Home » Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma

Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma

Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraining geven. Frank Bosma (41) doet het allemaal. Met de Economie Academy ondersteunt hij met succes leerlingen uit het hele land. Een teacherpreneur pur sang.

Bosma geeft economieles op het Alberdingk Thijm College, een laptopschool in Hilversum. De eerste acht jaar fulltime en sinds dit schooljaar voor 0.8 fte. “Zo heb ik per week zo’n tien, vijftien uur beschikbaar voor de Economie Academy.” Het begint allemaal in de herfst van 2013 als Bosma op televisie ziet hoe geschiedenisdocent Jelmer Evers zijn lesmateriaal verwerkt in YouTube-video’s. “Meteen na de herfstvakantie begon ik met een toetsbespreking. In plaats van een klassikale aanpak maakte ik een video waar leerlingen afzonderlijk mee aan de slag konden. Ze waren er allemaal meteen serieus mee bezig. Dat enthousiasmeerde enorm.”

Screencasts
Niet veel later start Bosma zijn eigen YouTube-kanaal. Hij begint met opnames van zijn lessen maar al snel worden het screencasts waar hij in een voice-over uitleg bij geeft. “Zodra je de software onder de knie hebt kun je zo beginnen. De basisstof had ik grotendeels paraat omdat ik voorheen digitale presentaties maakte voor mijn lessen. Ik moest het geheel natuurlijk wel een stuk visueler maken, maar inhoudelijk kon ik die presentaties zo vertalen.” Volgens Bosma is het een kwestie van doen. “Gewoon beginnen! Maar zorg er wel voor dat je meteen kwaliteit levert en dat het er dan ook professioneel uit ziet.”

Om de screencasts te maken gebruikt Bosma Quicktime. “Dat programma is ontzettend simpel in het gebruik. Je selecteert het scherm dat je wilt opnemen, drukt op de knop en het programma doet zijn werk. Als je klaar bent dan druk je nog een keer en de opname stopt. Een kind kan de was doen.” Een ander voordeel van Quicktime is dat je de screencast niet meer hoeft te importeren. Je kunt je nieuwe video meteen uploaden naar YouTube.

Veel belangstelling
Al snel krijgt het kanaal enige bekendheid. Vooral in examenperioden vinden leerlingen hun weg naar de Economie Academy. “Er bleek ontzettend veel belangstelling voor te zijn. Van mijn eigen leerlingen maar vooral ook van buiten de school.” Op een enkeling na wordt er positief gereageerd op de video’s. Enigszins puberale kreten als ‘Frankie bedankt!’ en ‘Jij krijgt in één filmpje meer voor elkaar dan mijn leraar in een hele periode’ sieren de comments-sectie onder de video’s. “Dat geeft me ontzettend veel energie om door te gaan.” De best bekeken filmpjes gaan over moeilijke onderwerpen als maximale winst en de lorenzcurve. “Die zijn al meer dan 15.000 keer per filmpje bekeken. Daar krijg ik ook de meeste positieve en grappige comments op. Zo ben ik qua stem al vergeleken met Nico Dijkshoorn en Valerio Zeno.” Momenteel zijn de video’s van de Economie Academy zo’n 300.000 keer bekeken en heeft het kanaal ruim 1800 abonnees.

Examentraining en bijles
Vanwege het succes is Bosma naast zijn YouTube-kanaal begonnen met examentraining en bijles: zowel online als in Hilversum. Leerlingen van het Alberdingk Thijm College houdt hij liever buiten de deur. “Natuurlijk wil ik ze niet benadelen, maar het kan niet zo zijn dat ik mijn eigen leerlingen of leerlingen van mijn collega’s ineens bijles of examentraining ga geven. Dan is er sprake van belangenverstrengeling. Ik heb dan ook alleen leerlingen van andere scholen hier in de buurt. Voor de examentraining komen ze ook van verder weg. “Zo kwam er het afgelopen jaar zelfs een meisje uit Limburg langs. Ze wilde een bezoek aan haar zus in Utrecht wel combineren met een bijles hier in Hilversum.”

Motiverende combinatie
Met de werkdruk valt het voor Bosma vooralsnog mee. Het voor de klas staan en ondernemen in het onderwijs ervaart hij als een prettige, motiverende combinatie. “In mijn geval is het ook gewoon goed te combineren. Als ik iets voor mijn eigen lessen maak dan probeer ik het gelijk zo te maken dat het geschikt is voor de Economie Academy. En andersom doe ik dat natuurlijk ook. Juist dat maakt het zo leuk.” Volgens Bosma valt of staat zijn succes met keuzes maken. “Het is economie in de notendop: als je onderneemt heb je beperkte middelen maar onbeperkte mogelijkheden. Probeer niet alles te doen maar maak keuzes en focus daar dan ook echt op. Zeker als je het moet combineren met voor de klas staan.”

Laatste onderwijsnieuws

leerlingen in het Rijksmuseum

Beleidsupdate: Impuls Open Leermateriaal

In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: Impuls Open Leermateriaal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.