Actief buitenspelen doe je zo!

Bewegen is goed voor de gezondheid én de ontwikkeling van kinderen. Kinderen zouden minimaal één uur per dag intensief moeten bewegen. Er rust dan ook een belangrijke taak op de schouders van het po en de buitenschoolse opvang: de zorg voor goede buitenspeelmogelijkheden. Gebruik deze tips om buitenspelen te stimuleren. In het kader van de […]

Bekijk

Hoe begeleid je perfectionistische leerlingen?

In iedere klas zit er wel één: een leerling die ieder tussenuur ijverig huiswerk zit te maken, iedere overhoring minimaal een acht haalt en altijd tot de laatste minuut aan zijn werkstuk werkt. IJverige leerlingen zijn fijn, maar perfectionisme kan ook doorslaan. Hoe begeleid je leerlingen die last hebben van hun drang naar perfectie? Fijn […]

Bekijk

Tip: webinar mentale gezondheid bij jongeren

Afgelopen woensdag organiseerde de VO-raad een webinar met ontwikkelingspsycholoog en oud-leraar Steven Pont over mentale gezondheid van leerlingen. Veel scholen merken de weerslag die de coronacrisis heeft op het mentale welzijn van hun leerlingen. De crisis brengt voor jongeren onzekerheid, stress en spanningen met zich mee. Wat hebben leerlingen nodig vanuit school om overeind te […]

Bekijk

5 tips voor de Boekenweek voor Jongeren

Deze week start de Boekenweek voor Jongeren 2020. Tussen 18 t/m 27 september is er volop belangstelling voor schrijvers, boeken en jongeren (15-18 jarigen). Het thema van deze Boekenweek is: ‘In een boek kan het wel’. Jongeren kunnen via een boek in iedere wereld stappen, wanneer ze maar willen en waar ze dat willen. We […]

Bekijk

‘In een boek kan het wel’ – Boekenweek voor Jongeren 2020

Hebben jouw leerlingen ook last van ‘geen zin in lezen’ en lukt het niet om ze te motiveren? Dat past in het beeld van het internationale onderzoek PISA waaruit blijkt dat zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse 15-jarigen in de afgelopen jaren is gedaald. De boekenweek voor Jongeren (18 t/m 27 september 2020) […]

Bekijk

Beter formatief evalueren? Verbeter je vraagtechniek

Formatief evalueren is een actueel thema. Niet gek: het stelt je in staat om tussentijds te polsen hoe het ervoor staat met leerlingen en om waar nodig bij te sturen. Maar hoe pas je dit concreet toe in je eigen lessen? In dit artikel legt Sofie Faes uit hoe je een typisch lesonderdeel, het stellen […]

Bekijk

Goed onderwijs: wat is een goede les?

Zou het niet fijn zijn wanneer zoiets als ‘een goede les’ eenduidig te definiëren zou zijn. Dat je aan de hand van een simpele checklist zou kunnen afmeten in hoeverre de lessen van vandaag zijn geslaagd? Helaas, het antwoord op deze vraag is verre van simpel – er komen nogal wat factoren bij kijken. Eén […]

Bekijk