Wiskunde, onderwijs en ICT: de bronnen

5

Onlangs lanceerde Onderwijs van Morgen, in samenwerking met MathPlus (Malmberg) en Kleppen dicht!, de whitepaper Wiskunde, onderwijs en ICT. Om het u wat gemakkelijker te maken, zetten we in dit artikel alle digitale bronnen uit de whitepaper voor u op een rij.

TPACK- en SAMR-model
Niet alleen vakinhoud en didactiek, maar ook de gebruikte technologie moeten met elkaar in balans zijn. Deze drie aspecten – vakinhoud, didactiek en technologie – komen samen in het TPACK-model. De inzet van ICT is pas duurzaam als deze drie aspecten op elkaar aansluiten. In onderstaande video legt Michel van Ast uit hoe dit model globaal in elkaar steekt:

Het SAMR-model (p. 6) helpt docenten om de inzet van ICT in hun onderwijs te verbeteren en om leerlingen beter te betrekken, te motiveren, te activeren en aan te zetten tot hogere orde denkactiviteiten. Om te illustreren wat dit model precies inhoudt, zijn in de whitepaper vier beknopte voorbeelden opgenomen van de inzet van GeoGebra – een programma dat meetkunde, algebra en analyse combineert – op de vier SAMR-niveaus. De video waarin deze voorbeelden nader worden toegelicht is momenteel in ontwikkeling. Zodra deze af is, vind je hem hier terug.

Instructiefilmpjes
Steeds meer wiskundedocenten experimenteren met de inzet van instructiefilmpjes en maken daarbij gebruik van bronnen als Khan Academy en WiskundeAcademie (p.10). In de volgende artikelen leest u meer over toepassingen en bronnen die u daarbij kunt gebruiken:

Als u bestaande instructiefilmpjes wilt beoordelen of zelf video’s wilt gaan maken, dan kunt u gebruik maken van de CTML-principes (p. 13). Ter illustratie en verduidelijking koppelt Theo van den Bogaart deze principes in onderstaande video aan wiskundeonderwijs:

TED-talks
Conrad Wolfram stelt in een TED-video dat ICT uitermate geschikt is om het verticaal mathematiseren van ons over te nemen, zodat wij ons met onze leerlingen meer kunnen richten op de concepten van ons vak: het horizontaal mathematiseren (p.14). Dan Meyer is een Amerikaanse wiskundedocent die hier met verve in slaagt. Ook hij laat in een TED-talk zien hoe hij leerlingen verleidt om zelf de juiste vragen te stellen en om zelf op zoek te gaan naar oplossingen. Eerder verscheen op OVM het artikel Wiskunde in de supermarkt, naar aanleiding van de blog van Dan Meyer.

Welke bronnen raadt u aan als het gaat over de inzet van ICT bij het wiskundeonderwijs? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

DELEN

5 REACTIES

  1. Ik reageerde dus op Theo’s filmpje. Afgezien van die kommagetallenruis, waarom kan die superieure uitleg met schuifjes niet vervangen worden door een frontale uitleg waarbij je je lichaamdelen gebruikt om de kinderen een mentale voorstelling te laten maken van de formule op het schoolbord. Zonder schuifjes? Met een stok in je handen of zo? De conclusie dat de laatste uitleg het beste is is niet onderbouwd. Mijn zorgen over verkeerd gebruik geogebra sprak ik hier al uit: http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/nieuwe-examenprogrammas-wiskunde-het-onderwijzen-en-toetsen-van-wiskundige-denkactiviteiten

  2. Ben wel benieuwd of de werkgroep voor de zij-instroom dit leest. Onderwijs van morgen betreft wat wiskunde betreft vooral het initiatief van #Koeno2032 voor de flauwekul van #Schnabel2032, waarvoor deze week een stokje gestoken werd dankzij Michel Rog. Maar let op VVD woordvoerder Tim Versnel die het heeft over obstinate egoisten met betrekking tot leraren die het niet pikten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER