Zo zet je een animatie doelbewust in

1

Een beeld – en dus ook een animatie – zegt meer dan duizend woorden. Alleen dat is al een goed argument om ter verduidelijking van de lesstof gebruik te maken van animaties. Al zijn er nog veel meer argumenten om ingewikkelde lesstof uit te leggen aan de hand getekende of geanimeerde video’s. Je leest er alles over in dit artikel.

Hoe functioneert een hart, hoe werkt de motor van een auto en wat gebeurt er als je de lichtschakelaar aanzet? Een animatie laat gelijk het complete proces zien en dan kan erg nuttig zijn in het onderwijs. Met het digibord heb je in no-time een animatie paraat om de lesstof te verduidelijken. Handig, want op hoe meer manieren leerlingen informatie krijgen aangereikt, des te groter is de kans dat ze het ook daadwerkelijk onthouden.

Functies van animaties

Als docent kun je animaties doelbewust inzetten; ze hebben namelijk verschillende functies. En met welk doel je ze ook inzet, ze laten de lesstof altijd tot leven komen. De verschillende doelen zijn:

  • De cosmetische functie: om de aantrekkelijkheid van de lesstof te vergroten.
  • De attendeerfunctie: om de aandacht van studenten te vangen.
  • De motivatiefunctie: om leerlingen aan te sporen tot handelen.
  • De presentatiefunctie: ter illustratie bij een presentatie.
  • De uitlegfunctie: verduidelijkende animaties, vaak ook gebruikt in een presentatie.

Animaties en beweging

Hoe zet je animaties zo efficiënt mogelijk in? Er is veel onderzoek gedaan naar animaties in het onderwijs. Daaruit blijkt dat de leerresultaten door het gebruik van animaties niet altijd verbeteren. Enkel voor animaties waarin motorische handelingen te zien zijn, is verbetering duidelijk waarneembaar. Momenteel wordt onderzocht of animaties waarin normaal geen handelingen te zien zijn – zoals bij taal of rekenen – verbeterd kunnen worden door motorische actie – bewegingen die kinderen kunnen volgen – toe te voegen. De eerste bevindingen zijn positief. Ook wordt momenteel onderzoek gedaan naar de relatie tussen animaties en hoofdrekenen. Er is namelijk interactie tussen animaties en bewegingen aan de ene kant en hoofdrekenen aan de andere kant. Leerlingen zijn bijvoorbeeld beter in optellen als ze naar rechts en naar boven bewegen (in vergelijking tot naar links en beneden).

Korte pauzes

Een andere manier om animaties nog effectiever te maken is het invoeren van korte pauzes. Dit zorgt voor het zogenoemde segmentatie-effect. Door de informatie op te delen in kleine blokjes hou je rekening met de capaciteit van het werkgeheugen, dat slechts een beperkte hoeveelheid informatie kan verwerken en vasthouden.

Animaties maken

Leuk en leerzaam, die animaties. Maar waar haal je ze vandaan? Online kun je heel wat vinden. Zoek bijvoorbeeld via YouTube of kijk eens op Explania: een website met speciaal voor het onderwijs ontwikkelde animaties. Ook FEC (Fontys Educatief Centrum) maakt animaties op maat om de lesstof te verduidelijken. Eerder maakten ze bijvoorbeeld animaties voor TechniekTalent.nu: een project om leerlingen een duidelijker beeld te geven van techniek. Zelf animaties maken kan onder meer met Flipbook (simpele animatie tekenen), Go! Animatie (2D), XtraNormal (3D) en Monkey Jam (stop-motion filmpjes). Tips over het maken van animaties vind je hier.

Maak jij gebruik van animaties en wat is jouw favoriete tool om ze zelf te maken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here