Home » Lerarentekort: de stand van zaken

Lerarentekort: de stand van zaken

Bij de start van het schooljaar schatte de PO-raad het tekort op 1300 leraren. Overal klonken de noodkreten: Te weinig leraren, leerlingen naar huis, ouders voor de klas. Met de eerste maanden van het schooljaar achter de rug, is het tijd voor een stand van zaken. Hoe staat het met de problemen rondom het lerarentekort in het po?

Op de site lerarentekortisnu.nl kunnen scholen dagelijks melden of ze problemen hebben met een lerarentekort en hoe ze dit oplossen. Een greep uit de 224 meldingen van afgelopen week: op 42 scholen maakten parttimers extra uren. Op 29 scholen kregen leerlingen onbevoegde leraren voor de klas. Dertig scholen kozen ervoor leerlingen over andere klassen te verdelen. Kortom: de problemen zijn duidelijk nog niet voorbij.

Lerarentekorten waar?

Van alle lerarenvacatures die deze zomer openstonden, was een kwart voor scholen in Amsterdam; voor 8000 leerlingen was nog niet duidelijk of zij wel een leraar zouden hebben. Nog altijd ervaren scholen in grote steden de meeste problemen. Maar ook kleinere steden hebben met tekorten te maken. Helemaal nu de invalpoules, die begin van het jaar soms nog uitkomst boden, langzaam leegraken. Voor veel scholen was het een grote uitdaging om de bezetting aan het begin van het schooljaar rond te krijgen. Zij boden invallers al snel een vast contract.

Creatief met tekorten

Met invallers kunnen basisscholen het probleem nu dus niet zomaar meer oplossen. Maar scholen zijn creatief. Ze vragen parttimers tijdelijk extra uren te maken of gepensioneerde leraren om nog eens terug te komen. Ook komt het voor dat er ouders voor de klas worden gevraagd of een onderwijsassistent het tijdelijk overneemt. Officieel hebben zij geen onderwijsbevoegdheid dus wettelijk is dit niet toegestaan. Maar deze ‘minder gewenste’ oplossingen worden door de onderwijsinspectie toegelaten als scholen kunnen aantonen dat betere oplossingen niet voorhanden zijn. Daarbij maakt de inspectie onderscheid tussen ondersteuning en instructie, voor dit laatste blijft een bevoegde leerkracht verplicht.

Tips van het ministerie

Het ministerie van OCW publiceerde begin deze maand een handreiking met tips voor scholen om een acuut lerarentekort tijdelijk op te vangen. Een minder gebruikte oplossing die het ministerie van OCW suggereert, is de mogelijkheid om vakdocenten uit het vo in te zetten. Daarnaast mogen scholen zeven weken per jaar een vierdaagse lesweek aanbieden. Het zijn geen blijvende oplossingen maar ze kunnen acute nood voorkomen. Dit is ook het idee achter de gratis griepprik die de gemeente Amsterdam en sommige basisschoolbesturen hun docenten aanbieden, zodat ze minder snel uitvallen tijdens een griepgolf.

Structurele oplossing

Over structurele oplossingen wordt ook nagedacht. In oktober stelde minister Slob 8 miljoen euro beschikbaar voor zij-instromers en daarnaast nog 13 miljoen voor scholen in de Randstad. In de grote steden, waar naast een hoog lerarentekort vaak ook woningnood heerst, krijgen leraren voorrang op een betaalbaar huurappartement om zo leraren te verleiden in de stad te blijven wonen en daar ook les te geven. Hoogleraar arbeidsmarkt Frank Cörvers suggereert een randstadtoeslag: een bonus om het duurdere levensonderhoud in de stad mogelijk te maken. Een andere optie: de school naar de leraar. Scholen verplaatsen naar de rand van de stad waar meer leraren wonen.

Hoe gaat jouw school om met het lerarentekort? En waar lopen jullie met name tegenaan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.