verbinden aan een klein(veldwerk)project.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here