Hoewel de noodzaak van sterke basisvaardigheden voor iedereen vanzelfsprekend lijkt, roept dit in de praktijk talloze vragen op. Wat betekent het concreet voor docenten en schoolleiders? Welke rol spelen zij in het waarborgen van de kwaliteit van taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap? Hoe kun jij, als onderwijsprofessional, jouw steentje bijdragen aan deze gezamenlijke taak? En wat levert het je op?
In de whitepaper Basisvaardigheden in het vo lees je de twaalf meestgestelde vragen over basisvaardigheden. In enkele alinea’s wordt elke vraag beantwoord, waar nodig met aanvullende bronnen, praktische handvatten en concrete strategieën die je helpen om de ontwikkeling van deze essentiële competenties in jouw klaslokalen te ondersteunen.
Elke maand lichten we op onderwijsvanmorgen.nl een vraag uit en delen we inzichten die je direct kunt toepassen. Deze maand beantwoorden we de vraag: Wie is er aan zet bij het verbeteren van basisvaardigheden?

Complete whitepaper ontvangen?
Wil je alle twaalf antwoorden meteen lezen? Download de volledige whitepaper en ga er vandaag nog mee aan de slag.
Vraag 2: Wie is er aan zet bij het verbeteren van basisvaardigheden?
Het versterken van basisvaardigheden is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, scholen, vaksecties én individuele docenten. Die opdracht ligt nadrukkelijk niet alleen bij docenten Nederlands of Wiskunde, en reikt verder dan de school zelf: het vraagt om samenwerking binnen én buiten het onderwijs
De verschillende rollen:
De overheid
- Financiële ondersteuning: Stelt gelden beschikbaar voor professionalisering, begeleiding van leraren en het ontwikkelen van expertise binnen scholen.
- Kennisdeling: Organiseert regionale conferenties, zoals OCW Dichtbij – Focus op vaardigheden in 2025, om uitwisseling tussen scholen te stimuleren.
- Beleid en kaders: Stelt met het Masterplan Basisvaardigheden en geactualiseerde kerndoelen duidelijke richtlijnen.
Het schoolmanagement
- Visie en beleid: Formuleert een heldere visie en strategie in samenspraak met docenten.
- Creëren van tijd en ruimte: Maakt structurele tijd vrij voor samenwerking en professionalisering.
- Faciliteren: Zorgt voor materialen, coaching en ondersteuning voor effectieve interventies.
De coördinatoren
• Beleidsontwikkeling: Formuleren en jagen beleid aan binnen de school.
• Expertise: Delen kennis en bieden ondersteuning aan collega’s bij de implementatie.
• Verbinding: Zorgen voor afstemming tussen verschillende vaksecties.
De vaksecties en individuele docenten
- Dagelijkse praktijk: Integreren basisvaardigheden in de dagelijkse lessen.
- Samenwerking: Delen ervaringen en werkwijzen over vakgrenzen heen.
- Interventies: Passen gerichte interventies toe die aansluiten bij de leerlingen.
Meer weten?
Lees meer over de regionale conferenties over basisvaardigheden.

