Een initiatief van Malmberg

Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren


Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.

Bron en infographic: Origin Learning

1. Een verschuiving van Flash naar HTML5
Flash heeft plaatsgemaakt voor HTML5: een slimmere en snellere manier om veeleisende content, zoals animaties en video’s, naar verschillende soorten mobiele apparaten te sturen. De BYOD-trend in het onderwijs vraagt om responsive webdesign en dat kan niet zonder HTML5.

2. Apparaat agnostisch ontwerpen
BYOD vraagt om een ontwerpbenadering waarbij rekening wordt gehouden met een verscheidenheid aan devices én besturingssystemen. Deze benadering noemen we device agnostic, ofwel apparaat agnostisch. Dat wil zeggen dat een mobiele site of applicatie werkt op de meeste merken en modellen smartphones en tablets, ongeacht het type of besturingssysteem.

3. Mobiele analytics
Dit jaar gaan analytics bij het gebruik van mobiele apparaten een grotere rol spelen. Onder meer in het begrijpen van interactie en het gedrag van leerlingen met mobiele apps, methodes en ander lesmateriaal. Bijvoorbeeld door de traffic in de app of de page flow – hoe leerlingen de app gebruiken – te monitoren.

4. Meerdere schermen
Al in 2014 bevestigde een Amerikaanse studie van Facebooks onderzoeksbureau GfK – onder meer dan 2000 mensen in de VS en UK – dat het ‘shuffelen’ tussen meerdere schermen is uitgegroeid tot een norm. Dat geldt ook voor mobiel leren, sinds smartphones en tablets in toenemende mate een onafscheidelijke rol in ons leven spelen.

5. Responsive (web-) design ten behoeve van consistentie
Content responsive maken én houden is tegenwoordig aan de orde van de dag. Dat wil zeggen: websites en andere digitale, mobiele content zo ontwerpen dat het zich aanpast aan verschillende schermformaten. Onder meer om de consistentie in de kwaliteit van het leren te behouden.

6. Ondersteuning op het laatste moment
Mobiele devices zijn het ultieme medium om op het nippertje, bijvoorbeeld tijdens een online vragenuurtje op de dag voor een toets, ondersteuning te bieden aan leerlingen. Deze informatie komt doorgaans in de vorm van licht verteerbare én direct bruikbare informatie.

7. Mobiele devices voor competentiegericht leren
In toenemende mate worden mobiele devices – onder meer met behulp van video’s of simulators – gebruikt voor het ontwikkelen en onderhouden van professionele competenties.

8. Gamification
Gamification op mobiele devices is niet alleen leuk, onderhoudend én praktisch; ook is het een relatief makkelijke manier om abstracte concepten – zoals team building en samenwerken – te oefenen.

9. Leren met behulp van de geografische locatie
Mobiele apparaten zijn voorzien van een GPS-functie. Dat maakt ze erg geschikt voor opdrachten die zijn gebaseerd op de geografische locatie van het device. De combinatie tussen GPS en sociale, mobiele en real-time technologieën kan een krachtige, gepersonaliseerde en authentieke leerervaring creëren. Real-time dashboards houden de resultaten en ontwikkelingen van leerlingen bij en ontsluiten de juiste content: onder meer gebaseerd op geografische locatie.

10. Augmented reality
Er zijn verschillende apps en mobiele devices die digitale informatie omzetten in een augmented reality-ervaring. Denk aan verschillende aan populariteit winnende apps of devices als de Occulus Rift. Augmented reality kan het leerproces op verschillende manieren ondersteunen. Denk aan virtuele schoolreizen, of een augmented-video waarin de docent een proef voordoet.

11. Mobiele communicatie
Brainstormen, discussies, evenementen en groepen op Facebook of in een speciaal voor het onderwijs gecreëerd sociaal en mobiel platform – zoals Edmodo – veranderen de manier waarop leerlingen met elkaar communiceren, samenwerken en leren.

12. Wearables
Ook wearable devices vinden hun weg naar het grote publiek. Bijvoorbeeld om de weg te vinden of om bewegingspatronen, gezondheid en inspanning bij te houden. En al zijn het nog enigszins luxeproducten, langzaamaan maken steeds meer mensen gebruik van wearables. Het ligt dus voor de hand dat deze devices ook in het onderwijs – bijvoorbeeld op het gebied van actief leren – een belangrijke rol gaan spelen.

Met welke trends en/of ontwikkelingen heeft u in uw lespraktijk te maken? Waar ziet u meerwaarde voor het onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.