Waarom theaterlezen motiveert en uitnodigt tot vloeiend lezen

Je leest of hoort het weleens: een kind dat snel en met weinig fouten leest, is een goede lezer. Dat is een hardnekkig misverstand, want goed lezen vraagt om meer dan dat. Als je een tekst goed wilt lezen, moet je die tekst juist niet alleen kunnen lezen, maar ook kunnen begrijpen en interpreteren. Lees […]

Bekijk

Bijzonder: een voorleeshond in de klas

Een hond die braaf luistert en aandachtig kijkt naar de plaatjes die je hem laat zien. Voor kinderen die lezen moeilijk of spannend vinden, maakt dit echt een verschil. Hoe kan de inzet van een hond kinderen zelfvertrouwen geven en het plezier in lezen vergroten? Daarover lees je meer in dit artikel. Dit artikel verscheen […]

Bekijk

5 tips voor de Boekenweek voor Jongeren

Deze week start de Boekenweek voor Jongeren 2020. Tussen 18 t/m 27 september is er volop belangstelling voor schrijvers, boeken en jongeren (15-18 jarigen). Het thema van deze Boekenweek is: ‘In een boek kan het wel’. Jongeren kunnen via een boek in iedere wereld stappen, wanneer ze maar willen en waar ze dat willen. We […]

Bekijk

‘In een boek kan het wel’ – Boekenweek voor Jongeren 2020

Hebben jouw leerlingen ook last van ‘geen zin in lezen’ en lukt het niet om ze te motiveren? Dat past in het beeld van het internationale onderzoek PISA waaruit blijkt dat zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse 15-jarigen in de afgelopen jaren is gedaald. De boekenweek voor Jongeren (18 t/m 27 september 2020) […]

Bekijk

Bestel nu je lespakket voor De Nationale Voorleesdagen 2021

Doet jouw school ook ieder jaar weer mee met De Nationale Voorleesdagen en de andere activiteiten van het CPNB? Dan is er goed nieuws, want vanaf nu kunnen de lespakketten voor de kinderboekcampagnes CPNB – zoals De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Nederlandse Kinderjury – weer worden besteld. Je bestelt alles in één keer […]

Bekijk

3 tips voor extra ondersteuning bij begrijpend lezen

Bij begrijpend leren achterhalen leerlingen de betekenis van een tekst door gebruik te maken van verschillende leer- en leerstrategiëen. Dit is niet voor iedere leerling even gemakkelijk. Om leerlingen extra ondersteuning te bieden, is het van belang om eerst te onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Vervolgens ga je gericht aan de slag met het […]

Bekijk

Onderwijstips maart 2020

Maandelijks selecteert OVM de congressen, boeken en andere onderwijstips die voor jou als leraar of docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer Lezen Centraal 2020, de nieuw te verschijnen boeken 1+1=11 en Maken in de klas en de informatieve website Scholenopdekaart.nl. Heb jij ook nog een goede tip? Laat het ons weten! […]

Bekijk

3x de beste voorleesboeken volgens… jullie!

Uit welk boek lees jij het allerliefst voor? Dit vroeg de redactie van Onderwijs van Morgen in een oproep op sociale media en jullie reageerden er enthousiast op! Uit alle inzendingen hebben we deze drie als ultieme favorieten gekozen. Ben jij het ermee eens? Of zien we wat jou betreft een belangrijk voorleesboek volledig over […]

Bekijk

5 voorleestips voor De Nationale Voorleesdagen 2020

Van 22 januari tot en met 1 februari vinden in heel Nederland De Nationale Voorleesdagen 2020 plaats. Er worden dan onder meer door het hele land voorleesontbijtjes georganiseerd: van Rotterdam tot aan Zwolle en van Groningen tot aan Vlissingen. Zelf ook voorlezen? Met deze tips boei je zelfs de allerkleinsten van begin tot eind. De […]

Bekijk

PISA-score: dit is waarom Estland het zo goed doet

Op Europees niveau staat vijftienjarige leerlingen uit Estland op de eerste plek als het aankomt op lezen, natuurkunde en wiskunde. Wereldwijd gezien gaat het om respectievelijk de vijfde, de achtste en de vierde plek. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar het leesniveau van de leerlingen in het afgelopen jaar tot onder het gemiddelde daalde. In […]

Bekijk

Leesonderwijs in het po: hoe zit het ook alweer?

Uit de meest recente PISA-meting blijkt dat de leesvaardigheid in Nederland voor het eerst in drie jaar tijd significant onder het gemiddelde van de vijftien EU-landen is gedaald. Bijna een kwart van de 15-jarigen leest zó slecht dat ze zich niet kunnen redden als zelfstandig burger in de samenleving. Aanleiding om het leesonderwijs grondig aan […]

Bekijk

Wordt VED-geletterd met behulp van de Emoji-leesplank

Al eens gehoord over VED-geletterdheid? ‘VED’ staat voor visueel, emotioneel en digitaal. ‘Geletterdheid’ wordt gebruikt en gelezen als hoe om te gaan met informatie, informatie te begrijpen en doelgericht te gebruiken. In haar laatste blogpost Digi-doenerles: emotionele educatie met emoji’s las je over Maud Donga’s doel om Nederland VED-GELETTERD te maken. In deze afsluitende blogpost […]

Bekijk