Zo laat blended teaching je leerlingen effectiever leren

0

Als docent kun je met blended teaching je leerlingen effectiever laten leren. Daarbij kun je kiezen voor een aanpak die past bij jouw manier van lesgeven en de situatie in de klas. Laat ze regelmatig testjes maken, of dat nou online of offline gebeurt.

Blended teaching is het combineren van online en offline leermiddelen en activiteiten in de les. Je kunt deze mix toepassen in de verschillende fases van het doceerproces, vertelt Falco Zwinkels, portfolio manager bij uitgeverij Malmberg. ‘Bovendien biedt blended teaching mogelijkheden om je leerlingen effectiever te laten leren.’

Maatwerk

Een uitgeverij als Malmberg biedt een combinatie van online en offline leermiddelen aan, maar als docent bepaal je welke mix het beste past bij jouw manier van lesgeven en de situatie in de klas. ‘Veel leerlingen kunnen de structuur van de lesstof makkelijker herkennen in een boek dan in een online leeromgeving’, zegt Zwinkels. ‘Bovendien lezen ze prettiger van papier. Maar het maken van opdrachten of oefentoetsen kan prima online, met als voordeel voor de docent: je krijgt snel inzichtelijk welke onderwerpen of leerlingen extra aandacht vergen.’ Je kunt het lesmateriaal van je methode naar eigen inzicht aanvullen met ander lesmateriaal of online tools. Zo kun je een tool als Mentimeter gebruiken om voorkennis bij leerlingen te peilen.

Test jezelf

Hoe kun je met blended teaching effectieve leerstrategieën toepassen in je les? Onder meer door actief kennis uit het langetermijngeheugen op te halen met formatieve toetsen, zoals de Test jezelf in de online leeromgeving van Malmberg. Zwinkels: ‘Daarmee kunnen leerlingen controleren in hoeverre ze de stof voor een toets beheersen, zonder dat dit gevolgen heeft in de vorm van een cijfer. Het maken van dergelijke testjes zorgt er bovendien voor dat leerlingen de lesstof beter gaan onthouden.’

Let op meerwaarde

Blended teaching kan effectief zijn, maar waak er als docent wel voor dat je daadwerkelijk meerwaarde creëert. ‘Het combineren van tekst en beeld tijdens je klassikale uitleg is bijvoorbeeld een goede manier om stof over te brengen. Zo kan een uitlegfilmpje leerlingen helpen om complexe lesstof te doorgronden. Maar dat gaat ook weleens mis’, ziet Zwinkels. ‘Dat leerlingen het grapje uit de video onthouden, maar niet de regel of het principe. Dat is niet de bedoeling, het beeld moet niet afleiden van de informatie. Pas daar dus mee op.’

Merk je dat studenten moeite hebben met bepaalde begrippen of moeilijke woorden? Gebruik dan de flitskaarten in de online leeromgeving. ‘Leerlingen kunnen deze kaarten op elk moment erbij pakken’, zegt Zwinkels. ‘Heb je het antwoord fout, dan belandt de kaart onderop de stapel en zo krijg je een herkansing. Een heel effectieve leerstrategie.’

Heb jij een vraag over blended learning of een andere vraag voor Falco Zwinkels? Stel je vraag via onderstaand formulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here