Home » Wiskunde, onderwijs en ICT: de bronnen

Wiskunde, onderwijs en ICT: de bronnen

Onlangs lanceerde Onderwijs van Morgen, in samenwerking met MathPlus (Malmberg) en Kleppen dicht!, de whitepaper Wiskunde, onderwijs en ICT. Om het u wat gemakkelijker te maken, zetten we in dit artikel alle digitale bronnen uit de whitepaper voor u op een rij.

TPACK- en SAMR-model
Niet alleen vakinhoud en didactiek, maar ook de gebruikte technologie moeten met elkaar in balans zijn. Deze drie aspecten – vakinhoud, didactiek en technologie – komen samen in het TPACK-model. De inzet van ICT is pas duurzaam als deze drie aspecten op elkaar aansluiten. In onderstaande video legt Michel van Ast uit hoe dit model globaal in elkaar steekt:

https://vimeo.com/114242305

Het SAMR-model (p. 6) helpt docenten om de inzet van ICT in hun onderwijs te verbeteren en om leerlingen beter te betrekken, te motiveren, te activeren en aan te zetten tot hogere orde denkactiviteiten. Om te illustreren wat dit model precies inhoudt, zijn in de whitepaper vier beknopte voorbeelden opgenomen van de inzet van GeoGebra – een programma dat meetkunde, algebra en analyse combineert – op de vier SAMR-niveaus. De video waarin deze voorbeelden nader worden toegelicht is momenteel in ontwikkeling. Zodra deze af is, vind je hem hier terug.

Instructiefilmpjes
Steeds meer wiskundedocenten experimenteren met de inzet van instructiefilmpjes en maken daarbij gebruik van bronnen als Khan Academy en WiskundeAcademie (p.10). In de volgende artikelen leest u meer over toepassingen en bronnen die u daarbij kunt gebruiken:

Als u bestaande instructiefilmpjes wilt beoordelen of zelf video’s wilt gaan maken, dan kunt u gebruik maken van de CTML-principes (p. 13). Ter illustratie en verduidelijking koppelt Theo van den Bogaart deze principes in onderstaande video aan wiskundeonderwijs:

TED-talks
Conrad Wolfram stelt in een TED-video dat ICT uitermate geschikt is om het verticaal mathematiseren van ons over te nemen, zodat wij ons met onze leerlingen meer kunnen richten op de concepten van ons vak: het horizontaal mathematiseren (p.14). Dan Meyer is een Amerikaanse wiskundedocent die hier met verve in slaagt. Ook hij laat in een TED-talk zien hoe hij leerlingen verleidt om zelf de juiste vragen te stellen en om zelf op zoek te gaan naar oplossingen. Eerder verscheen op OVM het artikel Wiskunde in de supermarkt, naar aanleiding van de blog van Dan Meyer.

Welke bronnen raadt u aan als het gaat over de inzet van ICT bij het wiskundeonderwijs? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.