5x een fijner klimaat in de klas

1

Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM. Deze keer zet Sanne 5 tips voor een fijner klimaat in de klas voor je op een rij.

Ik mocht vorige week een fantastische groep startende docenten trainen en ze handvatten geven voor hun eerste lessen. In mijn ontwerp voor trainingen zit altijd tijd voor relatie: relatie met mij en een relatie tussen leden van de groep. Een relatie – zien en gezien worden door elkaar – is een van de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren.

Vijf praktische tips

We gaan er vaak ten onrechte van uit dat een goede relatie vanzelf ontstaat. Positieve emoties, zoals plezier en verbondenheid met elkaar, bevorderen het leren. Negatieve emoties, zoals angst en verveeldheid, belemmeren het leerproces juist. We vergeten weleens hoe belangrijk het is om relatie en een veilig klimaat te realiseren in een (grote) groep. Bij deze vijf praktische manieren om een fijn klimaat in de klas te krijgen:

1. Ken alle namen

Ken alle namen van de groep zo snel mogelijk. Laat leerlingen of studenten de eerste lessen een naamplaatje of naamstikker op hun kleding dragen. Teken een plattegrond van de tafels waar ze zijn gaan zitten; mensen gaan vaak de tweede keer op dezelfde plek zitten.

2. Persoonlijke aandacht

Geef ze allemaal even persoonlijke aandacht. Sta aan de deur en geef iedereen een handje en zeg hun naam even; welkom Anna, fijn dat je er weer bent Peter. Doe een check-in; laat iedereen even aan het woord. Wanneer je weinig tijd hebt: een check-in kan ook met een woord en zelfs met beelden of uitdrukkingen.

3. Activerende didactiek

Zet veel activerende werkvormen in. Zorg dat daarbij voldoende ruimte is om elkaar beter te leren kennen en om te lachen en te leren.

4. Waarderende feedback

Geef feedback op een waarderende manier. Feedback geven is het meest krachtigste instrument om te leren. De waarderende manier is feedback geven vanuit de ik en het benoemen van welk gedrag je meer wilt zien, in plaats van wat niet goed ging.

5. Goede voorbereiding

Bereidt de les goed voor, dan is de les zelf een stuk minder werk! Jij bent de voorbeeldfunctie. Wanneer jij rustig bent en relaxed de les in gaat, zullen jouw leerlingen en studenten dat ook doen.

Heb jij nog een goede tip die in dit rijtje niet mag ontbreken? Deel hem via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Wees zelf ook ‘echt’ door te laten zien dat jij ook fouten maakt maar daarvan leert. Dat teleurstelling en boosheid normale emoties zijn maar dat je daar wel mee leerde omgaan. Durf te praten over waar je zelf niet goed in bent en waar je trots op bent. Zo zien leerlingen dat een docent gern supermens is waar zij maar schril bij afsteken, ze zien dan iemand die door vol te houden dingen bereikt. Dit staat in geen enkel schoolboek maar is wel een (levens)les waar elke jongere behoefte aan heeft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here