Whitepaper: Wiskunde, onderwijs en ICT

0

Hoe kun je ICT inzetten als krachtig leergereedschap om leerlingen te ondersteunen bij het leren van wiskunde? Op deze en meer vragen krijg je antwoord met de nieuwe OVM-whitepaper Wiskunde, onderwijs en ICT. Hierin vind je alle benodigde achtergrondinformatie, tips, checklists en direct toepasbare voorbeelden om ICT op succesvolle wijze te integreren in je eigen wiskundeonderwijs.

De whitepaper ‘Wiskunde, onderwijs en ICT’ is tot stand gekomen naar aanleiding van de workshop Blended Learning in de wiskundeles, die trainer en onderwijsadviseur Michel van Ast (o.a. ‘Kleppen Dicht!’) in juni 2016 verzorgde op het OVM-event Wiskunde van vandaag én morgen. Deelnemers aan deze workshop waren zo enthousiast dat een vervolg niet uit kon blijven. Deze whitepaper van Onderwijsvanmorgen.nl (OVM) wordt mede mogelijk gemaakt door MathPlus en onze educatiepartner Kleppen dicht!.

Nieuwsgierig? Download hier de whitepaper


Didactische inzet en meerwaarde

Het eerste hoofdstuk van de whitepaper gaat in op de didactische inzet en meerwaarde van ICT in het onderwijs. Kort gezegd: de inzet van ICT om het onderwijzen te versterken. Aan de hand van het TPACK- en het SAMR-model zet Van Ast uiteen wat de gewenste balans is tussen vakinhoud, didactiek en technologie en hoe u kunt bepalen want de meerwaarde ervan is ten opzichte van wiskunde ‘met pen en papier’. Tot slot gaat Van Ast in op de inzet van ICT specifiek in het wiskundeonderwijs. Dit doe hij aan de hand van de driedeling van Drijvers:

  1. ICT als gereedschap waar we werk aan uitbesteden
  2. ICT als leermiddel voor oefening
  3. ICT als leermiddel voor begripsontwikkeling

Gereedschap of leermiddel?
Na een hoofdstuk waarin je alles leert over het maken en inzetten van instructiefilmpjes en het toetsen van de kwaliteit ervan, gaat Van Ast in de daaropvolgende hoofdstukken in op de drie pijlers van Drijvers. Je leest onder meer hoe leerlingen wiskundig werk kunnen uitbesteden aan ICT, zonder dat ze daarbij hun eigen machine uitschakelen. Vervolgens komt aan bod hoe leerlingen met behulp van apps en programma’s kunnen oefenen met wiskunde en wanneer het slim is om dat thuis te doen of juist met elkaar tijdens de les. Tot slot leer je welke rol ICT kan spelen bij het onderzoeken van wiskundige concepten en het ontdekken van verbanden. Kortom: ICT als leermiddel voor begripsontwikkeling.

Bronnenoverzicht op OVM
In de whitepaper zijn verschillende verwijzingen opgenomen naar filmpjes en artikelen op Onderwijs van Morgen. Om het voor jou wat overzichtelijker te maken, hebben we alle digitale bronnen in één overzicht op een rijtje gezet. Dit overzicht vind je hier. De wetenschappelijke bronnen die dienen als fundament voor de whitepaper, vind je achterin de whitepaper op de pagina ‘verwijzingen’.

Over Michel van Ast
Michel van Ast schreef het boek Kleppen dicht! – over effectief lesgeven met ICT – en is ervaren trainer en adviseur binnen het thema onderwijs en ICT. Van Ast geeft lezingen en organiseert workshops, adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie, passend bij hun eigen ervaring en ontwikkeling, willen inzetten in hun onderwijs.

Training: Effectief leren met ICT in de wiskundeles
MathPlus en Kleppen dicht! organiseren een training die verder ingaat op hoe je ICT kunt inzetten als krachtig leergereedschap. Je krijgt tijdens deze training alle tools mee om daar – passend bij je leerervaring en eigen lespraktijk – direct mee aan de slag te gaan. De training is met name geschikt voor wiskundedocenten, werkzaam in het voortgezet onderwijs. Via Kleppen Dicht! is deze training gecertificeerd door het Lerarenregister en de training neemt een dagdeel in beslag. Bekijk voor meer informatie en de trainingsdata de website van MathPlus.

Lees ook:

Wil je een succesverhaal of juist een dilemma met betrekking tot de inzet van ICT in het wiskundeonderwijs met ons delen? Deel je ervaringen, opmerkingen én niet te vergeten je tips via onderstaand reactieformulier.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER