Serious gaming in het voortgezet onderwijs

8

Op dit moment is serious gaming nog geen vast onderdeel van de dagelijkse lespraktijk, maar er zijn al heel wat scholen die deze manier van leren inzetten om een hoger leerrendement te bereiken. Ook blijkt uit onderzoek dat informatie via een game beter beklijft en dat de leerlingen meer vertrouwen hebben in het kunnen toepassen van de lesstof. ‘Voor het onderwijs is serious gaming na internet misschien wel de belangrijkste technologische ontwikkeling sinds de uitvinding van de boekdrukkunst’, Aldus dr. Hans Korteling, hoofdauteur van de TNO-studie Transfer of Gaming.

Serious gaming in de economieles

Er zijn steeds meer bedrijven die educatieve games ontwikkelen voor het onderwijs. Een voorbeeld daarvan is Be Involved. Voor het voortgezet onderwijs ontwikkelden zij acht economiespellen die aansluiten bij verschillende domeinen uit de eindexamensyllabus. Zo focust het spel Kaskrakers op het concept Ruil uit domein C uit de syllabus. Kaskrakers is een bordspel waarmee je als leerling het bankwezen leert begrijpen en kunt uitleggen. In de rol van directeur ontdekken ze het reilen en zeilen van hun bank en de rol daarvan in het geldsysteem. Begrippen als hefboom en liquiditeitpositie staat hierbij centraal.
Irene Fennis, docent economie op het Da Vinci College in Leiden is erg enthousiast over de spellen: “Het materiaal zelf is heel mooi. Het is mooi vormgegeven en makkelijk vast te houden. Visueel is het heel aantrekkelijk. Kinderen zijn al heel snel bezig om gewoon dingetjes neer te zetten. Gelijk na het uitdelen zie je ze al bezig van hoe moeten dingen neergezet worden.” Collega-docent Eric Hazenbos deelt deze mening: “Zo gauw als ze voelen dat er een spelelement in zit vergeten ze eigenlijk de les en gaan ze het spel spelen. En zelfs mensen die denken van ‘ja maar wat is dit nou weer’ die gaan toch mee in het spel.”

Biologiedocent Frans Ottenhof bedacht al in 2008 het spel Tara 207: onderwijs in de vorm van een spel. Maar om het spel te kunnen spelen heb je kennis nodig en dat is game-based learning: spel geeft namelijk de mogelijkheid om te oefenen in een veilige omgeving. Kleine kinderen leren vrijwel alles spelend en voor grote kinderen geldt dezelfde drive om een doel te bereiken en een moeilijkheid te overwinnen. Daarbij zijn onze hersenen gemaakt om problemen op te lossen: als je een probleem oplost schiet je dopaminespiegel omhoog, je wordt door je eigen chemische huishouding beloond.

 

Een ander voorbeeld van een serious game is het Wereldhandelspel: hierin spelen teams in een gesimuleerde wereldeconomie de overheden van verschillende landen. Zij nemen als regering concrete beslissingen op relevante beleidsterreinen. Door dit spel te spelen leren leerlingen de spelregels van rechtvaardige wereldhandel. Ze krijgen inzicht in mondiale en politieke verhoudingen en de gevolgen daarvan voor ontwikkelingslanden. Hiermee wordt de kennis van en betrokkenheid bij wereldvraagstukken vergroot. Het spel is onder andere in te zetten bij mens & maatschappij en economie & maatschappij.

En u?

Onderwijs van Morgen is benieuwd naar wat u als docent vindt van serious gaming.  Welke serious games spreken u aan? En op welke manier zou deze manier van leren passen binnen uw dagelijkse lespraktijk? Of werkt u misschien al met games als onderdeel van of aanvulling op de methode? Deel uw visie en ervaringen met ons via onderstaand reactieformulier. Mogelijk neemt de redactie van Onderwijs van Morgen contact met u op.

Lees ook:

Cijfers of levels?

Gamification toepassen in de les

8 REACTIES

  1. Ik ben als docent Pedagogiek bezig met een educatief game te ontwikkelen voor pabostudenten, volgens mij als 1 van de eersten.. ik zoek nog mensen die ervaring hebben met educatieve gmes voor het HBO, of studenten ( bij voorkeur HvA of UvA) die mee willen werken aan deze onderwijsinnovatie. miriam@synergieadvies.nl

  2. Ik ben een game aan het ontwikkelen om het chemisch rekenen bij 4e klas leerlingen aan te leren. Vanwege beperkte ict mogelijkheden op school nu nog op papier, maar de overstap naar digitaal is niet moeilijk.

  3. Ik ben een game aan het ontwikkelen om het chemisch rekenen bij 4e klas leerlingen aan te leren. Vanwege beperkte ict mogelijkheden op school nu nog op papier, maar de overstap naar digitaal is niet moeilijk.

  4. Wij zijn bezig op het Grafisch Lyceum Rotterdam bij wiskunde in het 3e jaar VMBO met het maken van een spel. Dit project is in het kader van statistiek en kansberekening.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here