Home » Virtual reality in je les: 4 goede redenen

Virtual reality in je les: 4 goede redenen

VR-brillen zijn de afgelopen tijd goedkoper en beter geworden, het aanbod van apps voor het onderwijs groeit en er is meer informatie te vinden over de techniek. Dus waar wacht je nog op? Waarom zou je geen gebruik maken van virtual reality (VR) in je lessen?

Freek Teunen is schrijver van het boek ‘VR door een zakelijke bril’. In deze gastblog legt hij uit waarom virtual reality een vast onderdeel hoort te zijn in het onderwijs, juist nu. 

1. Leren wordt ervaren

Een wandeling door een middeleeuwse stad of een reis door onze bloedbaan. Met 360-graden beeld en spatial audio (geluiden rondom) brengt VR het lesmateriaal tot leven. VR kan helpen het begrip te vergroten, waardoor de stof beter blijft hangen.

2. Onderdeel van beroepskeuze

Met VR kunnen leerlingen ook alvast een voorproefje nemen op hun toekomstige baan. Klopt hun idee wel met de werkelijkheid? Laat ze eens virtueel meelopen in een bakkerij, op een olieboorplatform of als manager.

TIP: YouTubeVR

Op YouTubeVR vind je heel wat educatieve ervaringen. Veel van deze films zijn overigens in het Engels. Ze zijn niet interactief en daarmee wordt er minder ‘immersie’ bereikt. Immersie (letterlijk: ‘onderdompeling’) is de perceptie van het fysiek aanwezig zijn in een niet-fysieke wereld. Deze perceptie wordt bereikt door het gebruik van VR. Het voordeel van YouTubeVR is wel dat leerlingen het met hun telefoon en een mobiele VR-bril kunnen bekijken. Twee mooie voorbeelden zijn:

3. Studenten klaarstomen voor de toekomst

Steeds meer bedrijven zien de waarde in van VR. Om tot de beste toepassingen te komen, moeten deze bedrijven wel weten hoe de techniek werkt en wat de specifieke voordelen zijn. Die kennis ontbreekt nog vaak. De leerlingen en studenten van nu staan open voor nieuwe technieken en kunnen bedrijven in de toekomst helpen. Maar dan moeten ze wel kunnen experimenteren. Zo maak je ze klaar voor een toekomst met VR.

PRAKTISCHE TIP
Je hebt maar een paar brillen nodig. Leerlingen kunnen die prima delen en er zijn verschillende oplossingen om de hygiëne te waarborgen. Denk aan schoonmaakdoekjes of papieren maskers die een schoon laagje vormen tussen de bril en het gezicht.

4. Social VR in afstandsonderwijs

Bellen, appen, skypen, zoomen, het zijn prima middelen om iets te bespreken. Je hoeft elkaar niet in levenden lijve te zien. Tegenwoordig is dat niet eens meer het standaard uitgangspunt. Samenkomen kan ook op een andere manier en in een andere omgeving: in VR. Dat komt nu, met corona, goed van pas en het aanbod sociale VR-platformen is enorm. Maak er gebruik van. Kijk eens naar AltspaceVR. Met deze gratis applicatie kun je bijvoorbeeld lezingen organiseren met een gastspreker. Of laat leerlingen in deze virtuele omgeving een spreekbeurt of presentatie geven. Het is laagdrempelig en eenvoudig én het heeft een modus voor je computer, zodat je zonder VR-bril mee kan doen. Het zou uiteraard wel mooi zijn als de leerling, die de presentatie geeft, de VR-bril mag lenen. Dan kan hij of zij namelijk ook handgebaren maken met behulp van de controllers.

Meer weten?

Wil je meer leren over de techniek, de toepassingen van VR en hoe je ermee kunt beginnen? In mijn boek ‘VR door een zakelijke bril’ leg ik het allemaal uit. Meer informatie over het boek en tips vind je op freekteunen.com. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen voor een gastles.

Heb jij ervaring met VR in het onderwijs? Deel ze met ons via onderstaand contactformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.